اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷
سهام خزلی

بیش از سه ماه است که مردم بخش های اعظمی از خوزستان به سختی نفس می کشند . هور العظیم همچنان می سوزد و دود این آتش نه فقط چشم سر ، که چشم روشن دلشان را هم اشک آلود کرده است .

پس از غصه طولانی و پر غصۀ گرد و خاک ، حالا تراژدی غم انگیز سوختن هور العظیم هم فصلی ناخوشایند به کتاب قطور مشکلات استان خوزستان افزوده است .

هر چند سختی تنفس و سوزش چشمها ، خود شرحی بس عظیم دارد ، اما حالا که زمزمه های عقیم شدن ابرها به واسطه دود آتش سوزی هور العظیم به گوش می رسد، بارقۀ امید می رود تا در قلب مهربان مردم این خطه ، کم رنگ و کم رنگ تر ، و بلکه به بی رنگیِ یأس بدل شود .

اوایل مرداد ماه بود که خبر های خوشی مبنی بر خاموش شدن آتش هور العظیم به گوش رسید تا التیامی باشد بر افکار. اما بقای این پیک خوش خبر دیری نپایید و آتش " حالا به هر دلیل " دوباره زبانه کشید.

وقتی از فاصلۀ دور به دود متراکم شدۀ این روزها که در شهرهای مرزی به  چیزی شبیه مه یا توده ای ابری در نزدیکی  زمین بدل شده نگاه میکنم  ، مرغ خیالم بی پروا به روزگارانی نه چندان دور پر می کشد . روزهای  " آتش و دود و خون " تانک و موشک و توپ " خیابانهای خالی ، خانه های خالی از سکنه ، شهر ساکت و خاموش و  " جوانان رشید جان بر کف " و بعد بی اختیار این جملۀ معروف امام راحل را با خودم زمزمه میکنم " خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد " آن هم چه جوانمردانه.... اما حالا پیش بینی های سازمان هواشناسی ، بارقه ای از امید به ارمغان آورده . از اواسط هفته جاری خوزستان بارانی میشود و آسمان آماده شده تا سخاوتش را بر دشت های تشنه ارزانی کند .

هر چند بادها توان گسترش دود ناشی از آتش سوزی هور العظیم در طول نوار مرزی و حتی شهرهای مرکزی خوزستان را دارند اما بگفتۀ کارشناسان بارش باران های پاییزی اگر از ارتفاع معینی صورت گیرد ، حتما می تواند آتش و دود را مهار کند. اما نکتۀ قابل تامل اینجاست که آیا این دود می تواند ابرهای بارور را عقیم کند؟ اطفا آتش سوزی بخشی از تالاب که در خاک ایران واقع شده ظرف مدت چند ساعت انجام شد اما بخش مشکل و اعظم کار ، خاموش کردن حریق در بخش عراقی تالاب است .

کاری به غایت سخت و طاقت فرسا . شایان ذکر است که این آتش سوزی که به دلایل مختلفی نظیر سیاست های کشور عراق و تامین نشدن حقابه هور العظیم ، که منجر به خشک شدن بخش عراقی آن شده ، به وجود آمده ، علیرغم تلاشهای مجدانه و پیگیری های مستمر طرف ایرانی ، هنوز فروکش نکرده است و صرف هزینه های میلیاردی برای خاموش کردن این حریق ، هنوز مثمر ثمر واقع نشده است .

با تمام این اوصاف و به هر تقدیر باید چاره ای کارساز اندیشیده شود ، پیش از اینکه این تالاب کاملا خشک شده و به خاطره ها بپیوندد و به ابر کانونی برای انتشار ریزگرد بدل شود .گفته میشود حتی اگر نصف پیش بینی های بارش هم محقق شود ، آتش خاموش میشود و من با دست های خالی با خودم زمزمه میکنم " خدا کند باران ببارد " خدا کند هور دیگر نسوزد " چرا که  " خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است "
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار