اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷
مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد:
مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: از ابتدای برنامه ویژه ایام اربعین حسینی تاکنون بیش از ۴۷۰ کیلوگرم مواد غذایی مختلف غیر قابل مصرف از مواکب جمع آوری و معدوم شده است.
فرهاد صفدری با اشاره به برنامه‌های نظارت بهداشت محیط در اربعین حسینی اظهار کرد: با آغاز فعالیت های مراسم آیینی اربعین حسینی از نیمه مهرماه، موضوع در دستورتیم های بازرسی بهداشت محیط کار شهرستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز قرار گرفت که بر این اساس ۴۲ تیم بازرسی محیطی و ستادی در برنامه های آیین اربعین حسینی در شهرستان ها فعالیت می کنند و  نظارت بر مواکب و تکایا در دستور کار این تیم ها است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده پیش از آغاز مراسم اربعین حسینی در حوزه بهداشت تصریح کرد: هماهنگی با ستاد اسکان و تغذیه اربعین خوزستان در خصوص فراخوان مسئولین و اعضای فعال در مراکز برای انجام معاینات بهداشتی و آموزشی یکی از اقدامات پیش از آغاز اربعین است. همچنین تحت نظارت قرار دادن کارخانه یخ تامین کننده نیاز پایانه چذابه در دستور کار بازرسان بهداشت محیط قرار داده شد و هماهنگی های لازم در خصوص وضعیت بهداشتی کارخانه تولید یخ و شرایط توزیع یخ در پایانه چذابه و مواکب در مسیر به عنوان یک مساله حائز اهمیت در کنترل بیماری های منتقله از آب مورد مداخله حوزه بهداشت قبل از آغاز مراسم اربعین حسینی قرار گرفت. 

صفدری گفت: تیم های اعزامی روزانه خط سیر طریق الحسین را مورد پایش بهداشتی از نظر مسائل بهداشتی مواکب قرار دادند. روزانه بالغ بر ۲۰ بازرس بهداشت محیط نظارت بر وضعیت بهداشتی مواکب را به صورت ۲۴ ساعته در قالب اکیپ‌های مستقر در مرز چذابه انجام می دهند.

 مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به عمده مداخلات و نظارت تیم های بازرسی در خصوص وضعیت بهداشت مواکب، گفت: نظارت بر تهیه و توزیع نذورات، سلامت آب از نظر کلر باقیمانده، وضعیت میکروبی آب مورد استفاده مواکب، نمونه برداری از مخازن آب و مواد غذایی، سنجش سلامت غذایی و وضعیت استفاده جوش شیرین در نان برخی از مداخلات و نظارت تیم‌های بازرسی در خصوص وضعیت بهداشت مواکب هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر نظارت بر سلامت غذا و آب، از جمله نظارت های تیم بازرسی بهداشت محیط نظارت بر بهداشت فردی متولیان تهیه و توزیع نذورات در مواکب است که آموزش لازم را در این زمینه ارائه می دهند و در صورت نیاز مواد غیر بهداشتی را از چرخه مصرف حذف می کنند. همچنین بحث دفع پسماند، فاضلاب و پساب،  نظافت سرویس بهداشتی، کنترل آفات بهداشتی و جانوران موذی برخی از اقدامات بازرسان بهداشت محیط است.

صفدری گفت: از ابتدای اربعین حسینی تاکنون حدود ۱۰۰ نمونه برداری آب از نظر میکروبی و بیش از ۴ هزار مورد کلرسنجی از آب مورد استفاده مواکب انجام شده است. همچنین ۱۰ هزار مورد بازرسی از مواکب انجام شده است.

صفدری بیان کرد: از ابتدای برنامه اربعین حسینی تاکنون بیش از ۴۷۰ کیلوگرم مواد غذایی مختلف غیر قابل مصرف از جمله خمیر فلافل گوشت چرخ کرده برنج روغن و سایر مواد غذایی فاقد قابلیت مصرف توسط بازرسان بهداشت محیط محیط از مواکب جمع آوری و معدوم سازی شده است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار