اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸
مشاور فرهنگی هنری استاندار در آیین افتتاحیه نمایشگاه میراث فرهنگی و صنایع وابسته مطرح کرد:
کیانی: اقوام عرب ما، بختیاری ها، بهبهانی ها و دیگر اقوام این استان، هر کدام آداب، سنن و تصنیفات و مشخصه های بومی خاص فرهنگی خودشان را دارند که باید با دید گنجینه ای ارزشمند به این میراث معنوی نگاه کرد
رضا کیانی مشاور فرهنگی هنری استاندار در آیین افتتاحیه نمایشگاه میراث فرهنگی و صنایع وابسته در جمع مسئولین بخش دولتی و خصوصی و میراث دوستان و فرهنگ دوستان این حوزه گفت : بحث میراث فرهنگی یک بحث پویا و فراگیریست که شایسته یک اهتمام ویژه است.

وی همچنین افزود: اگر بخواهیم بطور بنیادین و هویتی به بحث گردشگری نگاه بکنیم، در تمامی حوزه ها اعم از ادبی، عرفانی و تبار شناسی عمیق هویتی و میراث معنوی چقدر تاثیر گذار بوده است، کافیست رجوعی به آثار همچون سفرنامه ناصر خسرو قبادیانی و دیگران داشته باشیم تا به اهمیت بحث سفر و گردشگری پی ببریم.


کیانی همچنین با ابراز امیدواری از برگزاری این نمایشگاه که بعنوان بستری در جهت شناساندن خلاقیت ها و به نمایش گذاشتن خدمات و همچنین تبادل داشته ها در حوزه گردشگریست افزود: باید بستر و توانایی شناسایی ظرفیت ها و ایده های نو را نیز داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد : ما به میراث فرهنگی میتوانیم با دو ریکرد متفاوت نگاه کنیم، یا با یک نگاه صرفا موزه ای که تنها به گذشته خودمان افتخار کنیم و ببالیم و فعالیتهایمان را معطوف به یک موزه ساکن و منفعل نگه داریم و یا با یک نگاه مدرن داشته باشیم. ما میتوانیم با نگاه به گذشته راه رسیدن به آینده پویا ای را ترسیم و آن را هموار کنیم.

این برنامه ها و نمایشگاه ها باید بستری برای داد و دهش باشد تا بر خودمان بقبولانیم چه میراثی را از خودمان برای آیندگانمان به جا میگذاریم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه صنایع دستی خوزستان در بخش های حتی در ایران هم سرآمد و بی نظیر است گفت : اگر نسل گذشتگانمان که امروز در میانمان هستند بنا به هر دلیلی از میانمان بروند، داشته ها و تجارب برگانمان نیز به فراموشی سپورده میشود در صورتی که ما آنها را مکتوب نکنیم و در دانشگاها تدریس نکنیم و یا کار تحقیقاتی و پژوهشی ای بر روی آنها انجام ندهیم، این درحالی است که برای مثال یکی از پژوهشگران و هنرمندان عرصه صنایع دستی و میراث فرهنگی اصفهان در ماه های اخیر اسرار بر این داشته اند تا در اهواز بستری برایشان فراهم شود تا بتوانند تحقیقات و پژوهش هایی بر قوم اصیل مندائی انجام بدهند تا تجارب و فرهنگ و تاریخ آنها را کنکاش و مکتوب کنند تا در دانشگاه های هنر تدریس و ارائه کنند، این درحالی است که این نسل و فرهنگ غنی و قابل دفاع آنها در همین استان کمتر دیده شده و روی آنها کمتر پژوهش و تحقیق و گفت و گویی صورت گرفته است و آثاری از آن برای نسل آینده اش وجود ندارد.

کیانی در ادامه گفت: من بعنوان یک دغدغه و تاکیدی که به دوستان فعالین میراث فرهنگی چه در اداره کل و چه در سازمان های مردم نهاد، بخش خصوصی و چه در بحث رسانه ها دارم این است که، تجارب میراث مادی و معنوی استانمان را با استفاده از ظرفیت های آکادمیک، پزوهشی تحقیقاتی و رسانه ای مکتوب کنیم.

مشاور هنری استاندار با تاکیید بر مقوله میراث معنوی گفت: اقوام عرب ما، بختیاری ها، بهبهانی ها و دیگر اقوام این استان، هر کدام آداب، سنن و تصنیفات و مشخصه های بومی خاص فرهنگی خودشان را دارند که باید با دید گنجینه ای ارزشمند به این میراث معنوی نگاه کرد و در ثبت و نگهداری و انتقال آنها به نسل های بعدی گام های قابل توجه و جدی ای برداشت.

او در پایان بار دیگر به این مهم اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جدی ما در بحث ثبت و نگهداری آثار ما در میراث فرهنگی مان، فرهنگ غلط شفاهی و کم توجهی به فرهنگ مکتوب است، که باید در حرکت های بعدیمان به سمت مکتوب کردن دانسته ها و اطلاعات و تحقیقات و پژوهش هایمان برویم.

در ادامه کیانی از غرفه های نمایشگاه دیدن کرد و نشست های کوتاهی با فعالین این حوزه داشت و از نیازها و دغدغه های هر یک با خبر شد.

همچنین در حاشیه برگزاری نمایشگاه نشستی صمیمانه با مسئولین میراث و مجریان برگزاری نمایشگاه برگزار کرد و ضمن تشکر از این حرکت ارزشمند و مثبت در بحث گردشگری و صنایع وابسته آن، قول همکاری بیشتر و پیگیری مطالبات و دغدغه های آنان را داد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار