اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
همزمان با افزایش درخواست های جهانی برای پایان جنگ در یمن، جمعی از سیاستمداران و مقام های دولت دمکرات و پیشین آمریکا نیز وارد گود شده و نسبت به حمایت های خود از ائتلاف سعودی در حمله به این کشور ابراز پشیمانی و ندامت کرده اند.
عربستان ششم فروردین سال 1394 با تشکیل ائتلافی نظامی و در پی تفوق جنبش انصارالله در جنگ با نیروهای دولت مستعفی یمن تحت حمایت ریاض، با طراحی نقشه ای شتاب زده و بی اعتنا به مقرارت بین المللی و با هدف 'جمع کردن' 6 روز مناقشه، به یمن حمله کرد. 
مقام های سعودی که در این تهاجم از همه ظرفیت ها مانند حمایت آمریکا، انگلیس، فرانسه و کمک های کشورهای عربی و غیر عربی منطقه برخوردار بودند، با ایده 'زمین سوخته' و با اتکا به فرمول 'بمباران های سخت و مکرر' حمله به یمن را رقم زدند اما دست کم گرفتن توان دفاعی نیروهای مقاومت مردمی یمن، محاسبات آنها را بر هم زد و با شکل گیری یک جنگ فرسایشی در منطقه خاورمیانه، معضلی بزرگ را برای جامعه جهانی پدید آوردند. 
کشور یمن طی بیش از سه سال و نیم گذشته به خاطر بمباران های بی رحمانه و متعدد جنگنده های ائتلاف سعودی و هدف گیری غیرنظامیان و کشتار کودکان و نیز بروز بیماری و قحطی در این کشور و آوارگی یمنی ها در کانون توجه جامعه جهانی قرار داشته و اکنون افزون بر سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشر بین المللی، کشورهای حامی این ائتلاف نیز همت خود را بر توقف جنگ در یمن متمرکز کرده اند. 
همراه با افزایش این درخواست ها، 30 نفر از سیاستمداران و مقامات دولت دمکرات و سابق آمریکا نیز به صرافت افتاده و در نامه ای به 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا با ابراز ندامت نسبت به حمایت های خود از ائتلاف سعودی، مسئولیت آغاز نادرست و مخرب مداخله آمریکا در جنگ یمن را بر عهده گرفته اند. 
در این نامه که به امضای افرادی چون «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی پیشین، «جان برنان» رئیس پیشین سیا، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه پیشین، «لیزا موناکو» مقام ارشد پیشین کاخ سفید رسیده، بر پایان سریع مداخله واشنگتن در جنگ یمن، آتش بس فوری و قطع کمک به نیرو‌های ائتلاف سعودی تاکید شده است. 
در بخش دیگری از نامه این مقام ها به رئیس جمهوری آمریکا آمده است: ما نمی‌خواستیم تا حمایت واشنگتن از ائتلاف به چک سفید امضا مبدل شود. اما امروز تلفات غیرنظامیان در این کشور افزایش یافته و هیچ چشم اندازی از خاتمه درگیری موجود نیست. 
در این نامه همچنین تصریح شده است: با وجود عبرت‌های گرفته شده از آن شکست، دولت ترامپ حمایت از رهبری سعودی در جنگ با یمن را شدت داده و حتی محدودیت‌هایی که ما ایجاد کرده بودیم را نیز برداشته است. زمان آن رسیده که به نقش آمریکا در این جنگ فاجعه آمیز در یمن خاتمه داد. 

** جنگ زرگری فیل و الاغ 
نامه مقام های دولت پیشین و دمکرات آمریکا و تاکید فوری آنها بر خاتمه جنگ در یمن در حالی انتشار یافته که به تازگی نشانه های - هر چند ضعیف - از دولت جمهوریخواه مستقر در کاخ سفید مبنی بر پشت کردن واشنگتن از ائتلاف سعودی دیده می شود. 
'مایک پمپئو' وزیر خارجه و 'جیمز ماتیس' وزیر دفاع آمریکا حدود دو هفته پیش ضمن تاکید بر توقف فوری جنگ در یمن در یک بازه زمانی 30 روزه، خواستار توقف حملات ائتلاف سعودی به مناطق مسکونی یمن و آغاز مذاکرات صلح شدند. 
به دنبال این تاکید، وزیر دفاع آمریکا برای نشان دادن عزم واشنگتن در تغییر رویکرد نسبت به جنگ یمن، از توقف سوخت رسانی به جنگنده های ائتلاف سعودی خبر داد. 
با نگاهی دقیق به این تحولات می توان به قصد و نیت نگارندگان نامه به ترامپ پی برد و فهمید که چرا اکنون که 'فیل' جمهوریخواهان یاد صلح در یمن افتاده، 'الاغ' دمکرات ها، نادم از دو سال کولی دادن مفت و مجانی به ائتلاف سعودی شده است. 
مقام های دولت پیشین و دمکرات آمریکا که اکنون و از یک سو سنگ پایان جنگ یمن را بر سینه خود و از سوی دیگر بر سر ترامپ می کوبند، شاید فراموش کرده اند که دولت باب میل و متبوعشان در کاخ سفید، آتش مناقشه در یمن را روشن کرد. 
'باراک اوباما'رئیس دمکرات و پیشین آمریکا پیش از صدور اجازه به ائتلاف سعودی برای حمله به یمن در بهار سال 1394، زمینه جنگ در این کشور را در سال 2012 میلادی با اعلام وضع حالت فوق العاده ملی درباره یمن فراهم کرد. 
با به صدا در آمدن 'ناقوس مرگ' در یمن در پی انفجار بمب های فروافتاده از جنگنده های ائتلاف سعودی، 'زنگها' نیز در کاخ سفید و کاخ 'یمامه' به صدا در آمد و جان کلام این گفت وگوها، اعلام پشتیبانی باراک اوباما از پادشاه عربستان در حمله به یمن بود. 
'جان کری' وزیر خارجه دولت دمکرات آمریکا نیز دو روز پس از حمله ائتلاف سعودی به یمن در بیانیه ای، ضمن «ستایش» این اقدام، همچون مقام ارشد خود، پشتیبانی آمریکا از حملات را با «تبادل اطلاعاتی و پشتیبانی لجستیک و مشورتی» اعلام کرد. 
با این وجود باراک اوباما رئیس جمهوری دمکرات آمریکا در حالی کاخ سفید را ترک کرد که به گزارش 'رویترز' این کشور از فروش تجهیزات نظامی به عربستان به بهانه جنگ در یمن، 115 میلیارد دلار سود برده است. 
به هر روی با نگاهی به سوابق جنگ در یمن و دخالت دمکرات ها در بروز و ظهور آن می توان به این نتیجه دست یافت که اقدام اخیر جمعی از سیاستمداران و مقامات دولت دمکرات و سابق آمریکا به ترامپ در مورد یمن، چیزی جز یک بازی زرگری و شگرد تبلیغاتی نیست. 
شاید از همین روست که «سارا لی ویتسون» مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیدبان حقوق بشر، به نیت نگارندگان نامه با تردید می نگرند و به درک نادرست و تقلب آمیز آنها در حمایت از جنگ یمن اذعان می کند. 
وی با انتشار پیامی در توئیتر در واکنش به درخواست جمعی از اعضای دولت پیشین آمریکا، و درخواست آنها از دولت ترامپ برای پایان جنگ در یمن نوشت: از درخواست مقام های دولت اوباما برای پایان جنگ یمن استقبال می کنیم. اما در مرحله اول یک درک نادرست و تقلب آمیز در مورد نقش آنها در حمایت از این جنگ وجود دارد. این درست نیست که می گویند نقش اوباما در جنگ یمن فقط حمایت اندک و محدود از عربستان در خصوص تهدیدهای امنیتی بوده است. 
کلام اخر اینکه، دولت جمهوریخواه و کنونی آمریکا در پی انتقاد از عربستان به خاطر دو پرونده جنگ یمن و قتل 'جمال خاشقچی'، در پی فاصله گیری از عربستان و تطهیر خود از هر گونه همراهی و حمایت از ریاض است. 
سیاستمداران و مقام های دولت پیشین و دمکرات نیز با خواندن دست جمهوریخواهان، فاصله گیری از عربستان و نیز پاک کردن سابقه حمایت خود از ریاض را با نگارش و ارسال این نامه سرگشاده به ترامپ با موضوع یمن آغاز کرده اند. 
پیروزی دمکرات ها در انتخابات اخیر کنگره، اشتهای آنها را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 تحریک کرده، در مقابل جمهوریخواهان نیز قصدی برای کنار کشیدن از قدرت ندارند و هم نوایی دو حزب حاکم بر آمریکا بر سر جنگ یمن، هدفی جز کسب مقبولیت داخلی و بین المللی ندارد. 
جنگ یمن به رغم این تعارفات، اگر برای عربستان و ائتلاف مهاجم به یمن بدنامی و ننگ و برای یمنی ها رنج و محنت در پی داشته اما برای مقام های آمریکایی از هر دو قماش دمکرات و جمهوریخواه نان و آب داشته است. 
برای دولت های مستقر در کاخ سفید چه از حزب دمکرات و چه جمهوریخواه، افزایش سهام شرکت های بزرگ اسلحه سازی آمریکایی در بازار و بورس ارجحیت دارد تا کودکانی که در یمن بر اثر بیماری و قحطی و یا بمباران جنگنده های ائتلاف سعودی جان می سپارند. 
ایرنا/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار