اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
سیده فاطمه ذوالقدر، نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس در گفتگویی بر ممنوعیت فروش آزادنه اسید که در بسیاری از مواد علیه زنان به کاربرده می شود تاکید می کند.
روزنامه آرمان: سیده فاطمه ذوالقدر، نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس در گفتگویی بر ممنوعیت فروش آزادنه اسید که در بسیاری از مواد علیه زنان به کاربرده می شود تاکید می کند.

بخشی از این گفتگو را می خوانید:

درباره آخرین وضعیت لایحه‌های مجلس برای ارتقای امنیت اجتماعی و کاهش خشونت علیه زنان توضیح دهید، هم‌اکنون این لوایح در چه مرحله‌ای هستند؟ این در حالی است که هر روز در کشور آماری مبنی بر خشونت علیه زنان به گوش می‌رسد. این اخبار زنان را هراسان و از امنیت آنها در جامعه می‌کاهد.

ماه‌ها پیگیر لایحه منع خشونت علیه زنان بودیم، در ابتدا از شهیندخت مولاوردی و هم‌اکنون نیز از معصومه ابتکار به‌عنوان معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری خواستیم که در حمایت از زنان در مسائل مختلف همچون اسید پاشی لایحه به مجلس تقدیم کنند. هم‌اکنون بر اساس آخرین پیگیری‌های انجام شده با معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده لایحه منع خشونت علیه زنان در کمیسیون قضائی دولت است. بر اساس پیگیری‌های انجام شده با معاونت قضائی پارلمانی بررسی‌های این لایحه رو به اتمام است. برای مثال از جمله اشکالات وارده به این لایحه این بود که قوانین عنوان شده در این لایحه شبیه هم هستند و در آنجا بر روی این لایحه اقدامات کارشناسانه انجام شد. همچنین در این روند برخی از مسائل مطرح شده در این لایحه با یکدیگر ادغام شدند. در این اقدام دیدگاه جنسیتی بر این لایحه برداشته و قوانین مطرح شده به‌جای اینکه گفته شود هر زن، گفته شده هر فرد. در این بررسی‌ها حالت کلی به این طرح داده و این اقدام احتمال به تصویب رساندن این لایحه را تسهیل می‌کند. در این لایحه با نگاه جامع به افراد نگریسته می‌شود و همین مساله می‌تواند مناسب باشد. بنده و دیگر دوستان در فراکسیون زنان نیز هدفمان همین است. برای مثال در اسیدپاشی فقط مجازات فرد اسیدپاش به زن به‌عنوان مضروب مدنظر نیست، بلکه اگر این اقدام برای مرد نیز صورت گیرد، بر اساس قانون فرد خاطی مورد محاکمه قرار می‌گیرد.

این لایحه به نام زنان مطرح شده و هدف این است که از شدت دیدگاه جنسیتی کاسته شود. در این لایحه قوانین بازدارنده بر علیه هر جرم با یکدیگر ادغام و هم‌اکنون به حدود 41 ماده رسیده است. در حال حاضر این لایحه در دفتر صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در مرحله بررسی نهایی است. همچنین یکشنبه دوم اردیبهشت هم در جلسه سران قوا با رئیس قوه قضائیه درباره لایحه منع خشونت علیه زنان صحبت شد. امید است در اسرع وقت این لایحه به مجلس رفته و در کمیسیون قضائی مورد بررسی قرار گیرد. فراکسیون زنان مجلس هم تاکید دارد که این لایحه به‌دلیل اهمیت در اولویت اقدامات برای رسیدگی قرار بگیرد و در خارج از نوبت مطرح و بررسی شود.

شایان ذکر است که قوانین اسیدپاشی نیز در مجلس مطرح و امید است، نمایندگان مردم در کمیسیون قضائی مجلس با اهمیت و ضرورت این امر را در اولویت قرار داده و با دو فوریت در صحن مجلس مورد بررسی قرار دهند. در دو ماه اخیر طرح تشدید مجازات اسیدپاشی از سوی فراکسیون زنان مجلس امضا شده و در آن برممنوعیت فروش اسید هم تاکید شده است. در این طرح هر گونه دستیابی به اسید باید با شرایط و کنترل ویژه‌ای انجام شود. هر یک از طرح‌های نامبرده در اولویت قرار گرفته و در اسرع وقت تصویب می‌شود. در سال‌های اخیر شاهد افزایش جرم اسیدپاشی در کشور هستیم. امید است با تصویب آن در اسرع وقت اقدامات مناسب برای کاهش این جرم انجام شود.

در بین قوانین کشور برخی به‌شدت قدیمی هستند. برای مثال قدمت برخی از این قوانین به سال 1330 می‌رسد. این در حالی است که در مقایسه با گذشته روند زندگی مردم کاملا تغییر کرده است. در این شرایط مجلس برای نوسازی قوانین چه اقدامی در دست انجام دارد؟

با تغییر شرایط زندگی، طبیعتا قوانین نیز به‌روز می‌شود. برای مثال در طرح کودک همسری نیز در ملاقات با علمای قم به‌ویژه آیت ا... مکارم شیرازی بر این امر تاکید کردند که در گذشته ازدواج دختران قبل از 13 سالگی متعارف بود، اما هم‌اکنون بر اساس فتوای ایشان ازدواج زیر 13 سال ممنوع است. هر یک از مسائل اجتماعی دستخوش تغییرات زمان و شرایط کنونی جامعه قرار می‌گیرند.

خانم ذوالقدر شما به‌عنوان نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس مهم‌ترین دغدغه زنان جامعه امروز را چه می‌دانید؟

باید حقوق زنان در جامعه ما شناخته شود. زن امروز در جامعه باید بر اساس جایگاه خود مورد توجه قرار بگیرد. همچنین زن امروز باید مطابق با توانمندی و تحصیلاتش در جامعه مردسالارانه دیده شود. باید به زنان فرصت داد و از دیدگاه‌های جنسیتی نسبت به آنها دوری کرد. برای مثال در ردیف‌ها و سمت‌های مدیریتی باید بتوان عرصه را برای فعالیت زن تحصیلکرده‌ خواستار انجام مسئولیت‌های اجتماعی مهیا کرد. این در حالی است که بسیاری از زنان ترجیح می‌دهند که در خانه مانده و به انجام فعالیت‌های خانه‌داری و بچه‌داری بپردازند. هرچند این قضیه نیز با ارزش‌گذاری به زن منافات ندارد. در این میان برخی از خانم‌ها خواستار فعالیت در عرصه اجتماعی هستند و می‌خواهند در پست‌های مدیریتی فعالیت کنند. در این شرایط می‌توان امید داشت که زن ایرانی با گذراندن دوره‌های تحصیلات عالیه هیچ‌تبعیضی در جذب او با یک مرد وجود ندارد و امکان پیشرفت و ارتقای شغلی برای آنها مهیا است.

بر اساس گفته‌های هر یک از اعضای فراکسیون زنان مجلس قرار بود، در روزهای پایانی سال 96 قوانین مربوط به کودک همسری به تصویب برسد. هم‌اکنون این لایحه در چه مرحله‌ای است؟

هم‌اکنون اکثر اعضای فراکسیون زنان مجلس طرح کودک همسری آن را امضا کرده‌اند. امید است در ظرف یک ماه آینده این لایحه یک فوریتی در صحن مطرح ‌شود. در روند بررسی این طرح از سوی فراکسیون زنان مجلس جلسات متعدد با حضور کارشناس در حوزه‌های مختلف برگزار شده تا بتوان کم‌وکیف و ایرادات موجود را مورد بررسی و حل‌و‌فصل قرار داد. برای مثال نظر سنجی از مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز سلامت بهداشت و روان، جامعه حقوقدانان زنان، سازمان‌های مردم نهاد، جمعیت امام علی (ع)، دیگر فعالان حقوق زن، علما در قم و ... از جمله اقدامات برای حل معضل کودک همسری و تدوین قوانین مناسب در این‌باره بود. با این بررسی‌ها طرح نوشته شد و با علی لاریجانی، رئیس مجلس درباره لایحه منع خشونت علیه زنان و هم درباره طرح کودک همسری صحبت شده و قول مساعدت و همکاری از او گرفته شده است.

در جامعه شاهد ازدواج سفید هستیم. اغلب در این نوع ازدواج‌ها زن متضرر است و با آسیب‌های روحی، روانی و مشکلات دیگر مواجه می‌شود. چون تعداد این افراد در جامعه ما اندک است، مجلس برای آنها به فکر تدوین قوانین جدید نیست.

تعداد این افراد در جامعه ما اندک است. این نوع ازدواج از سوی قوانین کشور به رسمیت شناخته نمی‌شود و در این شرایط لزومی به مطرح کردن این مسائل نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار