اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با تاکید بر لزوم جمع‌آوری اسناد مردمی و تاریخ شفاهی جنگ و گردآوری این اسناد در یک موزه گفت: بسیاری از اسناد دوران دفاع مقدس در دست مردم هستند که این اسناد پس از مدتی قابل استفاده نیستند یا از بین می‌روند در صورتی که باید حفظ و برای نسل‌های آینده نگهداری شوند.
سردار محمد علی‌پور با اشاره به دوران دفاع مقدس اظهار کرد: میانگین سنی جبهه از فرمانده تا رزمنده تقریبا 20 سال بود، زمانی که حضرت امام خمینی(ره) حکم آقای محسن رضایی را دادند وی تنها 25 سال سن داشت. سپردن کارها به جوانان مخصوصا اگر همراه با تخصص باشد همه بن‌بست‌ها را باز می‌کند و یکی از ظرفیت‌های انقلاب اسلامی این است که نسبت به جوانان توجه خاصی دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر انقلاب هنوز با همان روند سال 57 در حال پیشرفت است و هیچ جای انقلاب سکون پیدا نکرده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان خاطرنشان کرد: انقلاب ما در بعد سیاسی رسانه‌های جهان را تسخیر کرده است. هیچ رسانه و تلویزیونی وجود ندارد مگر اینکه یکی از موضوعاتش ایران باشد و این به معنی تسخیر کردن رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری جهان است. 

علی‌پور بیان کرد: همه این موضوعات با توجه خداوند متعال به خون شهدا که در مسیر انقلاب ریخته شد، هدایت و رهبری ولایت فقیه به عنوان یک حکومت دینی در موضوعات مختلف بشری و پای کار ایستادن مردم امکان‌پذیر شد.

بزرگ‌ترین قدرت جهان نمی‌تواند به ما حمله کند 

وی افزود: در بحث علمی نیز در برخی‌ها موارد جزو چهار کشور نخست در جهان هستیم. همچنین در بعد نظامی به جایی رسیدیم که بزرگ‌ترین قدرت جهان نمی‌تواند به ما حمله کند. اگر یک لحظه فکر کند که می‌تواند پیروز شود آن لحظه را از دست نخواهد داد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با بیان اینکه باید ببینیم در موضوعات اقتصادی کجای جهان هستیم، گفت: قبل از انقلاب خوراک روزانه را هم از کشورهای دیگر وارد می‌کردیم اما امروزه صاحب سبک و فکر هستیم.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند راه برون‌رفت ما از تنگناهای اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است که به معنای صاحب سبک بودن است و اگر دنیا بخواهد از زیر یوغ استثمار مخصوصا لابی صهیونیستی که مدیریت تغذیه جهان را بر عهده دارد خارج شود راهی ندارد مگر اقتصاد مقاومتی که ما در حال انجام آن هستیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان افزود: امروزه جمهوری اسلامی در بعد علمی به محلی برای کسانی که می‌خواهند صاحب علم و سبک شوند تبدیل شده است. در بحث اجتماعی و مردم‌داری نیز هیچ کشوری مانند ایران هر ساله انتخابات مردمی ندارد و لابی‌های صهیونیستی و رسانه‌ای نتوانسته‌اند انتخابات را به شکلی که خودشان می‌خواهند مدیریت کنند. در حال حاضر در این مملکت هر کسی هر حرفی می‌خواهد می‌تواند بگوید مگر اینکه سلاح در دست داشته باشد که نظام مجبور می‌شود با وی برخورد کند.

فضای مجازی را به موضوعی علیه نظام تبدیل کرده‌اند

علی‌پور ادامه داد: با تمام توطئه‌هایی که طی این 40 سال برای انقلاب اسلامی ایجاد شده است انقلاب حالت سکون نداشته است. امروزه فعال مجازی را به موضوعی علیه نظام تبدیل کرده‌اند در صورتی که رسالت رسانه‌ای اطلاع‌رسانی است و مردم در حال استفاده از فضای مجازی هستند و در حال پیشرفت هستیم.

تبدیل باتلاق به زیرساختی برای استقرار موشک

وی با اشاره به اقدامات عمرانی در دوران دفاع مقدس در جبهه‌ها تصریح کرد: عمران دفاع مقدس سرفصلی بوده که تا به امروز در درون و خارج از کشور نمی‌توانند به اقداماتی که انجام شده برسند. ما توانستیم پل بعثت را بر اروند که بیش از 10 یا 15 متر در جزر و مد ارتفاع پیدا می‌کند، احداث کنیم و هنوز برخی کشورهای استثماری مخصوصا آمریکا به دنبال این هستند که بدانند ما چطور این پل را احداث کردیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان عنوان کرد: پل خیبر نیز در منطقه‌ای باتلاقی و هور احداث شد، جایی که خودرو از آن پل به طول کیلومترها عبور داده می‌شود. چنین پلی در کجای جهان وجود دارد؟ اقدامات بزرگی در باتلاق‌ها انجام شد و یگان‌های ما در این مناطق قرار گرفتند بدون اینکه ماهواره‌های دشمن آن‌ها را شناسایی کنند و باتلاق را به زیرساخت‌هایی که موشک در آن مستقر شود، تبدیل کردند.

دفاع مقدس موجب بروز استعدادهای ملت شد 

علی‌پور ادامه داد: یکی از موضوعاتی که به زیرساخت تبدیل شده بحث دفاع مقدس است. حضرت آقا فرمودند اگر دفاع مقدس را در انقلاب نداشتیم خفه می‌شدیم. دفاع مقدس فضایی برای نفس کشیدن انقلاب شد تا استعدادهای ملت ما بروز کند.

وی با بیان اینکه هنوز دانشگاه‌های ما تا رسیدن به دفاع مقدس خیلی فاصله دارند، تصریح کرد: مقاومت، همگرایی، یکرنگ بودن، تابع ولایت بودن و اینکه همه مردم با افکار مختلف در یک موضوع وحدت نظر داشته باشند و اقدام کنند تنها در جمهوری اسلامی ایران و در دوران دفاع مقدس نمایان بود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان گفت: صبی‌ها، ارمنیان، مسیحی‌ها و ادیان دیگر در دفاع مقدس نقش داشتند و شهید تقدیم کردند. همه ملت ایران در دوران دفاع مقدس از انقلاب اسلامی و مملکت دفاع کردند.

تدوین تاریخ شفاهی خوزستان در دوران دفاع مقدس در 5 یا 6 سال

علی‌پور بیان کرد: مردم خوزستان در 40 روز اول جنگ نقش ویژه‌ای داشتند اما اگر بخواهیم  این نقش را برای نسل‌های آینده منتقل کنیم باید اقداماتی انجام شود. یکی از راه‌های آن نوشتن تاریخ شفاهی مردم است. تاریخ شفاهی تنها مربوط به رزمندگان نیست و پشت جبهه‌ها نیز افرادی وجود داشتند که در دفاع مقدس نقش داشتند. 

وی افزود: زنانی که در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کردند یا در پشت جبهه در دوران جنگ فعال بودند یا مردمی که در شهرهای محاصره شده مثل آبادان یا شهرهای نیمه اشغال شده مثل خرمشهر حضور داشتند نیروهای پشت صحنه جنگ محسوب می شوند و برای اینکه بگوییم این مردم در جنگ چه کاری کردند باید تاریخ شفاهی آنان را بنویسیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان ادامه داد: بنابراین در خوزستان مطلبی را با عنوان نهضت تاریخ شفاهی مطرح کردیم و دنبال این هستیم تا  همه ساختار دولت، نیروهای مسلح و مردم را  پای کار بیاوریم. در بحث دولت به  فرمانداران ابلاغ کردیم که هر شهری نقش خود را در دفاع مقدس تدوین کند. سه کمیته نیز در این راستا تشکیل شده اعم از کمیته تاریخ شفاهی، کمیته اسنادی و کمیته‌ای در رابطه با یادمان شهدای گمنام.

علی‌پور افزود: کمیته تاریخ شفاهی از دیگر کمیته‌ها بیشتر جدی گرفته شد و سرفصل‌های آن نوشته و به فرمانداران ابلاغ شده است و کارگروه‌هایی در این خصوص در حال تشکیل است. امیدواریم طی یک زمان‌بندی پنج تا شش ساله تاریخ شفاهی خوزستان در دفاع مقدس را تدوین کنیم.

وی گفت: بخشی از تدوین تاریخ شفاهی دفاع مقدس خوزستان توسط رسانه‌ها در حال انجام است. مصاحبه‌هایی که با برخی از جانبازان قطع نخاعی، جانبازان اعصاب و روان و دیگر افراد در مورد دفاع مقدس انجام می‌شود می‌تواند به تاریخ شفاهی تبدیل شود و رسانه باید در این خصوص به ما کمک کند.

چه وسایلی جزو اسناد دفاع مقدس هستند؟

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان تصریح کرد: بسیاری از اسناد دوران دفاع مقدس در دست مردم هستند و باید رسانه به مردم آگاهی‌رسانی کند که این اسناد تنها در مدت محدودی می‌تواند در دست باشد و پس از مدتی این اسناد قابل استفاده نیستند یا از بین می‌روند در صورتی که باید حفظ و برای نسل‌های آینده نگهداری شوند. مردم می‌توانند حتی تنها یک کپی از این اسناد را در اختیار ما قرار دهند. 

علی‌پور با اشاره به پروژه ایجاد باغ‌موزه دفاع مقدس خوزستان عنوان کرد: باید در بحث محتوایی باغ موزه کار شود و اسنادی که در دست مردم هستند برای تدوین تاریخ شفاهی به دست ما برسد. پلاک، وصیت‌نامه، عکس یادگاری، نامه‌ها ارسال و دریافت شده در دوران جنگ، هم جزو اسناد دفاع مقدس هستند. هر آن چیزی که در رابطه با دفاع مقدس است سند محسوب می‌شود. ما این اسناد را به اسم افراد صاحب سند در باغ موزه نگهداری می‌کنیم و رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان گفت: کمک رسانه‌ها در دو بخش قابل انجام است. نخست اینکه رسانه‌ها اسناد جمع‌آوری شده را در دید مردم قرار دهند. دیگر اینکه در بحث باغ موزه کمک کنین تا مردم نظر دهند و ما آنچه را مردم می‌خواهند را شروع کنیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان گفت: اگر ما بتوانیم نظر عموم مردم را در محتوای باغ موزه اعمال کنیم قطعا مردم این باغ موزه را جزئی از زندگی خود می‌دانند.

پشتیبانی جنگ لایه پنهان جنگ است

علی‌پور گفت: بیشترین ظرفیت دفاع مقدس در خوزستان است اما تاکنون برخی از این ظرفیت‌ها را به خوبی شناسایی نکرده‌ایم. روی ظرفیت‌هایی مثل جانبازان، رزمندگان و بخشی از دولت که خود را نشان داده‌اند در حال کار کردن هستیم اما زوایای پنهان بسیاری وجود دارد که شناسایی نشده‌اند. مثلا زنانی که همسران‌شان در جبهه بودند چگونه فرزندان خود را بزرگ کردند؟ یا اینکه خانواده‌ای که یک فرزندش شهید می‌شد چگونه فرزند دیگرش را به جبهه می‌فرستاد. 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان تصریح کرد: یکی از نقش‌های پنهان جنگ پشتیبانی است. اگر یک نفر بخواهد بجنگد باید چندین نفر وی را پشتیبانی کنند و پشتیبانی لایه پنهان جنگ است.

هزینه جنگ چگونه تأمین شد؟

وی با اشاره به کمک‌های مردمی به جبهه‌ها گفت: درصدی از درآمد کشور برای جنگ هزینه شد. بقیه هزینه جنگ چگونه تأمین شد؟ در آن دوران روزی یک خودرو سپاه در روستاها کمک‌های مردم به جبهه را جمع‌آوری می‌کرد. این خودرو به روستایی که شاید بیش از 10 منزل در آن وجود نداشت، رفته بود. خودرو در کنار منزل خانواده‌ای که می‌دانست سه فرزند کوچک دارند و تهیدست هستند توقف نکرد اما زن سرپرست خانوار فرزندش را به دنبال خودرو می‌فرستد و می‌گوید فکر کردید چون بچه‌هایم یتیم هستند نمی‌توانم به جنگ کمک کنم. من دو بز دارم که یکی از این بزها یک بچه دارد بچه بز را برای رزمنده‌های جنگ ببرید.

علی‌پور با تاکید بر لزوم استفاده از پژوهشگران برای جمع‌آوری اسناد مردمی دفاع مقدس ادامه داد: مردم رسید کمک‌های خود به جبهه را هنوز دارند و همین رسیدها سند دفاع مقدس هستند. ما تاکنون نتوانسته‌ایم نقش روستاها را در دفاع مقدس تدوین کنیم در حالی که نقش روستاییان در دفاع مقدس بیشتر از نقش شهرنشینان بوده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان گفت: در زمان جنگ یکی از دوستانم می‌خواست ازدواج کند. در آن زمان پولی به رزمندگان داده نمی‌شد و حتی کرایه‌ها سفر به منطقه عملیاتی را خودمان می‌دادیم. در آن زمان دوستم یک حلقه ساده خرید و عقد کرد اما پس از عقد همسرش همان حلقه را برای کمک به جبهه هدیه کرد. ارزش این هدیه از رزمنده‌ای که خون داده کمتر نیست زیرا تابع ولایت است.

از قلک تا قوطی کنسرو ماهی 

وی افزود: در آن دوران کودکان کمک‌های خود را در قلک جمع می‌کردند و با نامه برای رزمنده‌ها می‌فرستادند. روزی یک قوطی خالی ماهی تن با یک نامه به دست رزمندگان رسید و دختربچه‌ای در این نامه نوشته بود من یتیم هستم و می‌خواستم یک قوطی ماهی تن بخرم و برای رزمنده‌ها بفرستم اما پول نداشتم. این قوطی خالی را شستم و فرستادم تا رزمنده‌ها با آن آب بخورند. 

علی‌پور عنوان کرد: باید این زوایای پنهان جنگ با کار پژوهشی و علمی کشف شود و در اختیار نسل‌های آینده قرار بگیرد. اگر این موارد را در فضای مجازی نشر کنیم دیگر نسل جوان ما به دنبال موضوعات دیگر نمی‌رود.

جمع‌آوری حدود 8 هزار خاطره دوران دفاع مقدس در خوزستان 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با بیان اینکه از دو سال گذشته دو واحد درس دفاع مقدس در دانشگاه‌های خوزستان ارائه می‌شود، تصریح کرد: برای اینکه از کف جامعه خاطرات دفاع مقدس را جمع‌آوری کنیم در این درس به جای انجام تحقیق و پژوهش هر دانشجو می‌تواند یک خاطره از افرادی که دوران جنگ را به خاطر دارند، تهیه کرده و ارائه دهد. در حال حاضر بیش از 7 تا 8 هزار خاطره دریافت کرده‌ایم و برای اینکه خاطره‌ها صحیح باشند شماره تماس و آدرس خاطره‌گوها را نیز داریم تا در صورت نیاز خاطره‌ها را تکمیل کنیم. در حال حاضر دو یا سه کتاب از این خاطره‌ها در خوزستان چاپ شده است.

وی افزود: در حال حاضر در حال تحقیق پژوهشی در اهواز با عنوان جغرافیای دفاع مقدس اهواز هستیم. یعنی هر نقطه اهواز هر اتفاقی در دوران جنگ افتاده با عکس گردآوری شده است. یکی از این موضوعات روزی است که 52 نقطه اهواز بمباران شد که به کتاب تبدیل شده است. 

مردم خوزستان باید در حوزه دفاع مقدس مطالبه‌گر باشند 

علی‌پور گفت: انتظار داریم مردم در مورد باغ موزه دفاع مقدس مطالبه‌گر شوند و از مسئولین بپرسند که چرا تاکنون این باغ موزه در خوزستان احداث نشده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان ادامه داد: متأسفانه مردم خوزستان مطالبه‌گر نیستند اما استان‌های دیگر با اطلاع‌رسانی صحیح از موضوعات مختلف انتقاد می‌کنند. در این جهت باید مطالبه‌گری مردم خوزستان به مطالبه‌گری رسانه‌ای تبدیل شود.

علی‌پور بیان کرد: مردم خوزستان در همه مسائل مطالبه‌گر نیستند. هر استان رودخانه کارون را داشت آورده‌های زیادی از آن بدست می‌آورد. اما در حال حاضر تنها فاضلاب به رودخانه کارون وارد می‌شود. همه این موارد به دلیل عدم مطالبه‌گری مردم خوزستان است.

چگونه از ظرفیت‌های راهیان نور بهره ببریم؟

وی عنوان کرد: در طول سال 6 میلیون زائر راهیان نور به مناطق عملیاتی می‌روند که 4 میلیون نفر از این تعداد به خوزستان سفر می‌کنند اما ما از این ظرفیت‌ها استفاده نکرده‌ایم. یکی از راه‌های استفاده از ظرفیت‌های راهیان نور احداث باغ موزه خوزستان است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با اشاره به محتوای باغ موزه گفت: تقریبا دو سال است که در مورد محتوای باغ موزه کار می‌کنیم. باید محتوای باغ موزه خوزستان فراملی باشد زیرا در آن زمان رزمندگانی از کشورهای دیگر نیز در ایران با رژیم عراق جنگیدند.

ایسنا/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار