اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
طرح استیضاح محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با 24 امضا و در 11 محور تحویل هیات رییسه مجلس شورای اسلامی شد.
علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رییسه مجلس در حاشیه جلسه علنی روز سه شنبه خانه ملت در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا، افزود: طرح استیضاح وزیر امور خارجه به هیات رییسه مجلس امروز تقدیم شد و ما آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع دادیم.
وی یادآور شد: این طرح استیضاح ابتدا در این کمیسیون بررسی می شود، اگر پس از رسیدگی تعداد امضاهای آن به کمتر از 10 نماینده برسد، استیضاح در صحن علنی مجلس بررسی نمی شود ولی اگر تعداد امضاها بالای 10 بود استیضاح در مجلس رسیدگی می شود. 
به گزارش ایرنا، متن کامل طرح استیضاح ظریف خطاب به هیات رییسه مجلس به شرح زیر است:
اینجانب امضا‌کنندگان زیر به عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به استناد اصل 89 قانون اساسی و ماده 220 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تقاضای استیضاح جناب آقای دکتر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه به دلایل زیر را داریم.
1 - اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب از جمله اتهام پولشویی به جمهوری اسلامی
2- بی‌توجهی به اقتصاد در دیپلماسی کشور و عدم اجرای برنامه‌های اعلامی به مجلس شورای اسلامی جهت اخذ رای اعتماد
3- عدم توجه کافی به توسعه و فعال کردن روابط با عموم کشورها در قاره آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین
4- استفاده از برخی سفیران ناکارآمد که ارزیابی عملکرد آنها در توسعه روابط با کشورهای مقصد قابل ارائه نمی‌باشد از باب نمونه سفیر ایران در استرالیا
5-فرصت‌سوزی و عدم انتخاب سفیر برای برخی کشورهای دوست که ارتباط خوبی داریم ولی تا مدتها در آن کشورها سفیر نداشتیم. مانند چین و هند.
6- دستگیری دیپلمات های ایرانی در کشورهای اروپایی به بهانه‌های واهی و عدم مقابله به مثل و تحرکات کافی در دفاع از دیپلمات ها
7 - عدم استفاده از فرصت هایی که مقاومت در منطقه فراهم کرد.
8- موضع منفعلانه دستگاه دیپلماسی در خصوص کشتار حجاج در منا و عدم احقاق حقوق ملت ایران و خانواده‌های آنها
9- به کارگیری افراد نامطمئن در مذاکرات حساس و مهم
10- تهدید بنیه دفاعی کشور و از بین رفتن توانایی آن
11- عدم تامین منافع ملت ایران در قراردادهای منعقد شده
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر وعضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس طراح این استیضاح است.
در پی اظهارات اخیر ظریف درباره پدیده پولشویی در کشور و هشدار وی مبنی بر این که دلیل فضا سازی‌هایی که علیه مصوبه‌های ضدپولشویی می‌شود 'منافع اقتصادی' افراد است، منتقدان رییس دستگاه دیپلماسی محمل تازه ای برای هجمه و تخریب وی پیدا کردند. 
ظریف در این گفت و گو تاکید کرده بود که « من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم » با این حال منتقدان وزیر امور خارجه به وی نسبت اتهام زنی به نظام دادند. 
وزیر امور خارجه پس ازفضاسازی ها گفت که مستندات سخنان او در دسترس عموم است ولی باز هم منتقدان دولت موضوع را رها نکردند.
هنگامی که صدای منتقدان بلندتر شد، دادستان کل کشور خواستار ارائه مستندات وزیر امور خارجه شد و در نهایت نامه 12 صفحه ای ظریف در این خصوص 29 آبان ماه جاری به دادستانی ارسال شد.
یک مقام مسئول در دادستانی کل کشور امروز گفت که پاسخ 12 صفحه‌ای ظریف به نامه محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، پنجم آذر واصل شده است.
حاجی دلیگانی عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس روز گذشته به ایرنا گفت: اگر نامه وزیر امور خارجه به دادستان کل کشور درمورد پولشویی در اختیار ما قرار گیرد آن را بررسی می کنیم اما اگر در اختیار ما قرار نگیرد به مسیرمان برای استیضاح ادامه می دهیم. ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار