اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰
رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان:
رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خوزستان با بیان اینکه نواقصی در قانون انتخابات فعلی وجود دارد، گفت: در ۲۴ مهرماه سال ۹۵ بود که سیاست‌های کلی انتخابات توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد که اکنون طرح جامع انتخابات نزد هیات دولت است تا به صحن علنی مجلس رفته و تصویب و سیاست‌های کلی انتخابات به قانون تبدیل شود.
ابوالحسن معماری در نشست خبری که امروز چهارشنبه، ۲۷ تیرماه به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان برگزار شد، با اشاره به اینکه توجه امام راحل بر برگزاری انتخابات و تایید رسمی نظام اسلامی از طرف مردم بوده است، اظهار کرد: به همین منظور پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۲ فروردین رفراندوم نظام جمهوری اسلامی برگزار شد.

معماری افزود: پس از آن تدوین قانون اساسی شکل گرفت و در ۱۲ آذر سال ۵۸ قانون اساسی تصویب شد و پس از آن به مرحله اجرا درآمد. اولین ابلاغ امام راحل، ابلاغ عضویت شش فقیه در شورای نگهبان بر اساس اجرای اصل۹۱ قانون اساسی بود که در ۳۰ بهمن ۵۸ صورت گرفت و نشان دهنده حساسیت امام راحل در اجرای احکام اسلامی است.

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خوزستان گفت: در ۲۶ تیر سال ۵۹ پس از بررسی مجلس شورای اسلامی، 12 نفر اعضای شورای نگهبان تکمیل شده و پس از آن با تاسیس شورای نگهبان وظیفه شورای انقلاب به پایان رسید. بر اساس اصل دوم متمم قانون اساسی پنج تن از علمای طراز اول کشور بعد از انتخاب موظف هستند که مصوبات مجلس شورای ملی زمان مشروطه را بررسی کنند که مغایر با اصل شرع نباشد.

وی ادامه داد: اصل ۹۳ قانون اساسی برای پیشگیری از نقص بزرگ قانون اساسی مشروطه تدوین شد و براساس آن مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان وجه قانونی ندارد. زمانی مصوبه شورای اسلامی قانون می‌شود که توسط شورای نگهبان عدم مغایرت آن با قانون اساسی و شرع تایید شود.

معماری گفت: تشخیص هر مصوبه و قانون از نظر مغایرت با احکام شرع و موازین اسلامی به عهده فقهای شورای نگهبان است. در صورت مغایرت این مصوبات و قوانین دیوان عدالت اداری آن را ابطال می‌کند.

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خوزستان گفت: شورای نگهبان سه وظیفه اصلی دارد که شامل ارسال کلیه مصوبات مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان و بررسی آن‌ها،‌ تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات، تشخیص صلاحیت‌ها، اخذ و شمارش آراء، رسیدگی به شکایات انتخاباتی و اعلام نتیجه قطعی انتخابات است.

وی اظهار کرد: براساس اصل ۹۹ قانون اساسی شورای نگهبان بر همه انتخابات‌ها نظارت می‌کند که شامل انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، شورای اسلامی، همه‌پرسی و مراجعه به آراء عمومی است. نظارت مجلس خبرگان رهبری، استصوابی است. 

معماری بیان کرد: نواقصی در قانون انتخابات فعلی وجود دارد؛ در ۲۴ مهرماه سال ۹۵ بود که سیاست‌های کلی انتخابات توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد که اکنون طرح جامع انتخابات نزد هیات دولت است تا به صحن علنی مجلس رفته و تصویب و سیاست‌های کلی انتخابات به قانون تبدیل شود. به طور مثال در حال حاضر فضای مجازی بسیار گسترده شده اما در قانون شرایط مواجه با آن در هنگام تبلیغات انتخاباتی اشاره نشده است.

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خوزستان گفت: پژوهشکده شورای نگهبان و مجمع مشورتی فقهی، شورای نگهبان را از نظر علمی و کارشناسی پشتیبانی می‌کنند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار