اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
امید بن عباس مدیر کل هماهنگی اموراقتصادی استانداری خوزستان در این جلسه به بررسی مهمترین مشکلات مرز چزابه بر اساس گزارش ارسالی شورای امنیت ملی کشور پرداخت. بن عباس به بررسی 9 مشکل اساسی مرز چزابه در حوزه های عمرانی، تردد کالا، امنیت، حمل و نقل مسافرین، بانک و ارز، کمبود آبرسانی، ارایه خدمات کیفی برای جلب رضایت مسافرین، کیفیت ارائه خدمات توسط بخش خصوصی و ... پرداخت و در ادامه مسئولان امنیتی توضیحاتی در مورد راهکارهای لازم ارائه دادند.
 از سوء مدیریت در مرز تا ناهماهنگی های برون کشوری 
 جلسه هماهنگی و سازماندهی مدیریت یکپارچه مرزی چزابه با حضور قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان در امور اقتصادی، مدیران هماهنگی امور اقتصادی و سرمایه گذاری استانداری، گمرک، مرزبانی، حمل و نقل و راهداری، نیروی انتظامی، فرمانداری، آب و فاضلاب و دیگر دستگاه های اجرایی استان در محل  معاونت اقتصادی استانداری تشکیل شد.

 مشکل اساسی در مرز وجود دارد

به گزارش روابط عمومی معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان، امید بن عباس مدیر کل هماهنگی اموراقتصادی استانداری خوزستان در این جلسه  به بررسی مهمترین مشکلات مرز چزابه بر اساس گزارش ارسالی شورای امنیت ملی کشور پرداخت. بن عباس به بررسی 9 مشکل اساسی مرز چزابه در حوزه های عمرانی، تردد کالا، امنیت، حمل و نقل مسافرین، بانک و ارز، کمبود آبرسانی، ارایه خدمات کیفی برای جلب رضایت مسافرین، کیفیت ارائه خدمات توسط بخش خصوصی و ... پرداخت و در ادامه مسئولان امنیتی توضیحاتی در مورد راهکارهای لازم ارائه دادند.
نگاه سلیقه ای به مدیریت مرز چزابه، مشکلاتی برای صادرات کالا به وجود آورده
رضا قیصی پور مدیر کل جذب و حمایت ازسرمایه گذاری استانداری خوزستان نیز به بیان دغدغه های سوءمدیریت چزابه و تجار پرداخت و بیان داشت: نگاه سلیقه ای به مدیریت این مرز، مشکلات مهمی برای صادرات کالا در استان به وجود آورده است.  
قیصی پور اظهار کرد: جلسات متعدد و متوالی نیز تاکنون نتیجه مطلوبی به همراه نداشته است. باید چاره اساسی تری اندیشیده شود.
مرز چزابه از مشکلات اساسی رنج می برد
در ادامه  یداله مهرعلی زاده قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان در امور اقتصادی با تقدیر از همکاری همه مدیران دولتی و امنیتی در منطقه گفت: مرز چزابه از نظر اقتصادی و امنینی برای کشور از مناطق مهم و حساس کشوری و استان خوزستان است. مسایل مرز چزابه بیش از ده سال پیگیری شده است که در کنار پیشرفت های بسیار خوبی که حاصل شده اما هنوز از چند مساله اساسی رنج می برد.
مهرعلی زاده ادامه داد: بر اساس گزارشی که از بازیگران این منطقه یعنی کمرک، حمل و نقل و راهداری، مرزبانی، نیروی انتظامی، بانک، فرمانداری، شهرداری، استانداری و فعالین بخش خصوصی، در معاونت اقتصادی تهیه شده سه نوع اطلاعات جمع آوری شده که وظیفه آنها در مرز بر اساس دستورالعمل تدوین شده؛ مدیریت مرز چزابه، مهمترین مشکلات آنان در اجرای وظیفه تعیین شده برای آنان و در نهایت ارائه راهکار پیشنهادی برای حل مشکلات آنان"
مهرعلی زاده گفت: این بررسی نشانگر سه مشکل اساسی ناهماهنگی درون کشوری، استانی و برون کشوری ، عراق در این منطقه بوده است که در بخش درون کشوری، ناهماهنگی میان دستگاههای متولی استانی مانند گمرک، راهداری، مرزبانی، نیروی انتظامی، بانک، فرمانداری و فعالین بخش خصوصی،  مشکلات ناشی از تعرفه ها، یکسان‌سازی قیمت‌ها و تناژ، سامان‌دهی کرایه ماشین‌ها، ابلاغ تعطیلی‌ها به طرف ایرانی و عراقی، کاهش نرخ ترخیص‌کاری، حذف سخت‌گیری‌های سلیقه‌ای در مرز و عدم نگهداشتن بار در چذابه، نبود دستگاه ایکس ری و امثالهم وجود دارد.
وی افزود: در بخش برون کشوری با عراق، نا به سامانی تغییر تعرفه های عراقی ها، بستن مرزها بدون اعلام به بازرگانان، محدودیت ورود کامیون های عراقی به ایران، رویکرد سلیقه ای مقامات مرزی عراقی و امثالهم باعث شده که این منطقه مرزی نتواند از همه ظرفیت هایش برای توسعه تجارت استفاده کند.
این مقام مسئول افزود: متاسفانه در چنین وضعیت ناهماهنگی، افراد سودجو برای تامین منافع کوتاه مدت خود، حیثیت مدیریتی و امنیتی این منطقه مرزی که با تلاش و کوشش مدیران حاکمیتی ، مرزبانی و نیروی انتظامی حاصل شده است را تضعیف می کنند.  عده‌ای غیر تاجر و خارج از مجموعه فعالان اقتصادی در آنجا فعالیت دارند که  منجر به رواج دلالی و افزایش بی رویه بهای اجاره‌ها و یا خدمات و موجب فشار به تجار و فعالین اقتصادی شده است.
قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان در امور اقتصادی در ادامه تاکید کرد: مهمترین مشکل این مرز، فقدان مدیریت یکپارچه مرزی است که با ایجاد یک شبکه مدیریتی بتواند در زمان و مکان مناسب به تصمیم گیری مطلوب اقدام کند.
مهر علی زاده اضافه کرد: هم اکنون بلاتکلیفی موجود باعث شده در بعضی از بخش های خدمات رسانی، نا به سامانی و اتلاف منابعی در مرز چزابه رخ دهد و این نا به سامانی باعث کاهش کیفیت خدمات رسانی و نارضایتی مراجعین و فعالان اقتصادی شده است.
وی اظهار کرد: بر این اساس با توجه به گزارش ارسالی شورای امنیت ملی کشور موضوع در شورای تامین استان خوزستان مطرح و اختیار مدیریت یکپارچه مرزهای چزابه و شلمچه به معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری داده شد که موضوع را بررسی و پیگیری کند. لذا انتظار داریم همه مدیران حاکمیتی در مرز و به ویژه حوزه امنیتی مرزبانی و نیروی انتظامی همانند گذشته همکاری و مساعدت خود را مضاعف سازند تا بتوانیم در اسرع وقت مشکلات این مرز را برطرف سازیم.
مهرعلی زاده به تشکیل کارگروه مدیریت یکپارچه مرزی چزابه با ریاست دکتر بحرینی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان اشاره کرد و گفت: مدیرهماهنگی روابط تجاری با کشور عراق به نمایندگی از دکتر بحرینی مقدم معاون هماهنگی امور اقتصادی  و توسعه منابع استانداری خوزستان، مسئولیت گروه را در مرز چزابه مدیریت و نظارت می کند، لذا ضمن معرفی کارگروه به نمایندگی مدیرهماهنگی روابط تجاری با کشور عراق از همه مدیران بخش دولتی، امنیتی و فعالان اقتصادی حاضر در منطقه  در خواست می شود  با این مقام استانی همکاری تمام و کمال داشته باشند و در این خصوص، مسائل مرز به صورت روزانه و هفتگی رصد شود، در صورتی که عواملی مخل نظم و امنیت و کیفیت خدمات رسانی، با این کارگروه هماهنگ نباشند بر اساس نظر شورای تامین به دستگاه قضایی معرفی می شوند تا برابر مقررات در مورد آنها تعیین تکلیف شود.
قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان در امور اقتصادی در پایان گفت: امیداریم با عنایت الهی، پشتیبانی استاندار خوزستان که دغدغه زیادی برای توسعه این منطقه استراتژیک اقتصادی دارند، و همدلی و مساعدت همه بتوانیم شاهد مدیریت یکپارچه مرزی در مرز چزابه باشیم و بتوانیم از مزیت های بی بدیل این منطقه برای توسعه استان و کشور بهره برداری کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار