اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر:
شمیلی: استفاده مجدد از زهاب نیشکر و برگشت آن به عرصه تولیدات کشاورزی از جمله اهداف مهم شرکت توسعه نیشکر است.
محمود شمیلی اظهار کرد: در مورد طرح‌ها و روش‌های نوین مدیریت زهاب و پسماند و قابلیت‌های استفاده از پسماندهای نیشکر و کمک به طرح‌های توسعه‌ای، برنامه‌ریزی‌های متعددی صورت گرفته و با دعوت از محققین و کارشناسان خبره در حوزه نیشکر، گام‌های علمی و اجرایی در زمینه استفاده از زهاب‌ها و پسماندهای نیشکر و تبدیل آن به فرصتی برای سرمایه‌گذاری، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برداشته شده است.

وی ادامه داد: پروژه "شورورزی" و استفاده از زهاب نیشکر از جمله طرح‌هایی است که نشان داد می‌توان با برنامه‌ریزی و استفاده از نظر محققین و کارشناسان و با تکیه بر عزم همه کارکنان توسعه نیشکر، به اهدافی دست یافت که نتایج مثبتی را برای استان و کشور در پی دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تصریح کرد: استفاده مجدد از زهاب نیشکر و برگشت آن به عرصه تولیدات کشاورزی از جمله اهداف مهم شرکت توسعه نیشکر است. با استفاده از نظرات کارشناسان به دنبال راهی هستیم تا به جایی برسیم که زهاب نیشکر نه تنها در پروژه‌های شورورزی و گیاهان شورپسند بلکه برای کشت دیگر گیاهان نیز استفاده شود.

شمیلی با اشاره به اهمیت ایجاد ارزش افزوده از پسماند و ضایعات نیشکر، مدیریت پسماند را از دیگر اهداف شرکت خواند و عنوان کرد: استفاده از روش‌های نوین مدیریت پسماند و ضایعات نیشکر از مباحث مهمی است که علاوه بر جلوگیری از تبعات زیست محیطی، سبب ایجاد ارزش افزوده و اشتغال خواهد شد و باید به آن توجه ویژه کرد.

وی ادامه داد: استفاده از ضایعات نیشکر علاوه بر مزایای اقتصادی و زیست محیطی، سبب صرفه‌جویی ارزی برای کشور می‌شود زیرا در این راستا در شرکت توسعه نیشکر قدم‌‌های موثری برداشته شده است و رایزنی‌ها و نشست‌های مختلفی نیز با محققین و کارشناسان در این زمینه صورت گرفته و خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اظهار کرد: نیشکر تنها محصولی است که ضایعات ندارد و علاوه‌ بر تولید انواع شکر، با استفاده از ضایعات آن پتانسیل تولید حدود ۲۸ محصول در صنایع جانبی و استفاده بهینه‌ از آن‌ها وجود دارد و در نتیجه هر محصول فرعی نیشکر به عنوان یک محصول اصلی برای صنعتی دیگر تبدیل می‌شود. باگاس یا تفاله نیشکر ماده اولیه برای تولید کاغذ، MDF، خوراک دام و چند محصول دیگر است؛ بنابراین نیشکر موجب اشتغال مولد و تولید محصولات غذایی و صنعتی با ارزش افزوده قابل توجهی می‌شود.

شمیلی با تاکید بر ضرورت توجه به ایجاد ارزش افزوده در صنایع نیشکر و مدیریت پسماند و ضایعات نیشکر، گفت: تبدیل پسماند کارخانه الکل و خمیر مایه به عنوان مالچ‌های طبيعی سازگار با محيط زيست و استفاده آن در تثبيت شن‌های روان، طرح تولید خمیر کاغذ از باگاس و ایجاد یک قطب بزرگ صنعتی تولید کاغذ در منطقه، تولید کمپوست و ورمی‌کمپوست از ضایعات نیشکر و... از مواردی است که سبب ایجاد ارزش افزوده ضایعات نیشکر و در نتیجه رونق اقتصادی در منطقه می‌شود و در این رابطه و برای رسیدن به یک مدیریت علمی وعملی در استفاده از پسماندها، از نظرات همه کارشناسان استفاده می‌شود.

وی با اشاره به استفاده از روشی نوین برای بهبود کیفیت زهاب نیشکر، گفت: در نظر داریم با استفاده از فیلترهای متوالی میکرو جلبک در مسیر کانال‌های زهاب اقدام به شیرین سازی زه‌آب کنیم که این کار بزرگ باعث افزایش امکان بهره‌وری بیشتر از آب خواهد شد و کیفیت زه‌آب به میزان زیادی تغییر خواهد کرد. جای امیدواری دارد که این قبیل جلبک‌های حامی محیط زیست از انواع سازگار با شرایط اقلیمی منطقه انتخاب و تکثیر می‌شوند.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر در خصوص روش جدید تولید کمپوست از ضایعات نیشکر، خاطرنشان کرد: تکنیک‌های جدیدی در خصوص مدیریت پسماند ظهور کرده که در کوتاه مدت (یک ششم زمان عادی) و با استفاده از انواع ضایعات کشاورزی از جمله باگاس می‌توان ضمن تولید یک کود آلی و با کیفیت خوب، بخشی از عصاره آن را به عنوان کودهای آلی مایع استفاده کرد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار