شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸

شوشان - سید مرتضی موتورچی آلبوشوکه :

جغرافیای سیاسی عراق امروز  مانند ۱۵ سالی که از تاسیس سیستم نوین آن میگذرد ، دائما در حال تغییر و تحول است.

در عراق پس از داعش و همچنین پس از شکست جریان استقلال طلبی کردها ، تمام توجه قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای به انتخابات چند ماه آینده است .

در یک سو آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی در پی تشکیل دولتی همسو با خود هستند تا توازن منطقه را به سمت دلخواه تغییر داده و پس از شکست در جبهه سوریه ، عراق را کانون فتنه و تنش نمایند .

در دیگر سو جمهوری اسلامی ایران در پی حفظ حاکمیت ملی عراق و تشکیل دولتی قوی است تا ضمن حفظ تمامیت ارضی عراق  ، از سر ریز تنش به خارج مرزهای این کشور جلوگیری کند .

 چرا که هرگونه تضعیف دولت عراق و یا شکل گیری دولت همسو با آمریکا و عربستان به معنای تجدید حیات داعش و سایر گروه های تکفیری - تروریستی خواهد بود .

هم اکنون روند انتخابات عراق با حضور ۲۷ ائتلاف که از  ۱۴۳حزب تشکیل میشوند و ۶۱ حزب مستقل دیگر  ، وارد فاز اجرایی شده و در کمتر از یک ماه دیگر ، برگزار می‌شود .

 اما شرایط روز عراق نکات جالبی دارد که به برخی اشاره میکنیم :

۱- جریان صدر که پیش از این با سفر مقتدا صدر به عربستان ، نزدیکی به این دشمن مسلم را آغاز نموده بود ، پس از اعلام احتمال جدی ائتلاف با ایاد علاویِ رسما سکولار (که سال ها قبل کمر به قتل او بسته بود) ، این بار با کمونیست ها ، وارد ائتلاف انتخاباتی شده است!

۲- عمار حکیم پس از جدایی از جریان مجلس اعلای اسلامی عراق ، حزب جدید حکمت ملی را ثبت نموده است .

۳- حیدر العبادی نخست وزیر فعلی ، ائتلاف النصر را برای تصاحب دوباره نخست وزیری شکل داده است . او برای اولین بار در کردستان عراق هم لیست ارایه کرده است

این در حالی است که خانم آلا طالبانی رییس فراکسیون کردستان عراق در مجلس فعلی ، برای اولین بار نه از کردستان که از بغداد کاندیدا شده است .

۴- جریان مقاومت و الحشد  الشعبی که از نبرد با داعش پیروز خارج شده است و از این رهگذر از محبوبیت بالایی برخوردار است برای اولین بار در انتخابات شرکت نموده است .

در مجموع به نظر میرسد رقابت اصلی که بر سر تصاحب کرسی نخست وزیری است میان نوری مالکی نخست وزیر سابق و معاون فعلی رییس جمهور با ائتلاف دولت قانون و حیدر العبادی نخست وزیر فعلی با ائتلاف النصر است .

هر چند خروج جریان حشد الشعبی یعنی نیروهای محبوب مقاومت از ائتلاف النصر ِ عبادی  اولین شکست برای اوست و کفه را به سمت مالکی (نزدیکتر به ایران) سنگین نموده است ؛

 سفر مالکی به روسیه نیز برای آمریکایی ها در این شرایط حامل پیام است .

به شکل کلی به نظر میرسد آرزوی آمریکا و عربستان برای ایجاد جبهه ای همسو در میان جریان شیعه به عنوان اکثریت و جهت ضربه توسط دولت آینده به ایران محقق نخواهد شد.

نباید فراموش کرد که انتخابات عراق بر اوضاع کل خاور میانه تاثیر گذار خواهد بود .

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار