اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
وابسته نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در سوریه روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا تاکید کرد که پایگاه آمریکایی 'التنف' در شرق سوریه به عنوان حلقه اتحاد تروریستها در این کشور عمل می کند.
سردار سرتیپ 'ابولاقاسم علی نژاد' گفت: هم اکنون دولت سوریه در بهترین وضعیت از زمان بحران حدود هشت ساله در این کشور قرار گرفته، به طوری که هر روز شاهد پیروزی های بزرگی توسط ارتش این کشور هستیم. 
پس از حدود هشت سال جنگ در سوریه این روزها شاهد پیروزی های چشمگیر ارتش این کشور با همکاری نیروهای همپیمان هستیم و اکنون وضعیت میدانی هر روز بهتر می شود، اما حمایت های پایگاه آمریکایی التنف از تروریست ها روند نابودی کامل آنها را به ویژه در مناطق شرقی سوریه کند کرده است.
علی نژاد درباره وضعیت کنونی سوریه گفت: در تمام مناطق مختلف استان دمشق از شمال، جنوب، غرب، شرق و حتی استانهای جنوبی 'درعا' و 'القنیطره' آرامش کامل برقرار شده و دیگر شاهد حملات کور تروریست ها از جمله حملات خمپاره ای و موشکی علیه مردم این مناطق نیستیم. 
وابسته نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در دمشق افزود: ارتش و نیروهای مسلح سوریه با آزادسازی مناطق جنوبی هم اکنون به نقطه صفر مرزی با کشور اردن و در جنوب غربی با جولان اشغالی و فلسطین اشغالی رسیده اند و این امر سبب شده تا امنیت کامل در این مناطق برقرار شود . 
علی نژاد بیان کرد: ارتش سوریه در حال پاکسازی مناطق آلوده از مواد منفجره در شهرها و روستاهای تازه آزاده شده است و به زودی با پاکسازی آنان و تونل های ایجاد شده توسط تروریست ها، شهروندان آواره در روزهای آینده به خانه و کاشانه خود باز می گردند که برخی از آنها با تسهیلاتی که دولت واگذار می کند، در مناطق خود اسکان می یابند. 
وی تصرح کرد: در پاکسازی مناطق آزاد شده در سوریه مقادیر قابل توجه ای اسلحه ساخت کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی و آمریکا کشف شده که نشان می دهد این طرفها پشتیبانی کامل از تروریسم در سوریه داشتند. 
وی در ادامه با اشاره به بازگشایی گذرگاه مرزی 'نصیب – جابر' در استان درعا در مرز اردن با سوریه، گفت که به رغم بازگشایی این معبر، اردنی ها برابر توافق عمل نکردند و از ورود خودروهای سوری به خاک خود مخالفت می کنند، اما دولت سوریه با سخاوت مرز را بر روی شهروندان اردنی همراه با خودروهایشان باز کرده است. 
وابسته نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در دمشق گفت: قیمت مواد غذایی و سایر اقلام مورد نیاز مردم در اردن بسیار گران است، به همین دلیل شهروندان اردنی تمایل زیادی برای سفر به سوریه دارند. 
ارتش و نیروهای مسلح سوریه تیر ماه سال جاری بر گذرگاه نصیب در جنوب شرق درعا و در مرزهای مشترک با اردن مسلط شدند. 

** پایگاه آمریکایی التنف در سوریه 
علی نژاد در خصوص تحرکات نیروهای آمریکایی در پایگاه التنف تاکید کرد: آمریکا از این پایگاه نظامی در شرق سوریه به عنوان پادگانی برای آموزش تروریست ها استفاده می کند. 
وی ادامه داد: این پایگاه آمریکایی حلقه اتحاد گروه های تروریستی از جمله تروریست های 'قوات احمد عبدو' با گروه تکفیری 'داعش' شده است. 
التنف نام روستایی است که در صحرای سوریه (البادیه) در منطقه مثلث مرزی میان سوریه، عراق و اردن قرار دارد. 
وی تصریح کرد: همچنان گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا در اطراف پایگاه التنف مستقر شده اند . 
وی افزود: آمریکایی ها گروه های تروریستی را در این پایگاه آموزش و تجهیز می کنند و فشارهایی که اخیرا در شرق استان 'سویدا' به ویژه گروه تروریستی داعش علیه ارتش سوریه وارد می کند به دلیل حمایت های لجستیکی و نظامی از پایگاه التنف است. 
وابسته نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در دمشق اضافه کرد: دولت سوریه بارها از آمریکا خواسته از سراسر خاک این کشور خارج شود و حضور نیروهای آمریکایی را اشغالگری می داند. 
علی نژاد بیان کرد: روس ها نیز به آمریکایی ها فشار می آورند تا این نقطه را برابر توافقاتی که داشتند، رها کنند، ولی در آینده نزدیک بعید می دانیم که آمریکا از منطقه التنف خارج شود، ولی بهرحال باید ازاین منطقه و سایر مناطق سوریه خارج شود، چون حضورشان غیر قانونی است.
وی گفت: پایگاه التنف جای بسیار مهمی برای آمریکایی ها است، زیرا می تواند مانع روابط تجاری دو کشور عراق و سوریه شود. 
وی بیان کرد: هم اکنون ارتباط میان عراق و سوریه فقط در منطقه مرزی دو کشور در 'البوکمال' و 'قائم' برقرار است. 
وابسته نظامی ایران در سوریه ادامه داد: اگر پایگاه نظامی آمریکا اجازه تردد میان دو کشور را از نزدیکی پایگاه های غیر قانونی خود را بدهد (به دلیل وجود بزرگراه میان دو کشور)، دمشق و بغداد به هم متصل می شوند. 
وی گفت: در منطقه بادیه در جنوب غرب استان 'دیرالزور' نزدیک مرز عراق در منطقه ای به نام 'حمیمه' حد فاصل بین ایستگاه دوم و سوم تعدادی از عناصر گروه تروریستی داعش که سن اکثر آنها زیر 20 سال است، حضور دارند که امیدواریم آن منطقه هم بزودی پاکسازی شود.

** پایگاه های متعدد آمریکایی در شرق فرات 
علی نژاد در ارتباط با سایر پایگاههای آمریکا در سوریه گفت: شرق فرات که آمریکایی ها از چند سال قبل در آن حضور دارند، همچنان ناامن است. 
وی تصریح کرد: آمریکایی ها پایگاه متعددی در منطقه 'الرقه' و 'الحسکه' ایجاد کردند و آموزش هایی را به نیروهای دمکراتیک سوریه که تحت امر کردها است و اکثر قریب به اتفاق آن را نیروهای عشایر عرب تشکیل می دهد، سبب نا امنی در شرق فرات شده است. 
وابسته نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در دمشق بیان کرد: آمریکایی ها مواد غذایی، تجهیزات نظامی و آموزشی را همچنان به نیروهای دمکراتیک سوریه (کردهای سوری) می دهند و در کنار کمک به آنها از داعش نیز حمایت می کنند. اگر آمریکا می خواست این گروه تروریستی را از آن منطقه خارج کند، واقعا این توانمندی را دارد. 
وی ادامه داد: اما آمریکایی ها با کردها بازی می کنند شاید در فکرشان این باشد که تروریست های داعش را ترویج دهند تا به منطقه البوکمال حمله کنند، ولی نیروهای مقاومت سد راه آنها شدند و به منطقه کاملا مسلط هستند. 
علی نژاد گفت: آمریکایی ها در شرق سوریه به بهانه سرکوب گروه تروریستی داعش مناطق مختلف استان دیرالزور را بمباران کردند که در طول حدود یک ماه گذشته بیش از 100 غیرنظامی در این مناطق کشته شده اند و صدها نفر را نیز مجروح گردیدند. 
وی گفت: آمریکایی ها همچنان مانند سابق حمایت های همه جانبه ای از تروریست های داعش و گروه های دیگر تروریستی برای فشار بر جبهه مقاومت انجام می دهند. 

** عملیاتی نشدن توافق ادلب 
وی با اشاره به اوضاع ادلب نیز گفت: توافقی که میان روسای جمهوری روسیه و ترکیه در شهر 'سوچی' برای ایجاد 'منطقه ای حائل' خالی از سلاح به عمق 15 تا 20 کیلومتر در خطوط تماس ارتش سوریه و تروریست ها در استان ادلب امضا شده، تاکنون هیچ پیشرفتی نداشته است. 
وی افزود: حتی وزیر آشتی ملی سوریه چند روز قبل اعلام کرد که در حال حاضر روند سیاسی در مورد ادلب متوقف شده است. 
وی ادامه داد: اما از طرف دیگر مسکو خواهان بازگشت کنترل ادلب به دولت سوریه است و بر این امر اصرار دارد، اما بنابر دلایلی تا کنون نتوانسته ترک ها را قانع کند.
وی گفت: دولت سوریه خواهان یکپارچگی تمام کشورش است که می خواهد همه جغرافیای این کشور را از لوث وجود تروریسم خارج کند. 
وابسته نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در دمشق تصریح کرد: حملات تروریست ها علیه ارتش سوریه در ادلب و اطراف آن نشان می دهد آنها به توافق سوچی پایبند نیستند. 
این منطقه قرار بود براساس توافق روسیه و ترکیه در شهر سوچی تا 23 مهر (15 اکتبر) از کوه های شمال شرق 'لاذقیه' تا 'حماه' و ادلب تا شمال غرب شهر 'حلب' تشکیل شود. 
پیش تر ترکیه تلاش داشت تا گروه تروریستی 'تحریرالشام' (جبهه النصره سابق) را قانع کند تا از مناطق عاری از سلاح در ادلب خارج شود؛ اما این گروه تروریستی نیز در بیانیه ای اعلام کرد که از ادلب خارج نمی شود و سلاح خود را تحویل نخواهد داد. 
در صورت اجرایی نشدن این توافق، نیروهای نظامی سوری همچنان آماده بازپس گیری استان ادلب از آخرین مناطق حضور تروریست ها در این کشور هستند. 
بر اساس برخی آمارها 146 هزار تروریست وابسته به 103 گروه تروریستی از اتباع 60 کشور جهان از مناطق مختلف سوریه در جریان آزادسازی مناطق اشغالی به ادلب و 'جرابلس' منتقل شده اند و در کنار دیگر تروریست های ساکن در این استان به خصوص 'اویغورهای' چینی مستقر شده اند. 

** ادامه حضور مستشاری ایرانی در سوریه 
وابسته نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در دمشق گفت: ایران از سالیان قبل به دلیل پیمان های دوجانبه با سوریه روابط داشته، چرا که هر دو کشور دارای منافع مشترک هستند.
علی نژاد اضافه کرد: جمهوری اسلامی با آغاز بحران حدود هشت ساله در سوریه به دعوت رسمی دولت، حضور مستشاری در این کشور را قبول کرده است . 
وی با اشاره به روابط خوب تهران - دمشق، گفت: نخستین کشوری که از مواضع ما در منطقه پس از انقلاب اسلامی حمایت کرد، سوریه بود. 
وی ادامه داد: بارها سوریه در نشست 'اتحادیه عرب' از ایران حمایت کرد و در دفاع مقدس سوری ها بودند که از جمهوری اسلامی پشتیبانی کامل داشتند. 
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی بنابر درخواست رسمی دولت سوریه در این کشور حضور مستشاری دارد و ما حمایت از این کشور را وظیفه خود می دانیم . 
وی با اشاره به پیروزی های چشمگیر جبهه مقاومت در منطقه، گفت: شهید 'همدانی' به خوبی دفاع وطنی و محلی را در سوریه تشکیل داد و این امر سبب شد تا گروه های تروریستی توسط خود مردم سوریه شکست داده شوند. 
وی ادامه داد: اتحاد همه مسلمانان از جمله سنی، مسیحیی، علوی و دیگر فرقه ها در سوریه سبب شد تا دشمن نتواند اختلاف انگیزی در این کشور کند و نتیجه این شد که با توجه به حمایت های غرب، این نظام حفظ شد و دشمنان نتوانستند به اهداف شوم شان در سوریه برسند.
ایرنا/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار