اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
مدیرعامل شرکت آبفا روستایی خوزستان:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان گفت: در مجموع در خوزستان بیش از ۱۰۰ پروژه در حال اجرا وجود دارد و در پنج سال گذشته در بحث آب شرب روستایی سابقه نداشتیم که همزمان ۱۰۰ پروژه در حال اجرا داشته باشیم.

درویشعلی کریمی در نشست خبری که شامگاه 7 شهریورماه در نمایشگاه هفته دولت در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در سه سال گذشته در شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان یک انقلاب در حوزه آبرسانی به روستاهای خوزستان رخ داده است.

وی با اشاره به وضعیت شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان افزود: در خوزستان حدود ۴ هزار و ۱۵ روستا وجود دارد که ۲۹۶۰ روستا از این تعداد با جمعیت حدود یک میلیون و ۱۳ هزار و ۴۰۶ نفر تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارند. همچنین مجموع مشترکین بخش روستایی این شرکت در سطح استان خوزستان ۱۸۲ هزار و ۸۵۳ مشترک است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان ادامه داد: مجموع منابع تامین آب این شرکت ۴۱۸ منبع هستند که ۱۷۴ مورد از این تعداد برداشت از آب های سطحی است و ۲۰۵ حلقه چاه و ۳۸ دهنه چشمه و یک رشته قنات مجموع منابعی هستند که در سطح استان برای تامین آب روستاها در حال بهره برداری از آن ها هستیم. حجم کل مخازن نیز ۱۲۴ هزار و ۲۳ متر مکعب است.

کریمی بیان کرد: طول خطوط انتقال آب شرکت آب و فاضلاب روستایی ۸۳۸۴ کیلومتر و طول شبکه توزیع آب ۱۲ هزار و ۳۴۳ کیلومتر  است که در مجموع حدود ۲۰ هزار کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب در سطح استان وجود دارد.

وی بیان کرد: نگهداری، بهره برداری و اصلاح به موقع از ۲۰ هزار کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب کاری بسیار طاقت فرسا است که همکاران ما در این شرکت روزانه این خطوط لوله و شبکه توزیع آب را رصد و کنترل می کنند تا اگر شکستی یا عیب دیگری در طول خطوط انتقال یا شبکه توزیع آب رخ دهد به موقع وارد عمل شوند و خللی در آبرسانی ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان تصریح کرد: میزان اصلاح و بازسازی خطوط انتقال و شبکه توزیع آب طی سال گذشته ۱۰۲ کیلومتر و میزان توسعه خطوط انتقال و شبکه توزیع آب طی یک سال گذشته ۴۰۸ کیلومتر بوده است.

کریمی گفت: همچنین ۵۱۲ دستگاه کلرزنی، ۷۴ واحد تصفیه خانه و ۱۴۵ ایستگاه پمپاژ در سطح استان خوزستان وجود دارد. ظرفیت فعلی تصفیه خانه ها نیز  ۱۸۵ هزار و ۴۷۱ متر مکعب در شبانه روز است که روزانه بصورت آنلاین توسط ۱۰ آزمایشگاه مستقر در شهرستان های مختلف در سطح استان پایش می شوند.

وی بیان کرد: در طول ۱۲۰۰ کیلومتر سطح رودخانه کرخه، دز و کارون ۱۵۶ نقطه برداشت آب داریم. یعنی در طول این سه رودخانه همکاران ما مجبور هستند از لحاظ پایش کیفی و کمی به طور روزانه این ۱۲۰۰ کیلومتر را رفت و آمد کنند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان عنوان کرد: از سال ۹۲ تاکنون ۶۲ پروژه به صورت نیمه تمام در سطح استان وجود داشت که این پروژه ها را تکمیل کردیم و ۷۴۵ روستا با بهره‌برداری از این پروژه‌ها از نعمت آب آشامیدنی برخوردار شدند. جمعیت بهره مند از این پروژه‌ها ۸۲ هزار و ۴۲۳ خانوار معادل ۴۹۴ هزار و ۵۳۸ نفر هستند.

کریمی افزود: طول شبکه توزیع پروژه هایی که در پنج سال گذشته به بهره برداری رسیدند ۹۰۵ کیلومتر و ۶۷۳ کیلومتر طول خطوط انتقال بوده است. همچنین حجم مخازنی که در سطح استان خوزستان احداث شده اند ۲۷ هزار و ۲۳۰ متر مکعب و تعداد مشترکینی که در طول این مدت افزوده شدند ۸۰ هزار مشترک بوده است.

وی افزود: بهبود شاخص کیفی آب روستایی از ۹۳ درصد به ۹۸.۱ رسیده است . همچنین ۷۴ دستگاه به تعداد دستگاه های کلرزنی این شرکت در طول پنج سال گذشته افزوده شد. 

کریمی ادامه داد: پنج آزمایشگاه را به آزمایشگاه های موجود در سطح استان اضافه کردیم . همچنین ۲۷ هکتار در مجموعه تاسیسات این شرکت برای حفظ سلامت محیط و فضای سبز اطراف تاسیسات درختکاری کرده ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان بیان کرد: میزان آبرسانی در سال ۹۲، ۹۶ روستا با جمعیت ۷۸ هزار نفر، سال ۹۳، ۶۳ روستا با جمعیت بالغ بر ۳۸ هزار نفر، سال ۹۴، ۲۲۰ روستا با جمعیت ۱۲۹ هزار نفر، در سال ۹۵، ۱۹۶ روستا با جمعیت ۸۶ هزار نفر و در سال ۹۶، ۱۷۰ روستا با جمعیت ۷۹ هزار نفر بوده است.
 
وی تصریح کرد: مهمترین اتفاقی که در یک یا دو سال گذشته در حوزه آب و فاضلاب روستایی خوزستان رخ داده آبدار شدن شهرستان کارون در سال گذشته بوده است . در شهرستان کارون با ۶۵ روستا و حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار نفر جمعیت دیگر مشکل آبرسانی و آب شرب وجود ندارد.

کریمی گفت: همچنین در شهرستان اندیکا دو پروژه به بهره‌برداری رسید که در مجموع ۱۱۱ روستا و حدود ۵۴ هزار نفر با بهره برداری این پروژه ها از نعمت آب بهره مند شدند.

وی بیان کرد: فاز اول آبرسانی روستاهای دهستان جفال در شهرستان شادگان، فاز اول پروژه آبرسانی به پنج روستای دهستان هپرو و پروژه آبرسانی شهدای جنگیه در شهرستان کارون از دیگر پروژه های اجرا شده است.

کریمی افزود: بهره برداری از پروژه آبرسانی به ۱۸ روستای شلمچه در خرمشهر یکی دیگر از پروژه‌های انجام شده است که همزمان ۱۸ روستا در خرمشهر از آب شرب برخوردار شدند. 

وی گفت: بهره برداری از فاز اول پروژه آبرسانی به روستاهای حاشیه رودخانه دز در شهرستان اهواز یکی دیگر از پروژه ها بود که در فاز اول هشت روستا از این پروژه بهره مند شدند و به زودی در فاز دوم سه روستا از این پروژه بهره مند می شوند.

کریمی بیان کرد: کلنگ زنی تامین آب شرب ۱۴ روستای خرمشهر را خواهیم داشت که با استفاده از طرح آبرسانی غدیر به زودی به بهره‌برداری می رسد. سه پروژه روستایی در شهرستان گتوند داشتیم که ۲۶ روستا با جمعیت ۱۵ هزار نفر را شامل می شود. همچنین کلنگ زنی مجتمع آبرسانی دو روستا با جمعیت ۲ هزار نفر در شهر دزفول را داشتیم.

وی تصریح کرد: در مجموع در سراسر نقاط روستایی خوزستان به طور متوسط بین ۲ تا ۳ پروژه در حال اجرا داریم. یعنی هیچ نقطه خوزستان وجود ندارد که در بحث آبرسانی روستایی پروژه ای نداشته باشیم. بنابراین در مجموع در خوزستان بیش از ۱۰۰ پروژه در حال اجرا وجود دارد.در پنج سال گذشته در بحث آب شرب روستایی سابقه نداشتیم که همزمان ۱۰۰ پروژه در حال اجرا داشته باشیم. 

کریمی بیان کرد: در سال ۹۴ اعتبارات قابل قبول بود اما در سال ۹۵ و ۹۶ علاوه بر خشکسالی ۱۵ ساله، دچار خشکسالی شدید اعتبارات عمرانی بودیم و همه کارهایی که در بخش آب روستایی انجام شده است در شرایطی بود که با بحران منابع مالی مواجه بودیم؛ امسال نیز علیرغم عدم ابلاغ اعتبارات عمرانی همچنان پروژه‌ها به صورت فعال در حال کار هستند و تا پایان سال جاری بسیاری از پروژه ها به مرحله بهره‌برداری می‌رسند.

وی با بیان اینکه دو پروژه بزرگ در سطح استان کلنگ زنی شدند و در حال اجرا هستند، گفت: این پروژه‌ها شامل حدود ۵۵ کیلومتر خط انتقال در مسیر غیزانیه و ۵۵ کیلومتر خط انتقال در هفتکل است که تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان بیان کرد: همچنین کلنگ زنی پروژه آبرسانی به شش روستای فاقد آب در امیدیه، کلنگ زنی پروژه آبرسانی به هفت روستای فاقد آب شهرستان باوی و افتتاح پروژه آبرسانی به دو روستای فاقد آب باوی از دیگر اقدامات بوده است. 

کریمی عنوان کرد: علاوه بر جشن آبرسانی شهرستان کارون در سال ۹۶ ظرف یک یا دو ماه آینده جشن آبرسانی به شهرستان باوی را خواهیم داشت. همچنین شهر گتوند سومین شهری خواهد بود که ظرف یک ماه آینده به طور کامل آبرسانی می شود.

وی با بیان اینکه اعتبار بخش عمده ای از پروژه ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی بوده است، تصریح کرد: با تاکید مقام معظم رهبری و کمک دولت و مصوبه مجلس در سال گذشته ۱۲۵ میلیارد تومان از اعتبارات صندوق توسعه ملی دریافت کردیم. امسال نیز با اخذ اذن رهبری از این صندوق که کمتر در بحث کارهای جاری از آن استفاده می شود به پروژه های آب شرب کمک شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار