اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۳۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹
مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبی تشریح کرد:
شمیلی: با هر قطعی برق ٣ ميليون متر مكعب آب به هدر می‌رود و ١٥ ساعت زمان نياز داريم تا دوباره آبياری را آغاز كنيم. این به معنای اتلاف بزرگ منابع آبی و وارد شدن خسارت‌های فراوان به مزارع نیشکر است.
مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبی با بیان این‌که از زمان مصوبه شورای خشكسالی كاهش مصرف آب و آيش ١٥ هزار هكتار از مزارع نيشكر توسط مجموعه توسعه نيشكر انجام شد، گفت: مزارع نيشكر به دليل بی آبی در حال نابودی هستند و دیگر نمی‌دانيم صدای خود را چگونه و با چه لحنی به گوش مسئولان برسانيم. 

محمود شميلی با اشاره به مشکلات شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبی اظهار کرد: قطعی مداوم برق در هر نوبت بیش از ٣٨٠ تن از محصول شكر خام كه در چرخه تولید است را از بين می‌برد و مقدار زيادی مواد اولیه و خام کارخانجات و صنایع مختلف وابسته به نیشکر از جمله خمیر مایه، الكل و چوب نيز ضایع می‌شوند. 

وی افزود: حقوق كارگران نیشکری كه آب بر روی مزارع نیشکر آنان بسته شده است، فقط برای جلوگيری از بحران كارگری و عدم اعتراض و تجمع در شهرهای مختلف استان - از خرمشهر گرفته تا شادگان و شوشتر- حتی از طریق استقراض پرداخت می‌شود.

مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبی تصریح کرد: مزارع نيشكر به دليل بی آبی در حال نابودی هستند و دیگر نمی‌دانيم صدای خود را چگونه و با چه لحنی به گوش مسئولان برسانيم.

شمیلی با اظهار تاسف از اين‌كه مقدار زیادی از مزارع نيشكر در هر کشت و صنعت در تيرماه هنوز آبياری نشده است، گفت: توسعه نيشكر فقط از اين بابت حقوق كارگران را پرداخت می‌كند که در استان بحران‌های کارگری ایجاد نشود و در شرایط کنونی جلوی دفاتر مسولان و استان يا فرمانداری برای عدم دريافت حقوق تجمع نكنند.

وی با بيان اين‌كه همه مصوبات ستاد خشکسالی از سوی شرکت توسعه نیشکر مورد پذيرش قرار گرفته و اجرایی شده است، گفت: در كشت و صنعت‌های نيشكر علاوه بر کاهش کشت، الگوی مصرف آب نیز تغيير پيدا كرده است اما طی اين دو هفته به صورت مداوم روزی ٦ ساعت با قطعی برق مواجه بوده‌ایم و در دو روز گذشته نیز برق به صورت 24 ساعته قطع بوده است.

مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبی با بيان اين‌كه چه كسی پاسخگوی اين اتلاف منابع به دليل قطعی بی برنامه برق است، اضافه كرد: زمانی که پیگیر مساله قطعی برق شرکت‌های توسعه نیشکر می‌شویم، کسی پاسخ قانع كننده‌ای به ما نمی‌دهد و هیچ شخصی حاضر به پذیرش مسئوليت قطعی مدام برق در شرکت‌های توسعه نیشکر نيست.

شميلی با بیان این‌که اگر قرار است در جلسات تصميم مديريتی گرفته شود بايد اين تصميمات دارای ضمانت اجرايی و پشتوانه كارشناسی باشند، گفت: برای ما ٦ ساعت قطعی برق تبعات زيادی به دنبال دارد و با هر قطعی، سه ساعت طول می‌كشد تا يك كانال آب ١٢ کیلومتری دوباره پر از آب شود و 5 ساعت زمان نياز داريم تا آب به قسمتی از مزرعه برسد كه به دليل قطع برق، آبياری نشده است.

وی با بیان این‌که قطع برق 6 ساعته برای ما بیش از 14 ساعت آبیاری را به تاخیر می‌اندازد، اظهار کرد: با هر قطعی برق ٣ ميليون متر مكعب آب به هدر می‌رود و ١٥ ساعت زمان نياز داريم تا دوباره آبياری را آغاز كنيم. این به معنای اتلاف بزرگ منابع آبی و وارد شدن خسارت‌های فراوان به مزارع نیشکر است. 

مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبی بیان کرد: از زمان مصوبه شوراي خشكسالی كاهش مصرف آب و آيش ١٥ هزار هكتار از مزارع نيشكر توسط مجموعه توسعه نيشكر انجام شد. در عين حال تنها سازمانی هستيم كه سطح بهره‌برداری از برق را رعايت كرديم و پرسنل ما حتی به قطعی‌های برق نيز اعتراض نمی‌كنند.

شميلی با بيان اين‌كه پرسنل ما در كشت و صنعت‌ها در بيابان‌ها زير گرمای تابستان كار می‌كنند و منتظر تغيير شرايط موجود و آبياری مزارع به منظور حفظ ريشه گياه نيشكر هستند، گفت: اگر نخيلات كشت دائم است، نيشكر نيز يك كشت دائمی و ٥ ساله است و اگر نخيلات آبياری نشده، كشت نيشكر نيز آبياری نشده است. در مزارع گياه نيشكر به خاطر بی آبی آفت زده است اما ما آن را تا به امروز نگهداری كرده‌ايم زیرا اين گياه نماد ماست و ٥ سال است كه از آن مراقبت كرده‌ايم.

وی با اشاره به این‌که خسارت جدی وارد شده به مزارع نيشكر چگونه جبران می‌شود؟ گفت: بر اساس نظرات كارشناسی برای توليد هر كيلوگرم برنج در خوزستان، ١٠ هزار ليتر آب مصرف می‌شود و برای ٢ و نيم تن ماهی ١٠٠ هزار متر مكعب آب استفاده می‌شود، چگونه در شرايط فعلی قدرت تامين اين ميزان آب برای اين موارد وجود دارد اما نمی‌توان آب مزارع نيشكر را تامين كرد؟

مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبی ادامه داد: در مسير كشت و صنعت‌ها ٣٠ هزار هكتار برنج كشت شده است و كشاورز كنار پمپ می‌ايستد تا كسی پمپش را خاموش نكند ولی ما كه در توسعه نيشكر متواضعانه برخورد می‌كنيم و شرايط فعلی استان را درك می‌كنيم بايد شاهد نابودی مزارع نيشكر باشیم .

وی گفت: مزارع نيشكر در اثر عدم آبياری در تيرماه با بحران نابودی رو به رو هستند و اگر آبياری انجام نشود ريشه اين گياهان ٥ ساله از بين خواهند رفت و چرخه توليد شكر در كشور طی سال‌های آينده دچار توقف می‌شود. آیا به صلاح است امسال که واردات شکر به دلیل تولید خوب آن در کشور و بویژه خوزستان متوقف شد، مجددا کلید بخورد و رضایت برخی از افراد که به دنبال واردات شکر هستند، به قیمت ایجاد بحران بزرگ کارگری رقم زده شود.
منبع: ایسنا
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
نادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
comment
0
0
comment سلام آیا میدانیددربسیاری ازکشورهای دارای صنعت شکر سوخت مورد نیاز مجموعه ازباگاس نیشکراستحصال شده ازروندتولیدشکرتامین می شود ؟ برای این امربرنامه ای دارند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار