اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۲۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
استاندار خوزستان:
با توجه به افزایش مشکلات آبی و نیز زیست محیطی استان خوزستان، در سال‌های اخیر مدیران سیاسی این استان و نیز کشور با هدف کاهش نگرانی‌ها و برطرف کردن مشکلات پیش رو ..
از جمله استان‌هایی که در شرایط کنونی با بحران شدید در حوزه منابع آبی رو به روست و مشکلات پیش آمده در این حوزه چالش‌های عدیده‌ای را برای مدیران آن به وجود آورده است، می‌توان به استان خوزستان اشاره کرد؛ استانی که در روزگارانی نچندان دور به واسطه خاک حاصلخیز و منابع آب قابل توجه قطب کشاورزی ایران بود، اما اکنون در رابطه با تأمین آب شرب شهروندانش نیز دچار مشکل است.

در سال‌های اخیر و به واسطه برخی کنش‌های مدیریتی متولیان منابع آب کشور و نیز مسائل طبیعی، چون تغییر اقلیم، استان خوزستان بخش قابل توجهی از منابع آب سطحی و زیر زمینی خود را از دست داده است و همین مسئله نگران کننده زندگی میلیون‌ها شهروند ساکن در این استان را به چالش کشیده است؛ شهروندانی که بعضاً به واسطه مشکلات زیست محیطی پیش آمده قصد مهاجرت از این استان را گرفته اند و به همین دلیل جمعیت استان رو به کاهش است.

با توجه به افزایش مشکلات آبی و نیز زیست محیطی استان خوزستان، در سال‌های اخیر مدیران سیاسی این استان و نیز کشور با هدف کاهش نگرانی‌ها و برطرف کردن مشکلات پیش رو مجموعه‌ای از اقدامات اجرایی را در دستور کار خود قرار داده اند که تا کنون بسیاری از مشکلات آبی استان را هر چند به صورت موقت حل کرده است.

با اینحال از جمله مسائل آّبی استان خوزستان که همواره مدیران اجرایی این استان را با چالش رو به رو کرده است، موضوع اجرایی شدن طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و نیز عملیاتی طرح‌های آب رسانی، چون غدیر بوده است که اخیراً نیز به واسطه اشکالاتی که در این حوزه پیش آمد، فضای چند شهر خوزستان متشنج شد.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در رابطه با تنش آبی و مشکلات این حوزه در این استان به «تابناک»، گفت: برای حل مشکل آب شرب شهر‌های آبادان و خرمشهر، طرح آبرسانی غدیر در سال ۱۳۸۸ شروع شد و فاز اول آن به تدریج کار شد و آبرسانی بعضی شهر‌ها از ایستگاه قیصریه در رودخانه کرخه انجام شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ در سفر آقای رئیس جمهور بنده به ایشان مشکلات جدی آب و فاضلاب را عرض کردم و از ایشان خواستم که برای حل مسئله آب و فاضلاب خوزستان دستور ویژه‌ای را بدهند. علی رغم هزینه سنگینی که داشت، ایشان پذیرفتند و همان جا به مردم قول دادند. در عین حال ۲۰ روز بعد از آن مصوبه ۱۵ فروردین ماه ۹۶ برای ایجاد زیرساخت‌های خوزستان تصویب شد و در آن بر روی مسئله آب، فاضلاب، ریزگردها، برق و ... تأکید شد.

شریعتی ادامه داد: این اقدام اکنون در حال انجام است. یکی از این‌ها آبرسانی غدیر بود که ما آن را فوری شروع کردیم و خط دوم انتقال آب به آبادان و خرمشهر با ۹۵ کیلومتر خط کار شد. به طور استاندارد این پروژه باید در مهر ماه ۹۸ مورد بهره برداری قرار بگیرد. چون ما با خشکسالی جدی روبرو بودیم و نگران بحث آبرسانی بودیم، در نتیجه این را با سرعت پیش بردیم و توانستیم در ۱۱-۱۲ ماه این پروژه را به انجام برسانیم و خط لوله را منتقل کنیم و در ۱۵ تیر ماه این کار انجام شد.

استاندار خوزستان در همین باره اضافه کرد: تا ۱۵ تیر ما با مشکلاتی مواجه بودیم. در چند نوبت خط لوله اول شکست و اصلاً امکان انتقال آب رودخانه کرخه نبود. آب باید از همان نقطه برداشت می‌شد و آنجا هم آخرین نقطه بود. آب کارون هم کاهش پیدا کرده بود در نتیجه ما متاسفانه آب با کاهش منابع آب رو به رو بودیم. از این نظر خب مشکلاتی پیش آمد که کم و بیش اطلاع دارید. ولی خط لوله دوم که آمد، الحمدلله مشکلات حل شد؛ البته هنوز در مناطق شرق در روستا‌ها مشکل داریم و تلاش برای رفع مشکلات ادامه دارد.

مقام عالی دولت در استان خوزستان در ادامه افزود: منظور از تلاش این است که کار در حال انجام است. مثلا طی روزهای اخیر  ۱۷ روستا در خرمشهر، آب دار شدند و تا جمعه آینده ایستگاه شهید کشتکار درست می‌شود و آب غدیر به آن می‌رسد که حدودا ۳۰-۴۰ روستای آبادان را آب دار می‌کند و مسئله را حل می‌کند. مشکل تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده است.

شریعتی با تأکید بر برنامه‌های آتی مدیران این استان برای حل بحران آب افزود: پس از آبرسانی به نقاط شهری اروند کنار، تا حدودی آبادان، خرمشهر و شادگان، روستا‌های مسیر هم ظرف یک هفته آینده آب رسانی می‌شود و این خدمت و این کار بزرگ ان شاءالله به سرانجام می‌رسد. در عین حال که برنامه های دیگر آبرسانی را هم در دستور کار داریم که ان شاءالله آن‌ها را هم به سرانجام برسانیم و بتوانیم به هدف نهایی که رساندن آب رود دز به مردم آبادان، خرمشهر، شادگان، اهواز، سوسنگرد و به طور کلی ۲۵ شهر و ۱۶۰۹ روستا است، برسیم.

استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود و در مورد بحث انتقال آب و مشکلات آن برای خوزستان گفت: بنده شخصاً با طرح‌های انتقال آب مخالف هستم. این اقدامات بالاخره تبعات زیست محیطی خود را بر طبیعت خواهد گذاشت. اما از سویی نیز بنده هم نظر آقای رئیس جمهور هستم. یعنی حداکثر برای آب شرب می‌توان طرح‌های انتقال آب را دنبال کرد.

شریعتی در پاسخ به این سوال که اجرای برخی طرح‌های انتقال آب درون استان هم بر این اساس صورت می گیرد، گفت: البته این طرح ها از نوع آن انتقال آب حوضه ای نیستند بلکه انتقال از طریق خطوط لوله هستند که به علت کیفیت نداشتن آب در پایین دست و تامین آب شرب صورت می گیرد. در تمام دنیا این امر مرسوم هست و این اقدام را نمی‌توانیم انتقال آب در بعد کلان آن بدانیم.

استاندار خوزستان در تشریح منظور خود تصریح کرد: ما اگر آب دز را با لوله هم نیاوریم، خود آب مسیرش تا آبادان-خرمشهر می‌آید؛ بنابراین انتقالی نیست. ما با لوله می‌آوریم که آب با آن کیفیت شرب شود. این‌ها با هم فرق دارد. در رابطه با آب شرب در همه دنیا همین است. این اسمش انتقال آب نیست.

وی اضافه کرد: آن انتقال آب بین حوضه‌ای است که مساله ساز است. یعنی شما مثلاً از حوضه آبریز کارون آب ببرید به حوضه آبریز دز یا از دز ببرید کرخه و .... این انتقال آب بین حوضه‌ای می‌شود. بنده در عین حال که آن دارای اشکالات زیست محیطی و فنی می‌دانم، هم نظر آقای رئیس جمهور هستم و این یعنی حداکثر برای تأمین آب شرب مانعی ندارد.
 
استاندار خوزستان تأکید کرد: معتقدم که باید کیفیت آب در پایین دست دیده شود. اصل پایین دست است. چرا از اول، زمانی که در رژیم سابق آمدند مطالعات را گسترده کردند، اول آمدند خوزستان را مطالعه کردند نه جای دیگر را؟ چون کیفیت آب در پایین دست مهم است. ما اگر بخواهیم زندگی، معیشت، زیست، مرزداری حفظ شود باید زیرساخت هایش فراهم باشد. ما نمی‌توانیم بالادست آب را آلوده  کنیم و به سمت پایین بفرستیم، بعد بگوییم شما زندگی کنید.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
comment
0
0
comment با این مسئولان خدا بداد ما برسد
از ماست که بر ماست
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
comment
0
0
comment برای ایشان متاسفم. اگر اطلاع ندارند تیمی را بفرستند اصفهان تا کیفیت و کمیت اب اصفهان را به ایشان اطلاع دهند. ای سی آب اصفهان 200 و اب اهواز 1200 است. ضمن اینکه تاکنون به اندازه یک زاینده رود آب با بالاترین کیفیت را از سررشاخه ها به اصفهان و ... برده اند و نیازی به انتقال اااآب اضافی برای شرب نیست و این یک ترفند دیگری برای بردن باقیمانده آب کارون و بیچاره کردن مردم خوزستان است. بعلاوه همین الان در اصفهان درختان خیابانها را به صورت غرقابی آبیاری میکنند در حالی که اهواز در کنار کارون یک فضای سبز قابل اعتنا ندارد و ..
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
comment
0
0
comment حرفاتون خیلی قشنگه هم معتقد هستید آب نداشته ی خوزستان را انتقال بدید وبرای این جلگه یه قطره آب نگذارید برای این قضیه ی انتقال آب خوزستان همت میکنید هم اینکه میخواهید پایین دست از امکانات رفاهی خوبی برخوردار شود و به خوبی و خوشی و سرسبزی به زندگیشون ادامه بدهند حرفاتون ضدونقیض... شما دارید به شعور مردم توهین میکنید
عملا با انتقال آب خورستان حتی برای شرب ،شما بگو انتقال آب به اندازه ی یک بطری خیانت به مردم خوزستانه خیانت به محیط زیست و این جلگه ی سبز گذشته است که دیگه چیزی جز شوره زار نمانده.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار