اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای فعال در این زمینه خواستار تحقیق فوری در رابطه با ارزیابی خطرات نیروگاه بوشهر ایران و تحقیق در رابطه با ایمنی آن است.
وزیر انرژی عربستان مدعی شد که ایمنی نیروگاه هسته ای بوشهر موجب نگرانی کشورهای منطقه شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه سعودی عکاظ، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی دیروز(دوشنبه) در شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با اشاره به برنامه هسته ای ایران مدعی شد که عربستان خواستار شفاف سازی در رابطه با سطح ایمنی نیروگاه های هسته ای است، استاندارد های ایمنی نیروگاه هسته ای بوشهر موجب نگرانی منطقه خلیج(فارس) و خاورمیانه شده است.

وی افزود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای فعال در این زمینه خواستار تحقیق فوری در رابطه با ارزیابی خطرات نیروگاه بوشهر ایران و تحقیق در رابطه با ایمنی آن است.

وزیر انرژی عربستان در این سخنرانی بر پایبندی عربستان به قوانین و معاهدات به کارگیری انرژی هسته ای تاکید کرد.

خالد الفالح در کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد که جامعه بین المللی خواستار اتخاذ مواضع قاطع تر و شفاف تر علیه تمام کسانی که صلح و امنیت بین المللی ومنطقه ای را تهدید می کنند و به خصوص ایران است زیرا این کشور فعالیت‌های هسته‌ای نگران کننده‌ای دارد و طرح‌های تخریبی را به کار گرفته است .

وی مدعی شد که ایران فعالیت های خصمانه ای علیه کشورهای منطقه دارد و از گروهک های تروریستی حمایت های زیادی می کند.

به گزارش ایسنا، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در بیانیه آغازین خود در شصت و دومین کنفرانس عمومی سالانه آژانس که در غیاب وی قرائت شد، ضمن استقبال از حضور شرکت‌کنندگان گفت که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در حال حاضر پادمان‌ها را در 181 کشور جهان اجرا می‌کند. ما با اجرای پادمان‌ها به تضمین نبود انحراف در کاربرد مواد هسته‌ای در اهداف غیر صلح‌آمیز کمک می‌کینم. این، کاری مهم و بی‌نظیر در کمک به برقراری صلح و امنیت بین‌الملل است.

وی همچنین به توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 اشاره کرد و گفت: از کنفرانس عمومی پیشین تاکنون به راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه داده‌ایم. ایران در حال اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش طبق برجام است. این بسیار حائز اهمیت است که ایران به پایبندی به این تعهداتش ادامه می‌دهد. آژانس کماکان به راستی‌آزمایی عدم انحراف در مواد هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران طبق موافقتنامه پادمانی‌اش ادامه خواهد داد. ارزیابی درخصوص نبود مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام نشده در ایران نیز ادامه خواهد داشت.

همچنین علی اکبر صالحی،معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران که روز دوشنبه مورخ 26 شهریور، در شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی سخنرانی کرد، سرنوشت برجام را یکی از مهمترین نگرانی‌های جهانی برشمرد و با اشاره به فرآیند سخت و دشوار برای رسیدن به این توافق گفت: متأسفانه با وجود این‌که آژانس 12 بار به طور مستمر بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مفاد این توافق گواهی داده است، ایالات متحده آمریکا در می 2018 تصمیم به خروج از این توافق گرفت، در حالی که قبل از آن نیز، چه در دولت قبلی و در دولت کنونی، به طور کامل به مفاد آن پایبند نبوده است.

وی این تصمیم یک جانبه آمریکا را نقض صریح قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و ریشخند به اصول اساسی و شناخته شده حقوق بین‌الملل و چندجانبه گرایی برشمرد، که سرنوشت این دستاورد ارزشمند و منحصر به فرد علم دیپلماسی را با خطر جدی، با تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، مواجه کرده است. عکس‌العمل بین‌المللی به این اقدام غیرقانونی آمریکا تردیدهای جدی را در رابطه با عقلانیت و اعتبار سیاست آن کشور ایجاد کرده است، این نگرانی صرفا به یک جانبه‌گرایی آمریکا بر نمی‌گردد بلکه همچنین با شرایط بسیار دشوار منطقه ما که مملو از آشوب‌های فراگیر و تهدیدات تروریسم می باشد، مرتبط است.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به حمایت قوی ایران از ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه از سال 1974 تا کنون، ابراز کرد: نمی‌توان بی‌توجهی عمدی برخی از کشورها نسبت به تهدید واقعی ناشی از امتناع لجبازانه رژیم اسرائیل از پیوستن به معاهده عدم اشاعه هسته‌ای و در اختیار گرفتن زرادخانه هسته‌ای قابل توجه و رد هرگونه بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را شماتت نکرد. این در حالی است که در مورد برنامه هسته‌ای ایران، همان‌طوری که در گزارش مدیرکل نیز آمده است، قوی‌ترین سیستم راستی آزمایی در مقایسه با سایر نقاط جهان در حال اجراست. این یکی از نمونه‌های بارز تناقض در دنیای امروز است که در رابطه با یک کشور پادمان معاهده عدم اشاعه هسته‌ای بطور جامع اجرا می‌شود، در حالی که در ارتباط با یک غیر عضو این معاهده کاملا چشمان‌شان را بسته اند و این رفتار فاحش تبعیض‌آمیز مضحکه گرفتن عدالت است.

معاون رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به تحولات و رایزنی‌های بین ایران و اتحادیه اروپایی افزود: با وجود روحیه بخش بودن این تحولات، ولی ضروری است این گام‌ها با اقدامات عملی و محکم‌تری تکمیل شود و رهیافت «اقدامات تدریجی» مکانیزم مناسبی در پاسخ به شرایط ناشی از سیاست لجبازانه آمریکا در تضعیف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.

وی همچنین در ادامه بر لزوم اجرای حرفه‌ای و غیرطرفدارانه وظایف توسط آژانس تأکید کرد و گفت: گزارشات فنی تنها باید با ارزیابی‌های هدفمند و به دور از عناصر سیاست‌زده تهیه شوند.

صالحی در ادامه ابراز امیدواری کرد که پروسه رسیدن به «نتیجه گیری وسیع‌تر» در رابطه با برنامه هسته‌ای کشورمان تسریع گردد.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنرانی خود به تمایل جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از علم و فن‌آوری هسته‌ای برای مدیریت منابع آبی و پاسخ به تغییرات آب و هوایی، در کنار تولید برق، ارتقای سلامت، غذا و کشاوری اشاره کرد و مأموریت اصلی آژانس در این رابطه را کمک به کشورهای عضو برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار از طریق انتقال تجربه، تشریک دانش و ارائه تجهیزات لازم عنوان داشت.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین در ادامه به نقش مهم انرژی هسته‌ای در کاهش گازهای گلخانه‌ای و ارتقای امنیت انرژی از طریق ساخت نیروگاه برق هسته‌ای، پیگیری توسعه تکنولوژی گداخت و نیز پروژه‌های تولید ایزوتوپ اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران برای افزایش سهم انرژی هسته‌ای در ترکیب انرژی کشور، برنامه ریزی درازمدتی انجام داده است و در این راستا فازهای دو و سه نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر را در دست اجرا دارد.

صالحی در ادامه به تلاش‌ها و اقدامات مهم به عمل آمده در راستای استفاده از بالاترین استانداردها برای تأمین ایمنی نیروگاه‌ها، از جمله همکاری با اتحادیه اروپا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و .. اشاره کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین با اشاره به امنیت هسته‌ای ابراز کرد که اقدامات موردنظر در این زمینه نباید مانع همکاری‌های عملی در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای یا موجب تضعیف اولویت‌های برنامه همکاری‌های فنی آژانس گردد.

وی همچنین به مهم بودن موضوعات تروریسم، حملات سایبری و قاچاق غیرقانونی اشاره و بر مسوولیت کشورها برای تأمین کامل امنیت هسته‌ای و نقش آژانس برای ارتقای زیرساخت‌های ملی در صورت درخواست آنان و بصورت داوطلبانه تأکید کرد.

معاون رییس‌جمهوری اظهار کرد: انتظار می‌رود آژانس بر اساس نیازها و اولویت‌های کشورها با آنها همکاری‌های فنی داشته باشد و ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در بحث هسته‌ای آماده است تا دستاوردهای خود را با سایر کشورها، به ویژه با کشورهای همسایه، به اشتراک بگذارد.

وی با استقبال از برگزاری کنفرانس وزرای آژانس در زمینه علم و فن‌آوری در نوامبر 2018، ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس فرصتی برای تسهیل انتقال علم و فن‌آوری هسته‌ای به کشورهای در حال توسعه توسط آژانس باشد.

صالحی در پایان سخنرانی خود نسبت به روزی که شعار «استفاده صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچ کس» در سطح جهان مورد پذیرش و اجرا در آید، ابراز امیدواری کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار