اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۹
قزوینی غرابی مطرح کرد؛
یک کارشناس عراقی تاکید کرد: دولت عراق می‌دانست کنسولگری ایران در بصره مورد تهدید قرار گرفته و برخی از جریان‌ها درصدد تعرض به آن هستند ولی اقدامی نکرد. در واقع، تعرض به کنسولگری ایران نشانه قصور عامدانه و جدی دولت عراق نسبت به اعتراضات است.


سیدرضا قزوینی غرابی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درخصوص تحولات یک ماه گذشته در روابط ایران و عراق گفت: روابط تهران و بغداد در ۱۵ سال گذشته به رغم ناآرامی‌هایی که در عراق وجود داشته و دولت‌هایی متعددی که در هر دو کشور بر سرکار آمده‌اند، مناسباتی دوستانه، گسترده، پیچیده، محکم و راهبردی بوده است. این روابط علیرغم تلاش‌های برخی از بازیگران داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است که در سال‌های گذشته کوشیده و می‌کوشند تا روابط ایران و عراق با تنش‌ همراه شود. 

بدخواهان می‌خواهند از طریق تخریب روابط ملت‌ها، مناسبات میان تهران و بغداد را دچار تنش کنند

وی با بیان اینکه تلاش‌های آن بازیگران در طول سال‌های گذشته به نتیجه نرسیده است، اظهار داشت: آنچه در طول یک ماه گذشته در روابط میان ایران و عراق رخ داده است،‌ نشانگر آن است که بدخواهان روابط حسنه تهران و بغداد تصمیم گرفته‌اند از طریق تخریب روابط دو ملت، مناسبات میان ایران و عراق را دچار تنش کنند. در این چارچوب در مرداد ماه دیدیم برخی از رسانه‌ها هجمه‌هایی را نسبت به زوار عراقی در مشهد شروع کردند و اتهامات اخلاقی نسبت به آنها به شکل بی‌سابقه‌ای مطرح کردند که این موضوع، در عراق بازتاب‌های منفی به همراه داشت. 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: همزمان با این موضوع، شاهد بودیم در راهپیمایی‌هایی که نسبت به عملکرد دولت عراق در استان‌های جنوبی عراق به راه افتاده بود، شعارهایی علیه ایران از سوی برخی از جریان‌ها سر داده شد و جمهوری اسلامی را متهم به مداخله در امور داخلی این کشور و حمایت از فساد و ناکارآمدی می‌کردند. 

دلیل اعتراضات در بصره چه بود؟ 

قزوینی غرابی با بیان اینکه تحلیل روند تحولات صورت گرفته در یک ماه گذشته نشان می‌دهد دست‌هایی در پشت پرده قرار دارد که می‌خواهند مناسبات ایران و عراق را با تنش روبه‌رو سازد، تصریح کرد: تداوم این روند موجب شد تا در اعتراضاتی که روز جمعه در بصره در جریان بود، کنسولگری ایران در این شهر مورد تعرض قرار گرفته و به آتش کشیده شود. 

وی درباره چرایی تعرض به کنسولگری ایران در بصره خاطرنشان کرد: اصل اعتراضات طی روزها و هفته‌های گذشته در بصره به خاطر فساد و بی‌کفایتی دولت عراق بوده است. این اعتراضات بیشتر در استان‌های جنوبی عراق رخ داده است، در حالی که بیشترین نفت تولیدی عراق متعلق به این استان‌ها است اما آنها از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند. ساکنان این استان‌ها با عدم نفع و خدمت‌رسانی دولت در برق، آبرسانی و خدمات بهداشتی و درمانی روبه‌رو هستند که موجب ایجاد وضعیت بغرنجی در آن مناطق شده است. 

دست‌هایی حرکت مطالبه‌گرانه مردم بصره را به سمت تعرض به کنسولگری عراق جهت داد

این کارشناس عراقی افزود: بهانه اعتراضات علیه دولت عراق هم قول‌هایی بود که دولت مرکزی برای بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی و همچنین تسریع در خدمات‌رسانی در حوزه آب و برق داده بود اما به آنها عمل نکرد و درگیر کشمکش‌های سیاسی برای تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر شد. 

قزوینی غرابی با تاکید بر اینکه خشم مردم بصره و دیگر ساکنان استان‌های جنوبی به عدم پایبندی دولت عراق به قول‌هایش بوده است، ابراز داشت: تا حدودی اعتراضات در جنوب عراق قابل توجیه است اما وقتی حرکت اعتراضی به حرکت‌های تخریبی کشیده می‌شود و از میان همه دستگاه‌های موجود، کنسولگری ایران در بصره مورد تعرض قرار می‌گیرد، باید پی برد دست‌هایی وجود دارد که نفوذ کرده‌اند و حرکت مطالبه‌گرانه مردم عراق را به سمت تعرض به اماکن دیپلماتیک جهت داده‌اند و تعرض به سفارت ایران برنامه‌ریزی شده بود. 

تعرض به کنسولگری ایران نشانه قصور عامدانه و جدی دولت عراق نسبت به اعتراضات است

وی در تشریح بیشتر این مسئله بیان کرد: قرار بود حرکت به کنسولگری ایران و تعرض به این مکان روز پنجشنبه صورت بگیرد اما موفق به این کار نشدند. روز جمعه هم نماینده آیت‌الله سیستانی خواستار آرامش معترضان شد. دولت عراق می‌دانست کنسولگری ایران در بصره مورد تهدید قرار گرفته و برخی از جریان‌ها درصدد تصرف و تعرض به آن هستند ولی اقدامی نکرد. در واقع، تعرض به کنسولگری ایران نشانه قصور عامدانه و جدی دولت عراق نسبت به اعتراضات است. 

این کارشناس مسائل عراق درباره تاثیر حوادث بصره و تعرض به کنسولگری عراق بر سرنوشت حیدر العبادی یادآور شد: جریان‌های سیاسی در عراق این اقدام را محکوم کرده و برخی از جریان‌های سیاسی هم خواستار استعفا و کناره‌گیری نخست‌وزیر عراق شده‌اند. همچنین برخی از احزاب رقیب دولت عراق، امضاهایی برای استیضاح حیدرالعبادی به خاطر بی‌کفایتی در مسائل بصره و... جمع‌آوری کردند. با این حال، این مسائل بیشتر فشار سیاسی هستند و نمی‌تواند به ساقط شدن دولت وی شود. 

احتمال تکرار حمله به اماکن دیپلماتیک بعید است

قزوینی غرابی اضافه کرد: تحلیل دیگری نیز وجود دارد مبنی بر اینکه این حرکت ضد امنیتی در بصره تلاشی از سوی العبادی و جریان‌های همسوی وی برای اعمال قدرت بیشتر در بصره و زورآزمایی علیه رقبا در ائتلاف‌های مقابل است. از طرفی گفته می‌شود جریان العبادی با این کار می‌خواهد حشدالشعبی را وادار به واکنش کرده تا آنها دست به سلاح و مقابله به مثل بزنند تا از این طریق، خوارک تبلیغاتی فراهم شود و بگویند رقبای ما گروه‌های میلیشایی هستند. 

وی در پاسخی به سوالی درخصوص احتمال تکرار حوادثی نظیر حمله به کنسولگری ایران در بصره عنوان کرد:‌ احتمال تکرار حمله به اماکن دیپلماتیک را بعید می‌دانم. 

وضعیت اقتصادی ایران و تحولات یکماه گذشته موجب کاهش حضور زوار در مراسم اربعین می‌شود

این کارشناس عراقی درباره تاثیر حمله به کنسولگری ایران در بصره و تحولات یک ماه گذشته بر راهپیمایی اربعین نیز گفت: طبیعی است مجموعه عوامل اخیر باعث کاهش زوار ایرانی در مراسم راهپیمایی روز اربعین شود. این مسئله علاوه‌بر وضعیت اقتصادی و کاهش ارزش ملی پول ایران است اما من بعید می‌دانم مسئله حمله به کنسولگری ایران تاثیر چندانی داشته باشد. 

قزوینی غرابی درخصوص تاثیر این مسئله بر مناسبات اقتصادی دو کشور هم اظهار داشت: قطعا وقتی حادثه‌ای رخ دهد، این مسئله می‌تواند بر حضور تجار و بازرگانان ایرانی اثر داشته باشد. من امیدوارم این موضوع تاثیر موقت و زودگذری داشته باشد و آثار چندانی به همراه نداشته باشد چراکه حضور بازرگانان و تجار ایرانی در بصره هم به نفع شرکت‌های ایرانی و هم مردم عراق است. 

وی ادامه داد: بصره درگاه عراق و نزدیک به کویت است و رقبای ایران در این شهر حضور بسیار فعالی دارند لذا خارج شدن شرکت‌های ایرانی از بصره موجب ایجاد خلاء شده و باعث می‌شود تا رقبای ایران جایگاه شرکت‌های ایران را پر کنند. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار