شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۹
مجید کیوانی / فعال اجتماعی


بخش اول

ایذه یکی ازشهرهای شمال شرق خوزستان ، که چهار سال است در صدر جدول بالاترین آمار خودکشی قرار گرفته است. 

در فاصله 4 سال اخیر طبق آمارهای رسمی و اعتراف برخی از مسئولین اوج خودکشی ها ی کشور متعلق به  شهرستان ایذه بوده است. که  برخی واقعیت های تلخ مدیریتی نسبت به بافت جمعیتی خاص در مناطق شمال شرق خوزستان را عریان می نماید.  

براساس تحقیق های انجام شده اعتبارات نجومی برای تقویت موسسات فرهنگی، دفاتر تسهیلگری و تشکل های اجتماعی از سوی وزارت کشور به ادارات کل امور اجتماعی استانداری های سراسر کشور تزریق شده است که  نشان میدهد تا چه میزان مدیران نسبت به ارسال بسته های حمایتی و مالی در مناطق بحران زده شهرهای شمال شرق استان تلاش های مستمر داشته اند. 

باتوجه به روشن شدن زنگ خطر نسبت پدیده شوم خودکشی در شهرهای ایذه و مسجد سلیمان متولیان امر تنها با برگزاری کارگاه ها و پروژه های مقطعی چند روزه و اجرای یک همایش نیمه دولتی، موضوع را از سر باز کرده و هیچگونه اقدامات زیرساختی و بلند مدت مشهود در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی به منظور ریشه کنی انجام نشده است. 

بی تردید بیشترین انتقادها به برخی از مدیران کل بویژه متولیان امور فرهنگی، اجتماعی و پرورشی در این دو سال گذشته وارد است که این صدرنشینی گواهی بر کم کاری و بی توجهی این مدیران کم تحرک و بی انگیزه نسبت به رسیدگی در حوزه های فعالیتشان می باشد.  

در این یادداشت تلاش شده است بی تعارف و بدون هیچگونه اظهار نظر شخصی و در راستای رسیدن به اصل حقوق شهروندی، با استفاده  برخی از منابع رسانه ای و رسمی موضوع وضعیت آسیب های اجتماعی و وعده های بسیار داده شده برای مقابله با پدیده خودکشی در شهرستان ایذه را مرور کرده و در پایان با بیان چند پرسش کلی بعنوان یک شهروند خوزستانی از مدیران و متولیان امور اجتماعی و فرهنگی استان قضاوت به عهده مخاطبین قرار داده شود. 

پیش از آغاز نخست کمی پیشینه پدیده خودکشی و امارهای تکان دهنده در شهرستان ایذه را در طی چند سال گذشته مرور می کنیم: 

1) شنبه 28آبان 1379- خودکشی 6 نوجوان «ایذه» را تکان داد. به گزارش خبرنگار ما در هفته گذشته، طی 5 روز 6 نوجوان ایذه ای که در مقطع «راهنمایی» تحصیل می کردند، دست به خودکشی زدند که این آمار تاکنون بی سابقه بوده است.(1) 

 2) بررسی وضعیت و علل خودکشی در یک دوره ی 5 ساله از فروردین 1384 تا اسفند ماه 1388: داده ها از بررسی 40 پرونده مربوط به 26 مرد و 13 زن که خودکشی کرده بودند، یافته های تحقیق نشان داد میانگین سن خودکشی حدود 30 سال بود. از نظر زمان 60 درصد از خودکشی ها در اوایل شب یا هنگام سحر صورت گرفته بود. از مجموع کسانی که خودکشی کرده بودند 65 درصد مرد، 70 درصد ساکن شهر، 100 درصد فقیر و از نظر اقتصادی از طبقه پایین بودند و 80 درصد از روش حلق آویز برای خودکشی استفاده کرده بودند. بررسی ها نشان داد که مهم ترین علل خودکشی در حوزه ی پژوهش شامل اختلافات خانوادگی و عدم ثبات و نداشتن ارزش های قوی و انسجام خانوادگی با 35 درصد، مشکلات و شرایط نامساعد اقتصادی با 30 درصد، سابقه بیماری های جسمی و روحی و روانی با 55 درصد، ضعف اعتقادات دینی و مذهبی و بی توجهی به ارزش های دینی با 50 درصد و بی مهری و عدم توجه پدر و مادر و اطرافیان به فرد با 40 درصد فراوانی، بیش ترین تاثیر را در خودکشی ها داشته اند. (2) 

3) ۶دی ۹۵، طبق آمار بیمارستان ایذه در ماه گذشته حدود ۳۶ اقدام به خودکشی در این مرکز ثبت شد که از این تعداد ۳ نفر، جان خود را از دست دادند، البته شاید آمار مرگ فراتر از این تعداد باشد زیرا بعضی از موراد فوتی به بیمارستان منتقل نمی‌شوند. در سال ۹۴ بیش از ۳۴۰ نفر در شهرستان ایذه اقدام به خودکشی کردند که از این تعداد حدود ۲۰۰ نفر زن و دختر بودند. از ۲۲ مورد به مرگ منجر شد(3)  

4) ۱۶ شهريور ۹۵، معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان، با اشاره به آغاز طرح پژوهشی بهزیستی به منظور شناسایی علل و عوامل خودکشی در استان گفت: شهرستان‌های ایذه و مسجدسلیمان به ترتیب دارای بیشترین آمار خودکشی در سطح خوزستان هستند. شهرستان ایذه به نسبت جمعیتش، آمار خودکشی بسیار تکان دهنده‌ای دارد؛ امیداریم دستگاه‌های مختلف اقدامات لازم را برای کم کردن این مشکلات انجام دهند تا از آمار خودکشی در این شهر کاسته شود. (4) 

5) ۱۶ شهريور ۹۵، کریمی‌کیا معاون اداره کل امور اجتماعی استانداری خوزستان وی بیان کرد: تنها برگزاری چنین جلساتی سبب کاسته شدن خودکشی نمی‌شود بلکه باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و به کارگیری دستگاه‎های اجرایی زمینه را برای کاهش این اقدامات ایجاد کرد. (5) 

6) 24آبان۹۶، محسن بیرانوند فرماندار ایذه بیان داشت:  امروز در مجامع مختلف آسیب‌های مختلفی به‌وجود آمده است و این یک واقعیت بوده و متاسفانه آمار بالای خودکشی در شهرستان ایذه دلایل مختلفی دارد. (6) 

7) ۲۴ آبان ۹۶، شمولی دادستان شهرستان ایذه در مورد  آمار خودکشی در ایذه گفت: متاسفانه در بحث خودکشی در استان، رتبه اول و در کشور رتبه سوم داریم که باز مهم‌ترین عامل آن، مواد مخدر است و بخشی دیگر آن اهمیت دادن به برگزاری مراسم برای فردی که خودکشی می کند. (7) 

 8) این جلسه مهم در آبان ۹۶ اسیب های اجتماعی به میزبانی فرمانداری ایذه، مدیرکل امور اجتماعی استانداری پس از بیان اظهار کارشناسی، وعده پرداخت اعتبارمالی ناچیز 40 میلیون تومانی برای کاهش پدیده خودکشی به شهر ایذه را داد! (8) 

- چرا با وجود اعتبارات قابل قبول برای بررسی مناطق حاشیه نشین و آسیب های اجتماعی از سوی وزارت کشور برای این اداره کل تصویب و واریز شد برای پدیده خودکشی شهرهای ایذه و مسجدسلیمان اعتبارات مالی مناسب با توجه به آمارهایی ارائه شده رسمی در نظر گرفته نشد؟ 

9) ۲۴خرداد ۱۳۹۶، در صورتی که در همان سال به نقل از سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان گفته بود: در جلسه شورای اجتماعی کشور با طرح موضوع حاشیه‌نشینی در کشور در تاریخ ۲۸ اسفند سال ۹۵ گذشته رقم اعتباری ۱۵ میلیارد تومان برای خوزستان واریز شد و در این جلسه ۱۲ مصوبه برای استان مشخص شد. (9) 

10) در جلسه ابان ۹۶ تنها ره اورد سفر مدیرکل امور اجتماعی به شهر ایذه برای مقابله با خودکشی به نقل از وی که خاطرنشان کرد: رویکرد ما در این موضوع آموزش همه جانبه است، درهمین راستا اعتباری در حدود ۴۰ میلیون تومانی را هم در اختیار فرمانداری و بهزیستی برای مشاوره و آموزش قرار خواهیم داد در ادامه مدير كل امور اجتماعی فرهنگی استانداری خوزستان به راه اندازی اولین اورژانس اجتماعی شهرستان ایذه اشاره و تصریح کرد: اورژانس داری یک خوردوی اورژانسی است که می‌تواند در بحران‌های خانوادگی از جمله کودک آزاری همسر آزاری و خودکشی ورود پیدا کند. این مرکز دارای خط تلفن ۱۲۳ و دو نفر مددکار اجتماعی که هم در محل استقرار خود در بهزیستی و هم در زمان وقوع بحران در محل بحران دیده حضور پیدا می‌کند.(10) 

- پرسش اول از مدیرکل امور اجتماعی می باشد که دارای تخصص جامعه شناسی و سابقه ای طولانی در حوزه امور اجتماعی استان  است:  

آیا می توان مانع حداقلی برای پیشگیری از مرگ های خودخواسته ، در  شهری با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ، 16 دهستان و آمار حیرت انگیز در خودکشی که جزء  فقیر ترین نقاط در رده بندی استانی (مقام 16) و از نظر اقتصادی با ﺩﺭﺻﺪﺟﻤﻌﯿﺖ 47.5 ﺯﯾﺮﺧﻂ ﻓﻘﺮ مطلق اعلام گردیده است، را با تخصیص اعتبار ۴۰ میلیون تومانی  ( در بهترین حالت حداکثر 200 میلیون تومان )برای آموزش و واگذاری یک دستگاه امبولانس و ۲ نفر پرنسل برای خدمات درمانی بو جود آورد؟  

 پرونده پیگیری آسیب های اجتماعی و پیشگیری از خودکشی ها درشهرستان ایذه تا پایان 1396 با حداقل اعتبارات استانی و کمترین اقدامات آموزشی و خدماتی که قابل مشاهده در نقاط شهری باشد در سکوت کامل خبری بسته شد و هیچگونه پیگیری جدی از سوی متولیان شهر، مدیرکل امور اجتماعی و امور بانوان استانداری برای اجرای بخشی از وعده های داده شده در کاهش نسبی آسیب اجتماعی دردناک در این منطقه محروم محقق نگردید!

ادامه دارد... 
 
منابع: 

1- روزنامه انتخاب : شماره468 شنبه 28آبان 1379 
2- بررسی وضعیت و علل خودکشی در یک دوره ی 5 ساله از فروردین 1384 تا اسفند ماه 1388 در شهرستان ایذه نویسنده: شهولی، کیامرث؛ رضایی فر، سلطانمراد؛ تابستان 1391، سال هفتم - شماره 23 علمی-ترویجی/ISC (18 صفحه - از 159 تا 176 
3- سایت الف -کد مطلب: 389506  تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۳۳ 
4- سایت الف -کد مطلب: 389506 تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۳۳ 
5- کد خبر: ۶۳۲۶۶۲۵  گروه : خوزستان » اهواز تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶ 
6- پایگاه خبری افتاب کد خبر: ۴۸۸۱۴۰  تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱ 
7- عصرایذه  خبر : 53102 تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱ 
8- اراس نیوز: کد خبر  : ۲۱۰۰۳   تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۴خرداد ۱۳۹۶ 
9- عصرایذه  خبر : 53102 تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱ 
10- آرانیوز:کد خبر: ۳۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲‏( ﻣﻨﺒﻊ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ )
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار