اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
شوشان _ رحیم الهایی سحر :

گرچه به نظر نگارنده سه عامل رشد بی رویه "موسسات مالی و اعتباری"، "قاچاق ارز و کالا" و "اختلاس ها" باعث خُرد شدن بدن نحیف اقتصاد ایران شده ولی واقعیت این است که تقابل ایران با دنیای غرب بخاطر استقلال طلبی و دوری از سلطه جویی باعث شده که اقتصاد ایران از قبل دهه سی و نزدیک هفتاد سال با چالش اقتصادی روبرو شویم.

جنگ اقتصادی وتحریم ها از زمان دو دوره حکومت دکتر محمد مصدق آغاز شد وتا کودتای ۲۸ مرداد۳۲  و ورود آمریکایی ها بجای بریتانیا و تسلط آمریکا بر اقتصاد ایران به پایان رسید.

جلوگیری از صدور نفت محاصره منابع ارزی ایران و بلوکه شدن مطالبات ایران در انگلستان و بی پولی و عدم‌همکاری دولت وقت اتحاد جماهیر شوروی و ندادن طلاها سبب شد که امور عمرانی و آبادانی تعطیل شود کاری که دولت ترامپ و دولت های پیشین ایالات متحده آمریکا  در حال حاضر علیه  ایران انجام داده و می دهند.

اما دولت مصدق در قبال این چالش ها، سیاست و روش مبادله پایاپای و تهاتر در وارادات و صادرات را انجام داد و با صرفه جویی در واردات و نیز  در ارز و چاپ اوراق قرضه گرچه مردم به حمایت از برنامه های اقتصادی مصدق شتافتند اما کودتا ۳۲ همه چیز را مختل کرد و آمریکا قدرت را از چنگ مصدق در آورد.

پس از انقلاب سال ۵۷ و شروع جنگ در شهریور ۵۹ دولت رجایی با مشکل عدیده اقتصادی روبرو شد.

محاصره ی اقتصادی و ضربه جنگ و هواپیماهای جنگی دشمن به تاسیسات اقتصادی و بازرگانی که بدنبال آن گرانی کالاها بازار را دچار مخمصه کرد.

دولت رجایی در پنجم مهرماه ۵۹با تشکیل سازمان بسیج اقتصادی کشور که ترکیبی از وزرا تخانه های اقتصادی مثل نفت، امور اقتصادی و دارایی کشاورزی و بازرگانی ، نیرو ،صنایع و معادن و برنامه و بودجه و حتی کشور و وزارت دفاع به ریاست نخست وزیر شهید رجایی امور اقتصاد کشور و بازار را زیر نظر و بر مشکلات آن مسلط شد.

اقدام مهم این ستاد سهمیه بندی و توزیع عادلانه ی کالای اساسی و کوپنی کردن ارزاق ما یحتاج مردم که این کار اثربخش و به نفع مردم شد.

هزینه های کمر شکن جنگ‌تحمیلی و نابودی زیر ساخت های اقتصادی و زیربنایی بخصوص در جنوب و استان زر خیز خوزستان  که شریان اقتصادی کشور را مختل نمود به یقین با ایجاد برنامه اقتصاد ی دولت در طول هشت سال جنگ باعث شد که مردم کمتر احساس فشار اقتصادی کنند.

اما امروز وضعیت بازار ما شبیه به کشور جنگ زده و ایام جنگ است گرچه ما در با جنگ تمام عیار اقتصادی روبرو هستیم ولی دولت باید یک برنامه مدون برای کنترل بازار و ارز و سکه ایجاد کند.

کاری که در اوایل جنگ دولت وقت  رجایی انجام داد اما ممکن است  به شکل دیگری و به مقتضیات روز انجام گیرد.

تشکیل اتاق جنگ اقتصادی در دولت و با مشارکت سه قوه و سپاه پاسداران و نیروی مسلح همانند سازمان بسیج اقتصادی دوران دفاع مقدس می تواند کشور را اضمحلال اقتصادی جلو گیری کند.

امروز بنا به فرمایش مقام معظم رهبری ، اقتصاد مقاومتی بهترین راه برون رفت و مبارزه با تحریم ها و نیز برای این آشفته بازار و محاصره اقتصادی است.

دومین کار دولت  می بایست چاپ و انتشار اوراق قرضه را دردستور کار خود قرار بدهد سومین کار خود داری از چاپ اسکناس بدون پیشتوانه است.

چهارمین مورد حراست بانک ها از پول بیت المال که بدست اختلاس گران نیفتد طوری بانک ها عمل کنند که پول بدست مختلسان نیفتد یعنی با ایجاد ضوابط  و نظارت دقیق و چهار چشم مانع از خروج پول ها بوسیله مفسدان اقتصادی از بانک شوند پنجمین ورود سازمان تعزیرات حکومتی  و مبارزه با گران فروشی و کوتاه کردن دست دلان بازارها ششمین نظارت بر توزیع ارز و کوتاه کردن مخلان اقتصادی و برخورد شدید با آنان به اشد مجازات در ملاء عام هفتمین کار حمایت بانک ها از کار آفرینان و بنگاههای زود بازده و برداشتن موانع تسهیلات و یا به عبارت دیگر سهل کردن ضمانت های بانک و ورود بانک ها به مشارکت با کار آفرینان است.

امروزه بانک ها با ایجاد شرایط سخت مانع می شوند که یک‌جوان کار آفرین بعلت نداشتن سرمایه به رجال کار آفرین کشور تبدیل شود و قسمتی از جوانان بیکار را در چرخه تولید معیشت نماید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار