اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
وزیر امور اقتصادی و دارایی: پرونده‌های مختلف فساد را بدون هیاهو به مراجع قضایی دادیم
وزیر اقتصاد گفت: «من یک‌سال است مسوولیت وزارت اقتصاد را برعهده گرفتم و نمی‌توان مسایل تاریخی اقتصاد را در یک‌سال حل کرد.»

مسعود کرباسیان در دفاع از عملکرد خود در مجلس اظهار داشت: «هیچ زمانی من نگفتم فقط در دایره مسئولیت خود پاسخ‌گو نیستم، من در دایره مسوولیت خود پاسخ‌گو هستم.

وی افزود: «اگر حوادث غیر ارادی و غیرمتقربه نبود، می‌توانستیم نشانه‌های روند بهبود اقتصادی را در کشور و زندگی مردم حس کنیم.»

وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: «من به نمایندگان حق می‌دهم که نگران وضع موجود باشند. سوالاتی که مردم از شما نمایندگان می‌پرسند، از من نیز می‌پرسند. می‌دانم سفره‌های مردم دچار مشکل شده است.»

مسعود کرباسیان

کرباسیان با بیان این‌که نکته این‌جاست که باید بین نوسانات ارزی با مسیر کلی اقتصاد تفاوت قایل شد، تصریح کرد: «من هم قبول می‌کنم که از ابتدای بهار وضع اقتصاد تحت‌تاثیر عوامل تحریم و برخی سوءاستفاده‌ها دچار مشکل شد.»

وی متذکر شد: «من واقعا متاسفم به جای این‌که زمان و توان خود را روی بهبود معیشت مردم بگذارم، مجبورم توان خود را روی اقدامات معاندان بگذارم. من یک‌سال است مسوولیت وزارت اقتصاد را برعهده گرفتم و نمی‌توان مسایل تاریخی اقتصاد را در یک‌سال حل کرد.»

اثرات تحریم‌ها در روسیه و ترکیه بیش از ایران بود
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که من از عملکرد وزارت اقتصاد در حوزه شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد دفاع می‌کنم، با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران گفت: «ترکیه و روسیه نیز در سال‌های اخیر تحریم‌ شده‌اند، اما هرگز نه به قطع شدن نفت و نه قطع شدن سوئیفت تهدید شدند و نه مشکلاتی که تحریم‌ها در این کشورها به جا گذاشت را، در ایران شاهد بودیم.»

کرباسیان افزود: «ما کشور و مردم خوبی داریم و اثرات تحریم‌ها در روسیه و ترکیه بیش از ایران بود. اگر دلگرم‌تر بودیم، تلاطم کمتری داشتیم.»

وی تصریح کرد: «اثرات تحریم در این کشورها به مراتب مخرب‌تر از کشور ما بود، بدیهی است که اگر منسجم‌تر عمل می‌کردیم، تلاطم کمتری را امروز شاهد بودیم.»

نرخ رشد تشکیل سرمایه ناخالص مثبت شد
وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: «رشد تولید ناخالص داخلی در سال 96 برابر 3.7 درصد بود که این میزان در حال حاضر پیشرفت داشته است.»

کرباسیان با اشاره به اینکه آمارها در این حوزه طبق گزارش‌های موسسات بین‌المللی است، افزود: «نرخ رشد تشکیل سرمایه ناخالص پس از مدت‌ها مثبت شد که این روند نیز حاکی از پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه اقتصاد است.»

تنها فردی هستم که 28 کتاب درباره اقتصاد تالیف کردم
وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به انتقادات برخی از استیضاح‌کنندگان به او مبنی بر نداشتن اطلاعات اقتصادی، گفت: «تنها کسی هستم که 28 کتاب درباره اقتصاد تالیف و ترجمه کردم. شاید اینها را از روی تواضع مطرح نکردم، اما اقتصاد را می‌دانم و به آن عمل کرده‌ام.»

کرباسیان با بیان این‌که براساس آخرین آمار تراز تجاری مثبت شده و صادرات غیرنفتی به بیش از 19 میلیارد رسیده است، افزود: «صادرات 15 درصد رشد و واردات 7 درصد کاهش داشته است. این به معنای مثبت شدن بازار تراز تجاری و رسیدن آن به 36 میلیون دلار است.»

وی تصریح کرد: «در شاخص جهانی نوآوری کشوری رشد داشته‌ایم. در شاخص رتبه در فرآیندهای گمرکی در سال 2016 از 110 به 51 رسیده‌ایم. این آمارها از منظر مراجع بین‌المللی و داخلی نشان می‌دهد که سال 1396 یکی از سال‌های خوب کشور بود و توانستیم در آستانه چهلمین سال انقلاب به تجربه و بلوغ برسیم.»

پاسخ به عملکرد وزارت اقتصاد در شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به دسته دوم سوالات درباره‌ی عملکرد این وزارتخانه در شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و ایجاد اقتصاد شیشه‌ای برای تحقق برنامه، گفت: «بنده براساس آنچه مجلس شورای اسلامی تبیین کرده کارهایم را دنبال کردم. برای اولین‌بار در تاریخ شفاف‌شدن پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور را اجرایی کردم که گردش پرداخت‌ها در اختیار مردم قرار گرفته که اینها همه در راستای شفاف‌سازی است.»

کرباسیان افزود: «از منظر شاخص‌های عمومی برخورد با فساد عملکرد بسیار خوبی داشتیم. 190 هزار حساب بانکی دولت برای برخورد با فساد شناسایی و مسدود شد، چون مشخص نبودن وضعیت حساب‌ها باعث عدم شفافیت می‌شود.»

وی عنوان کرد: «پرداخت غیرمتمرکز حقوق از عوامل عدم شفافیت است که حقوق 500 دستگاه اجرایی به طور متمرکز و شفاف پرداخت می‌شود. یکی دیگر از کارهای ما راه‌اندازی سامانه نظارت بر صنعت بیمه است که اکنون تراکنش‌های صنعت بیمه تحت نظارت بیمه مرکزی است و جلوی صدور بیمه جعلی را می‌گیرد.»

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که برای اولین‌بار توانستیم به اندازه بیش از دو برابر نقدینگی اموال دولت را شناسایی کنیم، تصریح کرد: «در سال 1396 رتبه اول مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم مبارزه با قاچاق کالا در جهان را داشتیم.»

کرباسیان ادامه داد: «توانستیم مقدار زیادی مواد مخدر شامل چهار تن هروئین را از طریق اطلاعات مالی و گردش حساب را بدون حتی شلیک یک گلوگه کشف و شناسایی کنیم. طبق ماده 36 اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی اطلاعات بیش از 330 شرکت زیرمجموعه نهادهای عمومی غیردولتی توسط سازمان بورس منتشر شد.»

پرونده‌های مختلف فساد را بدون هیاهو به مراجع قضایی دادیم
وزیر اقتصاد با بیان این‌که پرونده‌های مختلف فساد را بدون هیاهو و سروصدا به مراجع قضایی داده‌ایم، گفت: «ریشه‌های فساد در اقتصاد کشور و تراکنش‌های مشکوک را شناسایی کرده و به صورت هوشمند به دنبال مبارزه با پولشویی رفتیم. هدف ما شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد است و راه‌مان را ادامه می‌دهیم.»

کرباسیان با بیان این‌که از عملکرد این وزارتخانه در حوزه شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد براساس خاص رهبری، رییس جمهور، نمایندگان و مردم دفاع می‌کنم، به دسته سوم سوالات مطروحه درباره‌ی استیضاح مربوط به موضوع مبادلات گمرک و سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و اظهار داشت: «ما در وزارت اقتصادی کار می‌کنیم که سازمان‌های اقتصادی زیرمجموعه مجری کار دارند. دغدغه نمایندگان آن است که نظام عادلانه مالیاتی اجرا نمی‌شود. حال این‌که برای اولین‌بار 3200 پرونده فرار مالیاتی سنگین رسیدگی قطعی شد و 6300 میلیارد تومان مالیات از تراکنش‌های مشکوک شناسایی شد.»

وی با بیان این‌که 300 مودی جدید مالیاتی شناسایی شد و طرح جامع مالیاتی بدون کمک خارجی احیاء شد، عنوان کرد: «این پروژه از سه دولت قبل آغاز شد و ما توانستیم به آن جان دوباره‌ای بدهیم. براین اساس تمامی نهادهای مالی در قالب سامانه‌ای به صورت الکترونیک کنترل می‌شود بیش از یک میلیون و۳۰۰ هزار مالیات مبتنی بر خوداظهاری تکمیل شد. سهم مالیات بر مصرف از ۴۳ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۵۴ درصد در سال ۱۳۹۶ افزایش پیدا کرد.»

کرباسیان تصریح کرد: «رویه غلطی برای دادخواهی مالیات وجود داشت که همه از سراسر کشور باید به وزارت اقتصاد مراجعه می‌کردند. این روند را با تفویض اختیار به استان‌ها اصلاح کردیم تا کار مردم بهتر رسیدگی شود. مشکل مالیات نقل و انتقال مسکن حل شد. اینها همه برای شفافیت در مالیات بود.»

وی با تاکید بر این‌که فرار از مالیات گناه نابخشودنی است، گفت: «باید همه در موضوع مالیات مشارکت داشته باشیم.»

وزیر اقتصاد متذکر شد: در سال 1396، 72 درصد از منابع دولت از منابع غیرنفتی مالیات، گمرک، سود سهام، خصوصی‌سازی و انتشار اوراق مالی تامین شد. اکنون میزان وابستگی به نفت به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است. وزارت اقتصاد بزرگترین تامین‌کنندهه منابع مالی دولت است به طوری که امروز از هر چهار ریالی که دولت به دست می‌آورد، سه ریال آن را وزارت اقتصاد تامین می‌کند، یعنی وزارت اقتصاد تامین‌کننده سه چهارم منابع دولت است.»

نمایندگان روزی نبود درباره موسسات مالی و اعتباری تذکر ندهند
کرباسیان با بیان این که از زمانی که سکان وزارت را در اختیار دارم روزی نبود که نمایندگان درباره موسسات مالی و اعتباری تذکر ندهند؛ با وجودی که وظیفه در این حوزه نداشتم در بانک مرکزی پیگیری کردم، گفت: «52 هزار بنگاه از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند. جلوی سرعت افزایش حجم نقدینگی در بانکها را گرفتم. اکنون نیز برای ساماندهی بانک‌های نیروهای مسلح طرح دارم. با تنوع بخشی به گزینه های جذاب سرمایه‌گذاری فرایند سرمایه‌گذاری را تسهیل کنیم و قیمت تمام شده پول را کاهش دهیم.»

وی افزود: «تدبیر مشترک شورای هماهنگی سران قوا، توسعه بازار سرمایه است. شاخص کل بورس به مرز 137 هزار رسید و این یعنی رشد 66 درصدی. در سال 96 میزان کل تامین مالی به 86 هزار میلیارد تومان رسید این یعنی 55 درصد رشد.»

کرباسیان تصریح کرد: تعداد نمادهای بسته بانکی 9 نماد بود اما امروز به یک عدد کاهش یافته است. بورس اوراق بهادار تهران به لحاظ بازدهی شاخص در خاورمیانه رتبه سه و در فرابوس رتبه چهار را دارد.»

بدهی دولت در زمینه اوراق حتی یک روز به تاخیر نیفتاد
وزیر اقتصاد گفت: «بدهی دولت در زمینه اوراق حتی یک روز به تاخیر نیفتاد. در سال 96 بیش از 34 هزار میلیارد تومان اوراق مالی برای بازپرداخت طلب طلبکاران پرداخت شد. با مدیریت صحیح‌مان پرداخت بودجه‌های عمرانی در پنج ماهه اول سال را به میزان 5.7 برابر در مدت مشابه رساندیم. توسعه بازار سرمایه با اراده سران کشور دنبال می‌کنم.»

کرباسیان ادامه داد: «برنامه‌های اعلامی در زمان رای اعتماد به 33 پروژه مشخص است و مورد به مورد احصا کرده و در دل برنامه‌ها گنجانیده‌ایم.»

وی با اشاره به سیاست وزارت اقتصاد در بخش اقتصاد مقاومتی،‌ گفت: «در اقتصاد مقاومتی اگر بی‌تفاوت بودیم پس چرا سامانه سنا به عنوان سامانه برتر انتخاب شد؟ اگر کم‌کاری کرده‌ایم در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به عنوان دستگاه برتر تقدیر شده‌ایم. اکنون 40 میلیون نفر از میوه سهام عدالت بهره‌مند می‌شوند. 28 تکلیف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را با 93 درصد موفقیت اجرا کرده‌ایم.

هنوز پیش بینی ها بالاتر از متوسط خاورمیانه است
وزیر اقتصاد با بیان این که با وجود تحریم‌ها هنوز پیش‌بینی‌ها بالاتر از متوسط خاورمیانه است، گفت: «دشمن تمام خاکریزهای اجتماعی و اقتصادی را مورد هدف قرار داده است. آمریکا با تحریم سیستم بانکی در صدد مسدود کردن سیستم اقتصادی کشور است. باید باور کنیم وارد جنگ اقتصادی تمام عیار شده‌ایم تا ناآرامی‌های اجتماعی در ایران را بیشتر کنند. دشمنان ملت ایران به خصوص آمریکا با صرف میلیاردها دلار علیه ایران اقدام می‌کنند. آنان در تلاش هستند تور تحریم را بر سر ایران بگسترانند.»

کرباسیان افزود: «جمهوری اسلامی ایران در سخت‌ترین شرایط نه تنها عقب‌نشینی نمی‌کند بلکه تا حصول به نتیجه به برنامه‌های خودش پایبند خواهد ماند. تداوم اجرای سیاستها و پروژه اقتصاد مقاومتی، تداوم بهبود فضای کسب و کار، تشکیل ستاد ملی مبارزه با احتکار، اجرای برنامه‌های پوششی و حمایتی برای حمایت از دهک‌های پایین و گسترش روابط اقتصادی با شرق و غرب جهان را در دستور کار داریم.»

وی تاکید کرد: «همچون شما نگران آینده این سرزمین هستم. تیمی را از مدیران باتجربه براساس شایستگی مدیریتی و صرف نظر از روابط انتخاب کردم. جسارت در تصمیم‌گیری و ثبات مدیریتی راه برون رفت از وضعیت فعلی است. از عملکرد وزارت اقتصاد دفاع می‌کنم.»

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: «کاستی‌ها و مشکلات مردم قابل انکار نیست، اما اگر اقدامات ما به ثمر ننشست به خاطر برنامه‌های دشمنان جمهوری اسلامی است. از مردم عذرخواهی می‌کنم.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار