شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۹۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدراستان خوزستان گفت: آگاهی دادن ، اطلاع رسانی و آموزش مهارتهای اجتماعی نظیر مهارت نه گفتن ، نخستین گام مقابله با آسیب ها است.
حسین لامی زاده در نشست خبری با رسانه ها افزود: نه تنها در بحث آسیب ها اطلاع رسانی نکردیم، بلکه دیر ورود کرده و کار تخصصی نکردیم و اکنون نخستین گام ما به آحاد جامعه و تنها راه حل ما آگاهی و اطلاع رسانی است.

وی با اشاره به اجرای طرح توانمندی دانش آموزان پایه نخست و دوم متوسطه دربحث آسیب های اجتماعی عنوان کرد: این طرح ابتدا در 12 استان به عنوان پایلوت اجرا شد که خوزستان نیز یکی از این استان ها بود و مهرماه امسال این طرح در مدارس سراسر کشور اجرایی می شود. 

وی گفت: امروزه اعتیاد در سراسر جهان و نیز ایران به عنوان یکی از موانع توسعه به شمار می رود و 65 درصد جرایم و مسائل مختلف جامعه با آن مرتبط هستند.

وی با بیان این که دانش آموزان پایه نخست و دوم متوسطه بیشترین آسیب پذیری را دارند، گفت: 25 هزار دانش آموز در این طرح مشارکت دارند که به همراه والدین خود حدود 75 هزار نفر را شامل می شود و در آن به دانش آموزان از جمله مهارت های اجتماعی، مهارت 'نه' گفتن وهمچنین آموزه های دینی آموزش داده می شود.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر همچنین با اشاره به نقش مدرسه در پیشگیری از آسیب های اجتماعی در بین کودکان گفت: آموزش و پرورش باید علاوه بر زمینه های آموزشی، در زمینه های پرورشی نیز به دانش آموزان آموزش می داد.

لامی زاده با اشاره به برنامه های اجرایی برای کاهش آسیب های اجتماعی عنوان کرد: دانش آموزان، دانشجویان و کارگران جامعه هدف ما برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی هستند و برنامه هایی هم برای آگاهی و اطلاع رسانی در بین این اقشار در حال اجرا است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان بیان کرد: در این طرح در سال 96، مدارس نقاط لازم التوجه در سراسر استان مشخص شده و برای این مدارس برنامه هایی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و مقابله با آسیب های اجتماعی اجرا شد که در نهایت خوزستان جزو پنج استان برتر شناخته شد.

لامی زاده با تاکید بر بحث آموزش در پیشگیری از آسیب های اجتماعی اظهار داشت: در سه ماهه نخست امسال، چهار تن مواد مخدر توسط نیروی انتظامی کشف شده که با کشفیات 9 ماه سال گذشته(ابتدای فروردین تا اواخر آذرماه) برابری می کند؛ این امر نشان می دهد که در بحث مبارزه فعال عمل کردیم ولی باید در بحث پیشگیری نیز فعال عمل کنیم.

وی ادامه داد: بیش از 100 کمپ ترک اعتیاد و 150 مرکز متادون درمانی(MMT) در استان وجود دارد که با همکاری دستگاه هایی مانند بهزیستی، معاونت غذا و دارو و علوم پزشکی به ارائه خدمات درمانی به افراد درگیر این آسیب می پردازد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان با اشاره به ضرورت وجود نشاط در جامعه گفت: پروژه های مهم و اثربخش بسیاری در کشور اجرا می شود ولی انسان های جامعه بی نشاط، با استرس، نگران و درگیر معضلات خانوادگی و آسیب های اجتماعی هستند بنابراین باید جامعه و مدیران به این موضوع حساس شوند و نشاط و آرامش به جامعه تزریق شود.

لامی زاده اظهار داشت: وجود اقشار مختلف سنی، تحصیلی و مالی در بین معتادان و در کمپ های ترک اعتیاد نشان می دهد که تاکنون نتوانسته ایم در بحث آسیب های اجتماعی، دانش و آگاهی لازم را به مخاطبان بدهیم.

وی افزود: افزایش آسیب های اجتماعی به ویژه در بین دانش آموزان، دانشجویان و کارگران جامعه نشان می دهد که برنامه ریزی، نظارت و عملکرد نادرستی در بحث آسیب های اجتماعی داشته ایم.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خوزستان بیان کرد: اهمیت و اولویت معیشت خانوارها بر تربیت فرزندان باعث شده تا آسیب های اجتماعی در استان افزایش داشته باشد.

وی با بیان این که دستگاه های متعددی وظیفه دارند در بحث پیشگیری از مواد مخدر ورود کنند، گفت: شهرداری، شورای شهر، بهزیستی، سازمان تبلیغات اسلامی، علوم پزشکی، ورزش و جوانان از جمله دستگاه های مهمی هستند که اگر همراه با دستگاه مبارزه با مواد مخدر در بحث کاهش آسیب ها تلاش نکنند، نمی توانیم به هدف مورد نظر دست یابیم.

به گزارش ایرنا بر اساس آمارها حدود 4.7 درصد مردان و 3دهم درصد زنان ایران به انواع مواد مخدر اعتیاد دارند و آمار اعتیاد در خوزستان نیز از همین الگو تبعیت می کند. 

نخستین مرکز اجتماع محور ترک اعتیاد زنان (TC) در خوزستان و دومین مرکز آن در کشور هفته گذشته در اهواز راه اندازی شد. 

پیش تر دو مرکز ترک اعتیاد اجتماع محور (TC) مردان در شهرهای آبادان و دزفول راه اندازی شده بود.

ایرنا/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار