اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۰۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:
نظری: انتظار می‌رود که خیرین سلامت علاوه بر ساخت مراکز بهداشتی و درمانی در بخش ساخت و ساز مراکز آموزش عالی نیز ورود کنند چرا که منابع دولتی توانایی حمایت از این بخش را ندارد.
نشست ریاست و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با حضور دکتر حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، دکتر ایرج نظری رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس و جمعی از مسئولان و خیرین استان خوزستان در سالن آمفی تئاتر دانشکده دندانپزشکی برگزار شد.

دکتر ایرج نظری در ابتدای این نشست گفت: امید است وجود دکتر شهریاری در زمینه های تصویب قوانین محکم در مجلس و همچنین خیرین کشور بتوانند کمک هایی در بخش بهداشت و درمان بخشی از نیازهای وسیع دانشگاه علوم پزشکی اهواز را رفع نماید.

وی با اشاره به وجود عقب افتادگی های بسیار در مجموعه دانشگاه، افزود: بعد از جنگ تحمیلی، حداقل در شهرستان اهواز هیچ بیمارستانی ساخته و تجهیز نشده است که خدمات لازم را به مردم ارائه کند.

نظری در بخش دیگری با اشاره به این مطلب که اکثر بیمارستان‌های این شهر با زیر ساخت بسیار قدیمی و فرسوده در حال ارائه خدمات به مردم هستند، خاطر نشان کرد: مراکز آموزشی درمانی دانشگاه اهواز جهت کاربری و استفاده های دیگری ساخته شده بودند ولی هنوز شاهد این هستیم که بعنوان بیمارستان در حال ارائه خدمات هستند. بطور مثال ساختمان بیمارستان گلستان بعنوان گمرک، بیمارستان ابوذر بعنوان هتل ساخته شده بودکه در جنگ تحمیلی و بعد از آن بعنوان محل رسیدگی به مجروحین بود و از این رو بعد از مدتی به بیمارستان‌های آموزشی تغییر کاربری داده شد و بیمارستان های دیگری نیز به همین طریق.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بیمارستان رازی که در سال 1317 افتتاح شده است، بر مبنای ساختمان بیمارستانی ساخته بوده که بسیار قدیمی و فرسوده می باشد. در دوره‌های گذشته تلاش‌هایی جهت جایگزین این بیمارستانها در نظر گرفته شده است ولی به دلیل پیشرفت های کمتر از 50 درصد و همچنین کمبود منابع، ساخت انها متوقف شد. تنها جایی که می توان گفت پیشرفت خوبی بهتر و قابل توجهی داشته است، بیمارستان 240 تختخوابی به همت بنیاد مستضعفان تکمیل و آماده تحویل است.

نظری در ادامه به اهمیت فعالیتهای مراکز آموزشی در خوزستان، اشاره کرد و بیان داشت: مجموعه مرکز استان و بیمارستانهای آموزشی آن علیرغم اینکه بسیاری از منابع کشور از استان خوزستان تأمین می‌شود ولی آنطور که باید به این استان رسیدگی شود و این واقعیت‌هایی است که در حق مردم شریف که در سال‌های جنگ مردم عزیز از جانفشانی‌هایی که از خود نشان داده اند.

وی به بحرانهای  استان خوزستان درطی سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: مهمترین آنها بارش اولین باران پاییزی بود که به دلیل آلودگی های زیستی منجر به مشکلات تنفسی بسیار شد. در واقع در سالهای 92، 93 و 94 بیش از 20 تا 25 هزار نفر با مشکلات تنفسی، پوستی، ریوی به مراکز درمانی مراجعه کردند و با آمادگی قبلی، اقدامات و  تمهیدات که در راستای پیشگیری لحاظ شده بود و همچنین فعالیت‌های ارزنده کادر پزشکی و پرستاری توانستند خدمات ارزنده‌ای را ارائه دهند، بطوری که هیچ موردی در این مدت به مرگ منجر نشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به این مطلب که  تعداد پزشکان و اعضاء هیئت علمی که در شهرستان‌ها و مناطق محروم مشغول به خدمت، در حال گذراندن تعهدات خود هستند،اذعان داشت: نیاز است قوانین و مقرراتی وضع شود که ماندگاری افرادی که در مناطق محروم ارائه خدمت می‌کنند، بیشتر و بدون تعلیق انجام گیرد.

نظری ضمن بیان این مطلب که در بخش پزشکی سالانه محاسبات لازم انجام شده است، افزود: کلیه پزشکانی که بصورت ضریب k یا طرح در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز قرار می گیرند فقط 30 درصد آنها در استان می مانند و 70 درصد با قیمانده استان خوزستان را ترک می‌کنند که این 30 درصد باقیمانده نیز جز رشته‌هایی هستند که بازار کاری مناسبی ندارند. دلیل این واقعیت نیز چیزی نیست، جز اینکه وقتی مقایسه ای صورت می گیرد، با توجه به خدماتی که در این استان ارائه می دهند با این شرایط سخت و طاقت فرسا و میزان درآمد، چیزی بعنوان سود وجود ندارد.

در استانهای برخوردار نیز شهرستانهایی وجود دارد بدلیل وجود علائم شرایطی خاص که باید برای مناطق محذوم وجود داشته باشد، لحاظ نشده است و علیرغم اینکه قوانینی وضع می شود و پزشک جهت حضور در مناطق محروم در نظر گرفته می شود و تعدادی یعنوان سهمیه به دانشگاه داده می شود و از آنها نیز تعهد گرفته می‌شود ولی باز نیز به دلیل عدم اجرا و وجود تبصره‌هایی در این راستا این افراد در مناطق محروم نیز ماندگار نیستند.

دکتر ایرج نظری گفت: انتظار می‌رود که خیرین سلامت علاوه بر ساخت مراکز بهداشتی و درمانی در بخش ساخت و ساز مراکز آموزش عالی نیز ورود کنند چرا که منابع دولتی توانایی حمایت از این بخش را ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: اگر کیفیت در زمینه آموزش زیاد شود، کیفیت خدمات اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: خیرین سلامت در زمینه نیازهای بهداشتی و درمانی کمک‌های قابل توجهی در کشور و استان کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به دو بیمارستان در بهبهان، سه بیمارستان در دزفول، بیمارستان علامه کرمی در اهواز و بیمارستان حاجیه نرگس معرفی در ماهشهر اشاره کرد.

نظری تصریح کرد: خیرین سلامت توجه داشته باشند که نیت‌های خود را به نیازهای بخش‌های مختلف معطوف کنند به عنوان مثال در بخش بیماران دیالیز مشکلات فراوانی وجود دارد که در این زمینه کمتر توجه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان گفت: از زحمات تمامی خیرین سلامت که خدمات ارزنده‌ای در مسیر کمک به مراکز بهداشتی و درمانی انجام داده‌اند تقدیر و تشکر می‌شود.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
comment
0
0
comment پزشکان قسمتی از در آمد حاصل از مطب های خود را که در ساختمان سازی و آپارتمان سازیهزینه می کنند را صرف ساخت وساز مراکز آموزشی کنند و جزء خیرین سلامت باشند .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار