اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۹۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶
مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب خوزستان:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: بحران شوری آب نشان داد که باید فوری به سمت اصلاح شبکه توزیع آب شهری آبادان و خرمشهر پیش برویم.
صادق حقیقی پور اظهار کرد: در شهرهای آبادان، اروندکنار و چوئبده یک هزار کیلومترشبکه توزیع آب داریم که از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۵ تنها ۲۸۰ کیلومتر از آن یعنی سالی ۱۰ کیلومتر اصلاح شد اما سال گذشته با حمایت های وزرات نیرو و استاندار خوزستان توانستیم ۵۰ کیلومتر از این شبکه را اصلاح کنیم و این یعنی ۵ برابر سال های گذشته کار انجام شده است.

وی با بیان اینکه در مقطعی ای. سی آب بهمنشیر به بالای ۱۸ هزار میکروموس و کارون نیز در مقطع خرمشهر به بیش از۲۰ هزار میکروموس رسید، اظهار کرد: به طور روزانه حداقل ۳۰ هزار مترمکعب در خرمشهر و بالغ بر ۴۵ هزار مترمکعب در آبادان از این دو منبع برداشت آب داشتیم.

وی با اشاره به شوری بی سابقه آب شهرهای آبادان و خرمشهر در سال جاری تصریح کرد: ای.سی آب شبکه آبادان در روز جمعه به ۱۰ هزار میکروموس رسید که بی سابقه بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان همچنین با قدردانی از مسئولان شهرهای آبادان و خرمشهر و کارکنان صنعت آب خوزستان به دلیل حمایت های همه جانبه و تلاش های انجام شده، گفت: برخی ها از ما ایراد می گرفتند که چرا وضعیت را پیش بینی نکردید اما باید بگویم که سازمان آب و برق خوزستان از مدت ها پیش با تشکیل ستاد خشکسالی برنامه هایی را نیز برای اجرا پیش بینی کرده بود ضمن آنکه جلسات مختلفی را با موضوع خشکسالی و با حضور شخص استاندار در استانداری برگزار شد.

حقیقی پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای خط دوم انتقال آب غدیر در مدت ۱۰ ماه افزود: اجرای چنین خطی کار ساده ای نیست و باید از دولت، سازمان آب و برق و مجری طرح قدردانی کرد.

وی اظهار کرد: این بحران نشان داد که ما باید فوری به سمت اصلاح شبکه توزیع آب شهرهای آبادان و خرمشهر پیش برویم زیرا وضعیت آب این دو شهر به هیچ وجه خوب نیست.

وی با اشاره به اینکه پروژه های زیادی در حوزه فاضلاب به انجام رسیده است، تصریح کرد: در این بحران با تجمع مقابل اداره آب و فاضلاب اعتراض کردند در صورتی که ما کار خاصی را نمی توانستیم انجام دهیم، بحران شوری آب شیرینی اقدامات انجام شده صنعت آب خوزستان در حوزه احداث و نوسازی خط انتقال شهری و روستایی و احداث سد خاکی مارد را در کام کارکنان صنعت آب خوزستان تلخ کرد.

الزامی بودن اصلاح شبکه آبرسانی درون شهری شهرهای آبادان و خرمشهر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان توجه ویژه به اصلاح شبکه آبرسانی درون شهری شهرهای آبادان و خرمشهر را الزامی خواند و گفت: انجام این کار از عهده آب و فاضلاب خوزستان خارج است.

حقیقی پور افزود: در حال حاضر مناقصه بازسازی تصفیه خانه ثامن آبادان به پیمانکار ابلاغ شد که بر این اساس قرار است تا مخزن ۲۵ هزار مترمکعبی را در مدار قرار دهند؛ به وضعیت فیلترهای تصفیه خانه، پل ساترها و ایستگاه پمپاژ رسیدگی کرده و کار نوسازی سیستم کلر زنی را نیز به انجام برساند.

وی اظهار کرد: پروژه بزرگ خط انتقال هزار از تصفیه خانه ثامن به سمت ایستگاه ۱۱ و تلمبه خانه شهید کشتکار واقع در جمشید آباد از دیگر کارهای در دست اقدام است که برای اجرای آن در برخی مکان ها این خط به  دو خط ۶۳۰ میلی متری تقسیم می شود تا بتواند از موانعی همچون کریدور نفتی، بزرگراها و غیره عبور کند.

وی تصریح کرد: با اجرای این خط و فاز دوم طرح غدیر به طور حتم شاهد بهبود وضعیت آب خواهیم بود؛ ضمن آنکه آب ورودی از طرح غدیر پیش از ارسال به تصفیه خانه ثامن افزایش می یابد و می توان آن را به برخی مناطق شهری آبادان و شهرهای اروندکنار و چوئبده فرستاد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: در حال حاضر در شهر آبادان ۱۲ هزار و ۵۰۰  متر مکعب آب شیرین کن در تاسیسات دیری فارم داریم که این تاسیسات علاوه بر اینکه آب بخشی از شهر آبادان را تامین می کند تامین آب مینوشهر را نیز بر عهده دارد.

حقیقی پور افزود: در برنامه جدیدی که در نظر گرفتیم مقرر شد تا ۳۰ درصد از آب مورد نیاز شهرهایی که در نوار ساحلی قرار گرفته اند یعنی از هندیجان تا آبادان، به دستگاه های آب شیرین کن تجهیز شوند؛ با توجه به افزایش تامین اعتبار مورد نیاز برای طرح های آبرسانی خوزستان، طولانی بودن خطوط آبرسانی و امکان وقوع حادثه در لوله ها با توجه به قطر و طول زیاد آنان، نیاز به نگهداری این خطوط و تغییر اقلیم، صلاح را در این است که حتما به سمت استفاده بهینه از آب دریا پیش برویم و برای آن در گام نخست با تائید و تصویب مهندسی و توسعه آبفا کشور ۳۰ درصد هر شهر موجود در نوار مرزی به دستگاه آب شیرین کن در راستای پایداری آب تجهیز کنیم.

وی اظهار کرد: تا پایان تیرماه جاری ۱۴ هزار متر مکعب دیگر به ظرفیت آب شیرین کن آبادان اضافه می شود که از این مقدار دو هزار و ۵۰۰ مترمکعب آن را در چوئبده و سه هزار و ۵۰۰ متر مکعب دیگر را نیز در اروندکنار توزیع می کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان تصریح کرد: در تلاش هستیم تا همچون شهر اروندکنار که یک آبگیر مجزا در بهمنشیر برای آن تعبیه شده و امسال نیز با پایداری خوبی در بحث کمی آب مواجه بود، برای چوئبده نیز چنین کار مشابهی را به انجام برسانیم؛ با انجام این کار تحول چشمگیری را در بحث آب مصرفی در چوئبده شاهد خواهیم بود.

توزیع بطری‌های آب معدنی در آبادان و خرمشهر

حقیقی پور گفت: پیشنهاد می کنم تا ظرفیت آب را از ۳۲ هزار متر مکعب به ۵۰ هزار مترمکعب برسانیم که با این کار آن سی درصد تامین می شود؛ کار بسیار خوب دیگری که برای اصلاح و بهبود وضعیت شبکه توزیع آب انجام می دهیم آنکه صورت جلسه ای را که وزارت نیرو با سازمان منطقه آزاد اروند و نماینده مردم آبادان در مجلس و در راستای کاهش هدر رفت آب منعقد شد اجرایی شود؛ ما با یک شرکت هلندی به نام کواست و در حضور استاندار توافقاتی را در این باره به انجام رساندیم. اگر بحران در منطقه رخ نداده بود به طور حتم کارهای مطالعاتی آن آغاز شود.

حقیقی پور با بیان اینکه مانیتور کردن شبکه را به عنوان یک کار بسیار مهم در دستور اقدام داریم، افزود: در مدت بروز بحران شوری آب روزانه ۴۰ هزار بطری آب معدنی توسط نیروهای ما در میان شهروندان آبادانی و خرمشهری توزیع شد ضمن آنکه روزانه ۱۰ هزار مترمکعب از ظرفیت آب حیات را به آب مصرفی این دو شهر اضافه کردیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر به وسیله ۴۰ دستگاه تانکر، آب را در روستا توزیع می کنیم که تعداد تانکرهای فعال در بحث توزیع آب با کیفیت و حداقل ای.سی در شهر به ۳۰ دستگاه می رسد.

وی ضمن اشاره به خرید بطری های آب معدنی از شهر اهواز و دیگر شهرهای خوزستان و توزیع در میان شهروندلن آبادانی و خرمشهر تصریح کرد: نیروهای ادارات آب و فاضلاب استان های لرستان، چهارمحال و بختیاری، فارس ایلام، هرمزگان و بوشهر و سایر شرکت ها با دستور معاون وزیر به کمک ما آمدند.

مهر/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار