اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵
شوشان - حسین سعده :

در مصاحبه مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی یک واژه توجه ها را به خود جلب می نماید و آن تروریست های اهواز عضوی لشکریان گرگ های تنها بوده اند .... حالا منظور از گرگهای تنها چیست و اینها چگونه عمل می کنند ...نوشتار پایین توضیحی دراین خصوص است. منظور از آن حملاتی است که به دست یک نفر بدون ارتباط با یک گروه مرکزی و مشخص صورت می‌گیرد.


حملات موسوم به  «گرگ‌های تنها» به دست افرادی صورت می‌گیرد که به شکل انفرادی دست به حمله می‌زنند بدون اینکه ارتباط مشخصی با یک گروه داشته باشند، همچنین عامل یا عوامل این حملات می‌تواند شامل گروه‌های کوچک  دو یا حداکثر سه نفره باشند.

حملات گرگ‌های تنها راهبرد جدیدی است که گروه‌های  تروریستی به ویژه داعش آن را در پیش گرفته‌اند و در واقع اقدامی شخصی است که عامل آن به تنهایی و بدون اینکه با گروهی ارتباط سازمانی داشته یا از آن کمک دریافت کند، در حمایت از آن گروه، جنبش یا عقیده دست به اعمال خشونت‌آمیز می‌زند. از آنجا که گرگ‌های تنها با گروه‌های تروریستی ارتباط مشخصی ندارند و به تنهایی دست به عملیات می‌زنند شناسایی آن‌ها برای نیروهای امنیتی شاید دشوار است.

برای نخستین از سال های 2007   القاعده و داعش طرفداران خود در کشورهای غربی را به انجام حملاتی در قالب گرگ‌های تنها تشویق کرده‌اند.

اما در مورد وجه تسمیه گرگ‌های تنها باید گفت که این پدیده فقط به گروه‌های تروریستی محدود نمی‌شود بلکه هر شخصی را که با انگیزه‌های عقیدی، اجتماعی و روانی و یا بیماری دست به حمله مسلحانه بزند در برمی‌گیرد.     شکل گیری پدیده گرگ‌های تنها اصطلاح گرگ‌های تنها در طول یک شبانه روز شکل نگرفت بلکه ریشه آن به دهه نود در بین گروه‌های تروریستی باز می‌گردد و معنی آن این است که یک شخص به تنهایی دست به عملیات تروریستی بزند بدون اینکه گروه مرکزی نقشه آن را طراحی کرده باشد بلکه عملیات به شکل فردی در نزدیک ترین محل صورت می‌گیرد.

اصطلاح گرگ‌های تنها در آغاز هزاره جدید مطرح شد و ابومصعب السوری سرکرده یک گروه موسوم به الطلیعه یکی از تئوریسین‌های آن بود به این معنی که دیدگاه خاص خود را در این خصوص مطرح کرده و خواستار این نوع از عملیات تروریستی شده و گفت که با توجه به اینکه نظارت و مراقبت بر هسته‌های فردی از سوی نهادهای امنیتی دشوار است باید چنین گروه‌های برای انجام عملیات تروریستی تشکیل شود.

وی گفت که اجرای عملیات فردی و یا دستگیری عامل آن تاثیری بر سازمان ندارد.

معروف‌ترین مبلغان عملیات گرگ‌های تنها چه کسانی بودند؟

در همین ارتباط «هشام نجار» پژوهشگر اسلامی در این باره گفت که سرشناس ترین کسانی که محرک عملیات گرگ‌های تنها بودند، «ابویحیی اللیبی»، «ابوبکر ناجی»، «ایمن الظواهری» و «اسامه بن لادن» بودند که هر یک در این خصوص اظهاراتی در تحریک و توسعه پدیده گرگ‌های تنها داشته و آن را تفکری جهادی می‌دانستند که با انگیزه و توجیهاتی صورت می‌گیرد که نیازی به دستور فرمانده ندارد.

وی در گفت وگو با روزنامه الیوم السابع گفت که «خلیل الحکایمة» بیشتر از سایرین به  اصطلاح «جهاد فردی» توجه داشت و اولین کسی بود که راهبرد تکامل یافته برای این نوع جهاد را در سال 2007 خواستار شد و از آن  تاریخ به بعد عملیات موسوم به جهاد فردی افزایش یافته و به گرگ‌های تنها معروف شد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد پنچ سرکرده تروریستی که معروف ترین آنان الحکایمة و ابوبکر ناجی و العدنانی بودند بر استفاده از عملیات معروف به  گرگ‌های تنها تاکید داشتند و در واقع عملیات فورد هود (آوریل 2014) در قالب همین حملات صورت گرفت.

داعش رکوردار عملیات گرگ‌های تنها

(تبلیغات داعش برای انجام عملیات گرگ‌های داعش در اروپا)

تفکر گرگ‌های تنها در زمان رهبری اسامه بن لادن بر القاعده چندان رشد نکرده و در مراحل اولیه خود بود اما بعد از او در زمان ایمن الظواهری به میزان زیادی افزایش یافت و پس از آن نیز داعش از آن تقلید کرد و در بین گروه‌های تروریستی رکوردار متوسل شدن به این نوع عملیات است.

نکته قابل ملاحظه اینکه این نوع عملیات در ژانویه 2014 و پس از اطلاعیه‌هایی که القاعده بین گروه‌های زیرمجموعه خود در عراق و سوریه توزیع کرد بار دیگر قوت گرفت.

مضمون این اطلاعیه‌ها این بود که عملیات گرگ‌های تنها، مجموعه افراد در اختیار نداشته از کسی دستور و پول و سلاح نمی‌گیرد بلکه خود به تنهایی نقشه عملیات را طراحی و هماهنگ و اجرا می‌کند و همه این اقدامات را بدون اطلاع کسی انجام می‌دهد.  

به این ترتییب اصطلاح گرگ‌های تنها اولین بار توسط القاعده شکل گرفت و در مجله اسنبایر که القاعده از سال 2010 منتشر می‌کند، اولین مقاله از «انور العولقی» موسس این مجلس تحت عنوان گرگ‌های تنها منتشر شد.

جالب اینکه بیشتر عوامل گرگ‌های تنها  از مدارس سلفی‌ها در اروپا یا کسانی که پناهندگی سیاسی گرفته‌اند جذب می‌شوند و اخیرا نیز جذب افراد از طریق اینترنت صورت می‌گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار