اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی:
شمیلی گفت: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بهره گیری از زهاب نیشکر برای کشاورزی ٬ این تهدید را به یک فرصت برای استان تبدیل کرده است.

دکتر محمود شمیلی بعد از ظهر پنج شنبه ١٣ اردیبهشت ماه ٩٧ در حاشیه بازدید استاندار خوزستان ٬ الباجی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی ٬ فرماندار اهواز ٬ معاون عمرانی استاندار و جمعی از مسئولین از طرح پایلوت استفاده از زهاب نیشکر برای آبیاری کشت های گندم، جو، پنیه، نخیلات و پرورش ماهی در کشت و صنعت میرزا کوچک خان اظهار کرد: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی یکی از شرکت های پیشرو در حوزه صنعت و کشاورزی در کشور است که در راستای حفظ و بهره وری بهینه از منابع آبی، اقدامات جدیدی را آغاز کرده است.

وی با اشاره به طرح پایلوت استفاده از زهاب نیشکر برای آبیاری کشت هایی نظیر گندم، جو، پنبه ، نخیلات و پرورش ماهی به عنوان یکی از این فعالیت ها تصریح کرد: استاندار خوزستان نیز امروز با تمام مشغله هایی که داشتند با حضور در کشت و صنعت میرزا کوچک خان که محل اجرای این طرح است، از نزدیک در جریان جزییات فرآیند انجام این طرح پایلوت قرار گرفتند.

دکتر شمیلی خاطر نشان کرد: زمانی زهاب نیشکر برای محیط زیست یک معضل به شمار می آمد اما خوشبختانه با همتی که در مجموعه توسعه نیشکر وجود دارد، ما توانستیم این تهدید زیست محیطی را به یک فرصت برای استان تبدیل کنیم و از آن محصولات مختلف کشاورزی برای استان تولید کنیم.

مدیر عامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: در استان خوزستان بیش از۵٠ درصد تولیدات کشاورزی توسط توسعه نیشکر تولید می شود و ما در پروژه شور ورزی یا استفاده مجدد از زهاب، این قول را به مردم استان خوزستان می دهیم که بتوانیم بیش از یک میلیون تن به میزان تولیدات مجموعه توسعه نیشکر و کشاورزی استان اضافه کنیم.

شمیلی اضافه کرد: میزان زهاب نیشکر در حدی است که بتوان پروژه احیای ٣۵ هزار هکتار از کانون های ریزگرد که مورد حمایت و توجه استاندار خوزستان نیز هست، به واسطه آن آبیاری و احیا نماییم.

وی گفت: در این ٣۵ هزار هکتار که فاز بندی شده است، در فاز اول گیاهانی زراعی کشت می شوند. این گیاهان شامل دو بخش هستند. بخش اول گیاهانی هستند که از آنها علوفه تولید می شود و بخش گیاهانی را شامل می شود، که بذر تولید می کنند.

شمیلی تصریح کرد: در فاز دوم ٬ از زهاب نیشکر برای آبیاری کشت گیاهانی انجام می شود که نسبت به شوری، از تحمل بالاتری برخوردار هستند. از جمله گیاه سالیکورنیا که به صورت دوگانه از آن برای تولید علوفه و بذر استفاده می شود و دارای ارزش افزوده فوق العاده ای است.

مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: در فاز سوم نیز از زهاب نیشکر برای پرورش گیاهان مقاوم به شوری برای تولید چوب استفاده می شود که در این حوزه سه گیاه را به عنوان هدف انتخاب کرده ایم که معروفترین آنها گیاه حرا است.

وی همچنین با تبیین برنامه های دیگری که در شرکت توسعه نیشکر برای استفاده از زهاب تدوین شده است، گفت: شیرین کردن زهاب و توسعه گلخانه ها نیز از دیگر برنامه های توسعه نیشکر و صنایع جانبی است.

شمیلی زهاب را یک سرمایه برای خوزستان دانست و گفت: در آینده صنایعی ایجاد خواهند شد که ضمن استحصال نمک از زهاب، سبب ایجاد رونق اشتغال و اقتصاد در خوزستان می شوند.

گفتنی است در این بازدید آیت الله کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، الباجی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، دکتر شمیلی مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی، فرامند هاشمی زاده معاون عمرانی استاندار خوزستان و خون میرزایی فرماندار اهواز ٬ استاندار خوزستان را همراهی می کردند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار