اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
رییس سازمان محیط زیست:
اگر به قانون عمل کنیم 80 درصد صنعت کشور باید تعطیل شود و هیچکدام از شما نمی‌توانید جلوی این موضوع قرار بگیرید.
رئیس‌سازمان‌حفاظت از محیط‌ زیست کشور آتش‌سوزی‌های اخیر در بخش عراقی تالاب هورالعظیم را عمدی عنوان و از کم کاری طرف عراقی در این زمینه انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در هشتمین اجلاس شورای عالی استان‌ها درباره مشکلات زیست محیطی کشور اظهار داشت: استفاده نابجا از انرژی و تکنولوژی باعث تخریب محیط زیست شده است.

کلانتری افزود: در هفتاد سال گذشته استفاده از آب‌های زیرزمینی موجب شده است که محیط زیست با مشکلات جدی مواجه شود و از زمانی که استفاده نابجا از تکنولوژی شروع شد همزمان غارت محیط زیست آغاز شد.

وی گفت: سیاست‌های غیرپایدار سیاست‌های تحمیلی و سیاست‌های حاصل از محدودیت‌های بین‌‌المللی باعث شد که اولین قربانی محیط زیست باشد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور بیان داشت: خودکفایی گندم در سال‌های 58 و 59 اتفاق افتاد و مراتع را تبدیل به کشت گندم کرده‌ایم که کشور در این حوزه استقلال داشته باشد که این اقدام باعث شد خاک و مراتع تخریب شود و ما را به اولین کشور در تخریب خاک در دنیا تبدیل کرد. براساس گزارش‌های واصله سالیانه بالای 12 تن در هکتار افزایش خاک در کشور داریم که این موضوع نه ربطی به آمریکا و نه اسرائیل دارد و سیاست‌های غلط 4 دهه گذشته باعث این موضوع شد.

وی گفت: بدون توجه به پیامدها، اقداماتی را انجام دادیم و چون علمش را نداشتیم و به حرف کارشناسان فهیم گوش نکرده‌ایم و گفتیم آنها پسماندهای طاغوت هستند امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که رتبه یک در فرسایش آب و خاک هستیم.

کلانتری گفت: سیاست‌های غیرعلمی، احساسی و ناپایدار و همینطور سیاست‌های کوتاه مدت وضع محیط زیست کشور را خیلی بدتر از چیزی کرده است که فکر می‌کنیم.

وی گفت: محیط زیست امانت نسل‌های دیگر است و ارث پدری ما نیست و در هزار سال گذشته بدترین امانتدار بوده‌ایم و چیزی از محیط زیست باقی نگذاشته‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به اینکه ما در حوزه محیط زیست اطلاعات نادرست به مردم می‌دهیم گفت: 50 سال پیش 132 میلیارد متر مکعب آب‌های تجزیه‌پذیر داشته‌ایم تا در چند سال گذشته به کمتر از 90 میلیارد متر مکعب رسیده است.

وی گفت: بسته‌های اجرایی موظف به اجرای قانون،‌منویات مقام معظم رهبری و دستورات نمایندگان است که همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی شده است.

کلانتری با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست یک وظیفه اجرایی از مراجع چهارگانه دارد، گفت: اگر به قانون عمل کنیم 80 درصد صنعت کشور باید تعطیل شود و هیچکدام از شما نمی‌توانید جلوی این موضوع قرار بگیرید.

وی گفت: از نظر قوانین محیط زیست عسلویه همین امروز باید تعطیل شود و اگر بخواهیم استانداردهای بین‌المللی را در حوزه اقتصادی کشور اجرایی کنیم 80 درصد صنعت کشور باید تعطیل شود. خیلی از نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، مراتع کشاورزی و دامداری‌های کشور باید تبدیل شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به اینکه پالایشگاه تهران در صورت اجرای قوانین محیط زیست باید تعطیل شود گفت:اگر این اتفاق صورت بگیرد جلوی پمپ‌بنزین‌های تهران صف‌های چند کیلومتری تشکیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدا برای هیچکدام از طرح‌ها مطالعات زیست محیطی نداشته‌ایم گفت: امروز اصفهانی‌ها برای خوردن آب آشامیدنی نیز با مشکل مواجه هستند و وقتی که صحبت از احیای تالاب‌ها می‌کنم به بنده می‌خندند.

کلانتری گفت: حدودا تالاب‌های کشور خشک شده است و تالاب هامون متوسط در 30 سال گذشته 1.6 میلیارد متر مکعب آب داشت که امروز به 6 میلیون هم نمی‌رسد.

وی گفت: وقتی سیاست‌های کوتاه مدت به محیط زیست غلبه می‌کند موجب می‌شود که با مشکلات متعددی در محیط زیست مواجه شویم و وقتی که همه چیز را با پول و اقتصاد تعقیب می‌کنیم باید شاهد چنین اتفاقاتی در حوزه زیست محیطی نیز باشیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: ایران تنها کشوری در دنیا است که از تمام آب‌های تجزیه‌پذیر استفاده می‌کند و بالای 40 درصد از آب‌های تجزیه‌پذیر استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در فصل زمستان با ارزش ذرات کمتر از 2.5 میکرون و 10 میکرون به دلیل اینکه قابل رویت است شهر تهران تعطیل می‌شود ولی 4 روز در تیر ماه شهر تهران با ازون بالای 155PPM مواجه بود که این یعنی سم خالص ولی تهران را تعطیل نکردند. چون کسی این آلودگی را در هوا نمی‌دید.

کلانتری گفت: به دلیل گرما و ترافیک اکسیژن به ازت تبدیل می‌شود و ما هنوز اصرار داریم که در کلانشهرها خودروها افزایش یابد و در تهران برای هر دو نفر یک ماشین تردد می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: از سویی دیگر اجازه نمی‌دهند قیمت سوخت را افزایش دهیم و بنزین مناسب نیز با قیمت فعلی تولید نمی‌شود.

وی درخصوص پسماند نیز اظهار داشت: امروز شمال کشور قربانی پسماند شده است و مشکل مردم پسماند است نه تولید ملی.

کلانتری خاطرنشان کرد: رودخانه‌های شمال کشور در حال حاضر جانوری ندارند و در 50 کیلومتر پایانی رودخانه شمال اثری از موجودات زنده نیست و این به واسطه حرف‌های یک بام و دو هوای بعضی از نمایندگان مجلس است.

وی گفت: ما اگر بخواهیم مطلق به محیط زیست فکر کنیم کشاورزی و صنعت کشور باید تعطیل شود. مشکل آب کشور در حال حاضر کشاورزی است و بنده با بازچرخانی آب موافق هستم در صورتی که در این خصوص به درستی اقدام شود.

کلانتری خاطرنشان کرد: حکومت همیشه راه حل‌های کوتاه مدت را به بلند مدت ترجیح داده است و همین موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی گفت: بنده چند روز پیش در عسلویه حضور داشتم و در آنجا که 35 هزار نفر زندگی می‌کردند نمی‌توانستم نفس بکشم و این شهر در پالایشگاه احاطه شده است. بنابراین شهروندان باید بمیرند تا اینکه صنعت گاز و پتروشیمی تعطیل نشود.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست در افکار نیست و باید در عمل اقداماتی صورت بگیرد گفت: مجوز شکار باید داده شود ولی عده‌ای از خارج از دولت در این خصوص مخالف‌هایی دارند که کارشناسی نیست.

کلانتری درباره آتش‌سوزی‌های هورالعظیم نیز گفت: این آ‌تش‌سوزی‌ها صد در صد عمدی بوده و 13 روز طول کشیده که دولت عراق اجازه پرواز به هواپیماهای ما بدهد تا نسبت به اطفای حریق اقدام کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار