اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
انتخاب 16 استاندار یکی از مهمترین دستورهای کار پیش روی دولت است؛ این که استاندار بومی باشد یا غیربومی، جوان یا مجرب و دیدگاه سیاسی و چند و چون کارنامه عمل او موضوعی است که شماری از نمایندگان مجلس به بیان دیدگاه های خود درباره آن پرداخته اند.
 پس از اما و اگرها و گمانه زنی های فراوان، بالاخره فهرست نهایی 14 استاندار کشور که به دلیل تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان، باید با مسوولیت خود خداحافظی کنند، منتشر شد. 
به گزارش بیست و یکم آبان ماه خبرگزاری جمهوری اسلامی، استانداران آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، همدان و یزد بازنشسته به شمار می آیند و از سمت خود کناره‌گیری می کنند. علاوه بر این فهرست، دو استان نیز با سرپرست اداره می شود که باید برای این دو استان نیز استانداران جدیدی تعیین شود. 

** دولت استانداران نزدیک به اندیشه اعتدالی انتخاب کند، استانداری جای تجربه اندوزی نیست 
همانطور که «محمد محمودی شاه نشین» نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا می اظهار داشت «استاندار وظایف بسیاری دارد. استاندار موظف است کل استان را اداره کند، بر عملکرد دستگاه های اجرایی در یک استان نظارت داشته باشد، در بحران ها و حوادث غیرمترقبه وارد عمل شده و مدیرت بحران را بدست گیرد، در صورت اختلاف میان دستگاه های استانی میان آن ها داوری کرده و تصمیم نهایی را اتخاذ و بر تصمیمات کمیته های مختلف استانی نظارت کند. این موارد تنها بخشی از وظایف یک استاندار است.» از همین رو این پرسش مطرح می شود که برای انتخاب یک استاندار توانمند باید چه ملاک و معیارهایی را در نظر گرفت؟ 
«قاسم میرزایی نکو» نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی معتقد است «در شرایط فعلی بهتر است دولت یاران صدیق تر و نزدیک تر به جریان امید و اعتدال را انتخاب کند تا بتوان جامعه را بیش از گذشته تعادل بخشید و امید را به جامعه بازگرداند.» به نظر میرزایی نیکو، استاندار باید توانایی آن را داشته باشد که به عنوان نماینده قوه مجریه در یک استان بتواند ظرفیت های بالقوه را فعال کند. 
«محمدرضا صباغیان بافقی» نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یک استاندار باید با تجربه، متخصص و آشنا به ضرورت های امنیتی استان باشد تا بتواند در شرایط دشوار کنونی، بر مسائل و مشکلات پیش رو در مدیریت یک استان، غلبه کند. صباغیان بافقی یادآور شد: اِشراف یک استاندار به مسائل و مشکلات اقتصادی، به وی کمک کند تا بتواند بر موانع اقتصادی یک استان فایق آید. 
محمودی شاه نشین نیز در این باره گفت: استاندار پیشنهادی باید فردی باشد که مهارت هماهنگی میان دستگاه های مختلف در یک استان را بدست آورده و تجربیاتی کافی در این زمینه را پیشتر کسب کرده باشد و مقام استانداری، مقامی نیست که فرد بخواهد در آن به کسب تجربه بپردازد. 

** استاندار بومی یا غیربومی؟ 
یکی از پرسش هایی که غالبا در انتخاب استانداران مطرح می شود، این است که یک استاندار باید بومی همان استان باشد یا نه؟ میرزایی نکو در همین ارتباط اظهار داشت: هرچند داشتن علقه های شخصی یک استاندار به یک استان، می تواند در بهتر اداره کردن استان موثر باشد اما آن چه که اهمیت دارد این است که استاندار مذکور بتواند از ظرفیت تمامی نیروهای صادق و دغدغه مند یک استان استفاده کند و نباید بومی بودن یا نبودن را به عنوان یک ملاک مهم برای انتخاب یک استاندار در نظر گرفت. 
به گفته صباغیان بافقی، توانمند بودن، باسابقه بودن و باهوش بودن بسیار مهمتر از بومی بودن یا نبودن یک فرد است. آنچه که اهمیت دارد آن است که فرد انتخاب شده، از توانایی لازم برای اداره یک استان برخوردار باشد.
محمودی شاه نشین هم در همین ارتباط گفت: بومی یا غیربومی بودن یک استاندار، در مرتبه پنجم یا ششم فهرست ملاک های مورد نظر برای انتخاب یک استاندار قرار می گیرد. به ویژه آنکه استان، یک شهرستان یا بخش نیست. هر استان از چندین شهرستان و بخش تقسیم شده است و انتخاب استاندار از یک بخش یا شهرستان خاص می تواند ایجاد شائبه کرده و باعث ایجاد دل نگرانی و بروز اختلاف میان مسوولان محلی یک استان گردد. شاه نشین توصیه کرد که با توجه به شرایط فعلی کشور، ملاک بومی بودن استاندار، اولویت پیدا نکند. 

** جوانی استاندار؛ فرصت یا تهدید؟ 
یکی از مباحث روز در باب انتخاب مدیران دولتی، جوانگرایی است که مزایا و چالش هایی برای آن مطرح شده است. به گفته میرزایی نکو انتخاب نیروهای جوان، امری مطلوب است اما استانداری نیازمند تجربه مدیریتی است و تنها می توان افراد کارآزموده را انتخاب کرد. باید جوانان را در مناصب و رده های پایین تر مدیریتی آموزش داد و فرصتی ایجاد کرد تا آنان تجارب کافی بدست آورند. متاسفانه امروز چنین فضایی در کشور وجود ندارد و در زمانِ نیاز به جوانان، نمی توان فردی جوان را دید که تجربه کافی نیز داشته باشد. 
وی این پیشنهاد را مطرح کرد که انتخاب جوانان در سمت های پایین تر و برای کسب تجارب لازم از سوی استانداران، به عنوان یک تکلیف تعیین و هر استاندار موظف شود که جوانانی را برای افزایش تجربه در مسوولیت ها و پست های سطح میانی مدیریتی به کار گمارد. 
صباغیان بافقی نیز بیان داشت: به رغم توانایی و شایستگی های جوانان در شرایط خاص فعلی و مدت زمان باقی مانده تا پایان کار دولت، توانمندی بسیار مهمتر از جوانی است و فرصت آزمون و خطا در مدیریت استان ها وجود ندارد. 
به گفته محمودی شاه نشین می توان در انتخاب استانداران جوانگرایی کرد اما تعریف جوان نیز اهمیت دارد. نباید جوان را به سن و سال تعریف کرد و اشتباه است که اصرار شود حتما فرد جوان و زیر 40 سال باید استاندار شود. اتفاقا فرد بالای 40 سال که به مرز پختگی رسیده و در حین حال از شور، انرژی، انگیزه و توان جسمی و روحی مناسب هم برخوردار است؛ می تواند یک گزینه مناسب برای استانداری باشد. 

** زنان استاندار؛ شاید وقتی دیگر 
استفاده از زنان توانمند در عرصه مدیریتی، از زمان آغاز به کار دولت «حسن روحانی» بارها طرح شده است. این بار نیز برخی گمانه زنی می کنند که ممکن است حداقل یکی از استانداران جدید، از میان زنان انتخاب شود. اما میرزایی نیکو در این ارتباط گفت: متاسفانه هنوز به نظر نمی رسد که دولت عزمی جدی برای انتخاب زنان در عرصه مدیریتی کشور داشته باشد. علی رغم برخی دستورات، حتی در استان ها و در سطح معاونت ها نیز زنان چندان به مسوولیت گمارده نشده اند و همچنان این پیشنهاد در حد سخن باقی مانده است. 
محمودی شاه نشین نیز بیان داشت: هنوز مقامات عالی کشور برای استفاده از زنان در جایگاه استانداری به جمع بندی و نتیجه نرسیده اند و تا زمانی که مدیران عالی کشور به این نگاه نرسند که می توان زنان را در پست های مدیریتی همچون استانداری بکار گمارد، بعید خواهد بود که زنان به عنوان استاندار انتخاب گردند. 

** انتخاب استانداران و ادامه گمانه زنی ها 
هیات دولت باید در روزهای آینده 16 استاندار جدید را معرفی کند. انتخاب این استانداران بطور حتم با چالش هایی جدی مواجه خواهد شد و گروه ها و احزاب سیاسی مختلف، برای انتخاب گزینه های خود تلاش و رایزنی های بسیاری صورت خواهند داد. این در حالی است که در برخی استان ها، مشکلات و چالش هایی جدی وجود دارد که مواجهه با آن ها، نیازمند توان و عزمی جدی است. 
تحریم های یکجانبه و غیرقانونی دولت آمریکا نیز شرایط پیش روی مدیریت استان ها را دشوارتر ساخته است. سال آینده نیز باید انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار شود؛ انتخاباتی که برگزاری آن برعهده استانداری ها و فرمانداری ها است و فرایند برگزاری و نظارت بر آن نیز از حساسیت خاصی برخوردار است. حال باید دید که دولت چه کسانی را برای قبول این مسوولیت دشوار و حساس برخواهد گزید؛ مسوولیتی که بدون همراهی و همگامی تمامی دستگاه ها و مجموعه های نظام جمهوری اسلامی ایران، انجام آن ممکن نخواهد بود. 
ایرنا/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار