شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
بمباران هوایی رژیم بعث عراق به مهاجرین عرب کنار سد تنظیمی گتوند در سال 65 خسارات زیادی به ساکنین این منطقه وارد کرد اما این حادثه بعد از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده شد.
هشتم آبان ماه سال 1365 یادآور حمله هواپیماهای رژیم بعث عراق به مهاجرین عرب گتوند است.
در این بمباران 12 نفر از اهالی شهرک خیبر گتوند به درجه رفیع شهادت نائل شدند، اتفاق تلخی که به فراموشی رفت و حتی برخی از مسئولان شهرستان نیز اطلاعاتی از این حمله ندارند.

این حمله هوایی هیچگاه از ذهن مردم شهرستان گتوند فراموش نخواهد شد؛ شهرستان شهید پروری که همیشه و در تمام عرصه ها دین خود را به اسلام و انقلاب ادا کرده و خدمات زیادی به ایران اسلامی ارائه داده است.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گتوند درخصوص این حمله هوایی رژیم بعث عراق گفت: در سال 1365 یک هواپیمای جنگنده سوخو که در آن روز قصد بمباران نیروهای نظامی مستقر در شهرستان گتوند را داشت با آتش پدافند هوایی این نیروها مواجه شد.

غلامن استادی افزود: این جنگنده در حال فرار از محل اقدام به رها کردن بمب خوشه ای بر روی مردم مهاجر بی گناه عرب ساکن در کنار سد تنظیمی گتوند کرد.

وی اضافه کرد: پس از اصابت بمب خوشه ای در این منطقه 12 نفر از مردم بی گناه از جمله زن و کودک به شهادت رسیدند و 22 نفر نیز مجروح شدند.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گتوند گفت: مجروحین این حمله هوایی با کمک نیروهای امدادی و مردم به مراکز درمانی گتوند و بیمارستان های شوشتر و دزفول انتقال داده شدند. 

وی افزود: بعد از مدتی ساکنان آن منطقه به مکان دیگری به نام شهرک(کوی) شهید سلطانی فعلی و دیگر نقاط شهرستان گتوند اسکان داده شدند.

استادی اظهار داشت: هرساله برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این حادثه یادواره ای در کوی شهید سلطانی برگزار می شود ضمن اینکه یادبود این شهدا در آینده در میدان کوی شهید سلطانی نصب خواهد شد.

یکی از ساکنان محل بمباران گتوند در این باره گفت: این حمله هوایی بین ساعت 9 تا 11 صبح رخ داد، که در آن حادثه زن عمو به همراه سه فرزندش شهید و همسرم نیز مجروح شد.

جاسم بوعذار افزود: در زمان بمباران در محل حضور نداشتم ولی بلافاصله پس از اطلاع خود را به محل رساندم که با انبوهی از جمعیت مواجه شدم؛ در آن روز تعداد زیادی از مردم شهرستان گتوند به مصدومین و ساکنان آن منطقه کمک کردند.

وی اظهار داشت: مهاجرین عرب گتوند به خاطر امنیت در این شهرستان اسکان داده شدند ولی هرگز گمان نمی کردیم مورد حمله دشمن قرار بگیریم.

یکی دیگر از شاهدان این حمله هوایی رژیم بعث عراق گفت: با صدای بمباران متوجه این حادثه شدیم که علاوه بر شهید و مجروح شدن تعدادی از ساکنان خسارات زیادی به منازل مردم وارد شد.

حسین جعفری که در آن سال در شهرداری گتوند شاغل بود، افزود: شهدای این حمله در شهرستان هویزه به خاک سپرده شدند.

وی اظهار داشت: با یکی از خودروهای شهرداری، تعدادی از مجروحان را به درمانگاه گتوند انتقال دادیم.

بعد آن حمله هوایی ناجوانمردانه به مردم بیگناه مهاجران ساکن شهرستان گتوند، هرساله یادواره ای در سطح شهرستان برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آن حادثه برگزار می شود ولی لازم است برنامه ای با سطح و کیفیت بالاتر برای معرفی هرچه بیشتر این اتفاق اجرا شود.

مردم شهرستان گتوند 349 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند، همچنین این شهرستان میزبان پیکر مطهر 9 شهید گمنام است.

ایرنا/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار