اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
نایب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه گفت:با توجه به تحریم‌های بانکی و محدودیت‌های دلاری اروپایی‌ها ابراز تمایل کردند که به صورت اعتباری به ما جنس بدهند اما قوانین ارزی این اجازه را نمی‌دهد، یکی از ابزارهای دور زدن تحریم‌ها برای کشوری که مشکل جابجایی پول دارد واردات بدون انتقال ارز است اما ما با دست خودمان، خود را از این ابزار محروم کردیم.
علی دیلمقانیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص وضعیت واحدهای تولیدی استان آذربایجان غربی گفت: بیش از اینکه تحریم‌های خارجی روی تولید و فعالیت اقتصادی بخش خصوصی اثر بگذارد تحریم‌های داخلی و سنگ اندازی‌ها بر تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی تاثیر داشته است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه ادامه داد: واحدهایی که مواد اولیه آنها وارداتی هستند به شدت زمین‌گیر شده و در شرف تعطیلی هستند زیرا عملا نمی‌توانند ثبت سفارش کرده و کالای خود را از گمرک ترخیص کنند. آن دسته که مواد مورد نیاز خود را از داخل تامین می‌کنند نیز به علت بالا رفتن چند ده درصدی مواد اولیه و از طرف دیگر کمبود آن به شدت تحت فشار هستند به طوری که می‌توان به طور میانگین گفت که یک شیفت کامل واحدهای تولیدی استان تعطیل شده‌اند.

دیلمقانیان افزود: قیمت فولاد، ورق میلگرد و سایر مواد پایه همگی بیش از 50 درصد افزایش قیمت داشته‌اند اما نه درآمدها این مقدار افزایش داشته و نه تولید کنندها افزایش قیمت به این مقدار داده‌اند.

وی تصریح کرد: اوج این آشفتگی‌ها در صنایع بسته بندی که در صنعت جزو صنایع مادر محسوب می‌شوند رخ داده است، پت،پلی پروپلین و پلی اتیلن از پتروشیمی‌های داخل تامین می شود و حتی صادرات داریم اما الان حتی در بورس کالا این مواد نیست اما در بازار سیاه با یک تلفن می‌توان آن را به هر میزان خریداری کرد از سوی دیگر همکارانی که در صنایع غذایی مشغول هستند در تماس با اتاق بازرگانی از عدم ترخیص مواد تتراپک که برای آب میوه و شیرهای با ماندگاری بالاست، شکایت داشتند.

وی ادامه داد: با توجه به تحریم‌های بانکی و محدودیت‌های دلاری اروپایی‌ها ابراز تمایل کردند که به صورت اعتباری به ما جنس بدهند اما قوانین ارزی این اجازه را نمی‌دهد، یکی از ابزارهای دور زدن تحریم‌ها برای کشوری که مشکل جابجایی پول دارد واردات بدون انتقال ارز است اما ما با دست خودمان خود را از این ابزار محروم کردیم. قانونی که صرافی‌ها را از روند بازار حذف یا کمرنگ می‌کند تیشه به ریشه اقتصاد کشور می‌زند.

دیلمقانیان گفت: آقایان سامانه نیما را برای واردکنندگان و صادرکنندگان تعریف کردند اما تا الان ما از بخش خصوصی کسی را ندیدیم که بتواند از آن استفاده کند این حرف صادرکننده و وارد کننده است و جالب اینجاست با وجود اذعان همه به ناکارآمدی این سامانه باز هم اصرار به استفاده از آن است همانطور که علی‌رغم تذکرات اتاق و بخش خصوصی 4 ماه اصرار به عرضه ذخیره ارزی کشور به قیمت 4200 تومان کردند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار