اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
بن عباس مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان:
بن عباس با بیان این که کلید واژه ی موفقیت، آموزش و سرمایه گذاری روی خود فرد است، افزود: دانشجویان باید مهارت خود را بالا ببرند، این هزینه نیست سرمایه است، پس روی خودتان سرمایه گذاری کنید و مرتب در همه حوزه ها آموزش ببینید.














 
مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: دانشجو برای رسیدن به موفقیت باید امید داشته باشد، خوشبختی را ترسیم کند و هر آنچه هست را آموزش ببیند. برای این که بخواهیم امید به موفقیت داشته باشیم، باید تصویری از زندگی را برای خود ترسیم، انتظاراتمان واقع بینانه ومتناسب با ظرفیت ها باشد، اهدافی برای آن انتظارات تعیین و برای رسیدن به آن اهداف تلاش کنیم. در نهایت روی خود سرمایه گذاری کنیم و هر آن چه هست را آموزش ببینیم.  

امید بن عباس درهمایش توسعه اشتغال پایدار از دانشگاه تا جامعهدر جمع دانشجویان با حضور انجمن های علمی ۱۳ دانشگاه سراسر استان که در محل استانداری خوزستان برگزار شده بود، با اشاره به فعالیت و تلاش دشمنان اسلام در راستای تضعیف کشور گفت: کشور ایران طی سالیان متمادی دشمنان زیادی داشته و دارد و این دشمنان اجازه نمی دهند مسیر برای ما هموار باشد، و ما شاهد هستیم که با یک جنگ روانی رسانه ای به شدت فعال مواجه هستیم که در بحث تحریم ها با کوچکترین تغییرات رفتاری، جامعه ما را رصد می‌کنند و ما هم به جای این که حرفه ای عمل کنیم و از این شرایط عبور کنیم، در عمل خیلی حرفه‌ای رفتار نمی کنیم و از همین موضوع به شدت ضربه می‌خوریم.

بن عباس در خصوص اعتصاب کامیون داران و مشکلاتی که برای مدتی کوتاه به وجود آمده بود، گفت: یک شبکه تلویزیونی معاند اعلام می کند که "فلان کالاها در کشورنایاب شده، کمبودها بسیار است و کشور ایران نمی تواند نیاز مردم را تامین کند بروید و همه اجناس فروشگاه ها را بخرید" و متاسفانه جامعه هم به این سمت حرکت می کند و طوری رفتار می کند که معاندان می خواهند. این رفتارها به این دلیل است که آگاهی بخشی لازم به جامعه داده نمی شود. همه ما در یک کشتی هستیم، اگر قرار است این کشتی به سرمنزل مقصود برسد باید با تمام توان، هوشمندی و امیدواری کامل برای رسیدن آن تلاش کنیم.

 وی با بیان این که اولین اصل و راهکار برای موفقیت، داشتن امید است، افزود:هر چقدر هم در حوزه ای، توانمند و متخصص باشیم اما امید نداشته باشیم قافیه را باخته ایم، چه در زندگی شخصی چه اجتماعی و چه در جایگاه دولت. البته به دنبال امید واهی دادن و این که بگوییم همه چیز خوب است هم نیستیم اما همین وضعیت و شرایط امروزِ ایران، از بسیاری از کشورهای دنیا بهتر و مناسب‌تر است. ما باید آگاهی و دانش خود را افزایش دهیم و برای این که بخواهیم امید داشته باشیم به این که موفق می شویم ، باید تصویری از زندگی را برای خود ترسیم کنیم، تصویری از این که قرار است چه نقشی در جامعه ایفا کنیم و آینده خود را در این تصویر ببینیم که در چه جایگاهی قرار است زندگی را بگذرانیم. اگر تصویری نداشته باشیم، امیدواری به وجود نخواهد آمد.

 بن عباس ادامه داد: اصل بعدی ترسیم خوشبختی است، خوشبختی یک تصویر ایده آل است، اگر فاصله بین ایده آل و وضع موجود را بدانیم، برنامه ریزی درست خواهیم داشت. انتظارات باید واقع بینانه باشد، زمانی که انتظارات واقع بینانه نباشد، وقتی ظرفیت‌های خود را نشناسیم، وقتی که از جایگاه خود اطلاع نداشته باشیم، دچار سرخوردگی و ناامیدی می‌شویم، در نتیجه انتظارات باید واقع‌بینانه و متناسب با ظرفیت ها باشد، باید برای آن اهداف تعیین شود و برای رسیدن به آن اهداف تلاش شود. این کشور با راحت طلبی وتنبلی، توسعه پیدا نخواهد کرد.

این مقام مسئول با تاکید بر تلاش مستمر و دوری از ناامیدی، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم موثر باشیم و کشورمان را آباد کنیم یا خودمان به یک آینده درخور برسیم، باید تلاش کنیم و دست از ناامیدی و ناله کردن بر داریم. متاسفانه رفتارهای ما، رفتارهای منطقی متناسب و مبتنی بر امید نیست.

بن عباس با بیان این که کلید واژه ی موفقیت، آموزش و سرمایه گذاری روی خود فرد است، افزود: دانشجویان باید مهارت خود را بالا ببرند، این هزینه نیست سرمایه است، پس روی خودتان سرمایه گذاری کنید و مرتب در همه حوزه ها آموزش ببینید.

وی ادامه داد: بودجه های انجمن های علمی دانشجویی محدود است اما می توان با برگزاری دوره های آموزشی، درآمدزایی کرد، گفت: باید دانشجویان را شناسایی کنید و ظرفیت ها را تقویت کنید. دوره آموزشی، همایش و سخنرانی برگزار کنید. فضای دانشجویی، فضای پرتحرک و با نشاط  و امیدواراست اگر دانشجو خموده باشد فاتحه آن جامعه را باید خواند. هر کاری که انجام می شود باید برای انجام آن، حرفه ای عمل شود.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان این که یک فرهنگ شفاهی در شرق و یک فرهنگ مکتوب در غرب داریم، اظهار کرد: فرهنگ شفاهی بخشی از عارضه های کشور ماست، راحت طلبی و تنبلی را محکم در دست گرفته ایم و نمی‌خواهیم کار سخت انجام دهیم، بعد اعتراض می‌کنیم که دولت حمایت نمی‌کند، حتی گاهی معنا و تعریفی از حمایت نداریم، این که می گوییم راهکار بدهید که چه کار باید کرد تا جوانان و صنعتگران حمایت شوند هم حتی از پاسخ دادن به این سوال عاجزیم !همه با هم مقصر این وضعیت هستیم .

بن عباس ادامه داد: هر کسی باید نقش خود را در جامعه ایفا کند، ما با دانش و تخصص و سخت کوشی باید خودمان را به فضای موجود تحمیل کنیم چون دلمان برای نظام و کشور می سوزد.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب  نشست اخیر با نخبگان، گفت:رهبری فرمودند "جامعه نخبگان نباید در تخصص خود غرق شود، خود را از مشکلات اجتماعی فاصله دهد و از مردم جامعه غفلت کند و بحث استقلال کشور، عدالت و آسیب‌های اجتماعی را فراموش کند" پس به این نتیجه می رسیم که همه دانشجویان در این موضوعات نقش دارند.

بن عباس با بیان این که باید فرهنگ مکتوب را یاد بگیریم و اهداف خود را بنویسیم، افزود:چیزی که در برنامه زندگی خود نداریم چشم انداز است، در کسب و کارها و حتی در سازمانهای دولتی هم چشم انداز نداریم، شاید حتی تعریف درستی از چشم‌انداز نداشته باشیم .

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: چشم انداز یعنی اینکه شما برای دیگران چه می کنید و انجام آن کار چه سودی برای شما خواهد داشت و چون چشم انداز نداریم پس پول و ثروت هم نمی‌آید. کسب و کارهایی که هدف مکتوب دارند ۱۰ برابر کسب و کارهای دیگر موفق تر هستند و اهداف بدون برنامه تخیلی بیش نیست.

وی با این پرسش که مدیریت کردن یک کسب و کار سخت تر است یا خلبانی، گفت: قطعاً همه می دانند که مدیریت کردن کسب و کار، سخت تر است چون خلبان با یک کار پیچیده و خاصی سروکار دارد که با یک دوره آموزشی با همه ابزارها آشنا می شود و آن را انجام می دهد اما در کسب و کار با آدمهای غیر قابل پیش بینی و متفاوت و قوانین متغیر سروکار داریم، باید هنر و مهارت برای مدیریت و مهندسی پیچیدگی های سخت را داشته باشیم، چون با یک محیط متغیر سروکار داریم که متاسفانه به سادگی از آن می‌گذریم. مدیریت کردن در دنیا یک حرفه است.

بن عباس با بیان این که مشکل ما در ایران، هدر دادن منابع است به آمارهایی از واحدهای صنعتی در کشور و نسبت آن در جهان، اشاره کرد و گفت: در ایران ۸۱ پروانه بهره برداری واحد خودروسازی داریم که ۴۹ پروانه بهره برداری هم در حال مجوز گرفتن است  اما آلمان ۱۲ واحد،امریکا ۲۱ واحد، اسپانیا ۱۰واحد، فرانسه ۸ واحد، ژاپن ۱۱ واحد، کره جنوبی ۵ واحد و ایتالیا هم ۵ واحد دارد. همچنین در سیمان، ۱۶۵ واحد دارای پروانه و در حال اخذ مجوز سیمان در کشور وجود دارد، از طرفی در کره جنوبی ۱۰ واحد دارای پروانه بهره برداری وجود دارد که سه برابر ۱۶۵واحد فعال ایران تولید دارد.

 وی همچنین گفت: در بحث موتور سیکلت در ایران ۲۰۰ واحد پروانه بهره برداری گرفته اند و یا در حال اخذ مجوز هستند اما در کشورهای اندونزی، تایوان، ترکیه، عربستان، پاکستان، چین، ژاپن و کره به صورت کلی ۸۱ واحد موتورسیکلت فعال وجود دارد. در بحث فولاد هم ۶۱۲ واحد فولاد فعال و ۸۲۸ واحد در حال اخذ مجوز در کشور وجود دارد  اما در کره جنوبی فقط ۵ واحد است، که پنج برابر فولادی های ما حجم تولیدشان است. سهم اشتغال در بخش دولتی استان هم، بیست و هفت و هشت دهم درصد است، بخش کشاورزی ۲۰ درصد خدمات۵۱ و۴ دهم درصد است.  سهم اشتغال در بخش خصوصی ۸۱ و ۸دهم درصد است یعنی از یک میلیون و پانصد هزار نفر شاغل استان خوزستان ۸۰ درصد در بخش خصوصی فعال هستند.
 
اگر توزیع ثروت عادلانه صورت گیرد مهاجرت نخواهیم داشت
در این همایش همچنین یداله مهر علی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران و قائم مقام معاونت هماهنگی و توسعه منابع استانداری خوزستان در امور اقتصادی ضمن اظهار خشنودی از برگزاری این همایش، لازمه ی پیشرفت نیروی کار و اشتغال در استان را توزیع متوازن کارهای اجرایی در شهرستان ها دانست و گفت: اگر توزیع به صورت برابر و عادلانه صورت گیرد به معضلی به اسم مهاجرت نیروهای نخبه به خارج از استان مواجه نخواهیم شد. معضلی که چندین وقت است گریبان استان را گرفته است و نیروی انسانی متخص بومی به شکل چشم گیری در حال خروج از استان است.

مهرعلی زاده با توجه به پتانسیل های موجود در خوزستان در امر فناوری و دانش بهترین راه حل خروج از این مشکل را بها دادن به این بخش به کمک بخش خصوصی و ایجاد برنامه های مدون برای به نتیجه رساندن این بخش دانست  و ادامه داد: با توسعه صنایع مدنی و کارگروهای مرتبط با آن میتوان تعادل جمعیتی را برقرار و بازار کار پر رونقی را به استان بازگرداند.

وی با ارایه برنامه های تدوین بسته های اقتصادی برای جوانان برای شروع بازار کسب و کار ورود سرمایه داران بخش خصوصی و و توسعه صنعت و ارتباط هرچه بهتر دستگاهای ذی ربط با پارک های علم و فناوری و دانشگاهی استان بهترین فرصت و چشم انداز را برای استان خوزستان در نظر گرفت.

مهرعلی زاده همچنین موانعی چون سیستم راهبردی دانشگاه ها و تغییر کاربری دانشگاه از پایگاه تولید علم و فناوری به ابزاری برای بازیچه های سیاسی یاد کرد و با انتقاد از عدم ارتباط بین دپارتمان های اداری موجود با انجمن های علمی و دانشگاه ها سخنان خود را به پایان برد.

شرایط کنونی، شرایط انقلاب چهارم است

در ادامه این همایش بابک مختاری رییس پارک علم و فناوری خوزستان، شرایط کنونی را به عنوان انقلاب صنعتی چهارم یاد کرد و گفت: نیروی کار در این انقلاب جای خود را به نیروی رباتیک داده است اما در جوامع دانشگاهی کماکان نیروی کار تحصیل کرده به اجتماع تحویل داده می شود، که این در تناقض با این امر است.
مختاری با اشاره به برنامه هایی چون جشنواره های ایده و و جشنواره اشتغال که به همت پارک علم و فناوری و دانشگاه چمران و دانشگاه صنعتی شریف در شرف برگزاری است  از تمامی انجمن های علمی استان برای شرکت در این در این جشنواره دعوت کرد و از انان خواست تا به ایده های علمی خود جامعه عمل بپوشاند تا بتوان در عرصه کار افرینی مثمر ثمر باشند.
سپس بن عباس مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استاندار برای ارائه برنامه پیش رو و هم فکری هرچه بهتر بین دانشگاه ها و استانداری صحبت های خود را اغاز کرد.

وی با اشاره به فرصت طلبی دشمنان کشور از مشکلات روز اقتصادی جامعه جهت تخریب، وظیفه ی دانشجوها را آگاهی رسانی به بقیه افراد جامعه دانست.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان با تاکید بر لزوم بالا بردن آگاهی و علم و عدم ابتلا به «سندرم همه چیز دانی» توسط دانشجو اشاره کرد و گفت: انتظارات باید با توجه به ظرفیت و توانایی اشخاص باشد و توسعه کشور با راحت طلبی و تنبلی حاصل نمی گردد و دانشجو باید بر اموزش و مهارت خود سرمایه گذاری کند

NGO ها حلقه مفقوده دانشگاه و دستگاه های اجرای 
در این همایش همچنین رضا کیانی مشاور فرهنگی هنری استاندار خوزستان با اشاره به حلقه مفقوده ای به نام تعامل بین جوامع دانشگاهی و دستگاهای اجرایی، آن را دلیل رکودی برای فعالیت پرانرژی انجمن های علمی دانست و تنها راه حل برطرف کردن این موضوع را، ایجاد یک دستگاه اجرایی مرتبط چون NGOها و کارگروهای اشتغال و مدنی دانست و مطالبات مربوطه را متناسب با ظرفیت های آن باید از این طریق پیگیری کرد و با تاکید بر اینکه این همایش فتح البابی برای استان صنعتی چون خوزستان برای رونق اقتصادی و ایجاد بازار کسب و کار از ان به عنوان سکوی پرتاب اشتغال یاد کرد.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار