اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸
نقدی بر حضور پرچم ژاپن در ورزشگاه های ایران

شوشان - حسن نسیمی :

سوت پایان دیدار تیم های پرسپولیس ایران و کاشیماآنتلرز ژاپن در دیدار پایانی رقابت های جام باشگاه های آسیا از سوی داور نواخته می شود و کاپیتان تیم ژاپنی با برد مقابل پرسپولیس ایران در مقابل دیدگان نزدیک به 80 هزار هوادار ایرانی در ورزشگاه آزادی و میلیون ها بیننده تلویزیونی جام قهرمانی را بالای دست میگیرد.

و قرمزپوش های ایرانی با باخت مقابل حریف ژاپنی خود به مقام دوم  دست پیدا میکند.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود. از فردای آن روز بدعت جدیدی در ادبیات طرفداری  و کری خواندن های فوتبالی در ورزشگاه های ایران آغاز می شود.

طرفداران تیم تراکتورسازی تبریز  به نشانه باخت پرسپولیس در مقابل تیم ژاپنی، پرچم کشور ژاپن را در دست گرفته و تیم کاشیماآنتلرز را تشویق می کنند که این حرکت، انتقاد طیف وسیعی از اهالی فوتبال را به دنبال داشت که البته مسئولان این تیم تبریزی در پاسخ به این انتقادها، بجای عذرخواهی، و محکوم کردن عاملان این حرکت غیر ورزشی در مقام توجیه برآمده و آن را در راستای حمایت از بازیکن ژاپنی تیم تراکتورسازی عنوان کردند.

 این اقدام تماشاگران تیم تراکتورسازی تبریز در ادامه به سکوی دیگر ورزشگاه های ایران تسری یافته و برخی هواداران دیگر تیم های ایرانی با الگو گرفتن از هواداران تبریزی با در دست گرفتن پرچم ژاپن برای طرفداران تیم پرطرفدار پایتخت یعنی پرسپولیس نوع جدیدی از کری خوانی را وارد ادبیات هواداری در ایران نمودند.

تا اینجای کار همه چیز عادی به نظر رسیده و این حرکت، صرفا یک کری خوانی معمولی بین هواداران فوتبال قلمداد می شود اما با قدری تامل به راحتی می توان در پس پرده، رد پای یک جریان خزنده مسموم را مشاهده کرد.

بی شک به زودی بدعت حضور پرچم کشورهای دیگر در ورزشگاه های ایران پا را از یک کری خوانی ساده فراتر نهاده و در آینده ای نزدیک به یک ابرچالش و آسیب اجتماعی منجر خواهد شد.

کافی است نگاهی به جدول رقابت تیم های حاضر ایرانی در فصل جدید جام باشگاه های آسیا بیندازیم.

رقابت تیم های عربی در مقابل تیم های ایرانی همواره با حساسیت ها و چالش هایی همراه بوده تا جایی که بر اساس تصمیم فدراسیون فوتبال آسیا، دیدار تیم های ایرانی با تیم های عربستانی می بایست در زمین یک کشور ثالث برگزار شود.

به عقیده جامعه شناسان، فوتبال که روزی به عنوان مهمترین عامل نشاط اجتماعی، ارزش ها، هنجارها، قواعد و قوانین  خود را دنبال می کرد پا را از یک پدیده اجتماعی فراتر نهاده و امروزه به عنوان یک صنعت پولساز در بسیاری معادلات سیاسی و اقتصادی نقش آفرینی می کند.

نوع هواداری در فوتبال در هر جامعه ای متأثر از ساختار اجتماعی حاکم بر همان جامعه شکل گرفته و مبین ارزش ها و هنجارهای حاکم بر آن جامعه است.

متاسفانه رقابت تیم های ایرانی با تیم های عربی در این سال های اخیر به دنبال مشکلات سیاسی به وجود آمده همواره از حساسیت بالایی برخوردار بوده و ناخاسته برای طرفداران ایرانی و عربی تبدیل به یک موضوع ملی و سیاسی شده است.

حال با توجه به موارد فوق و حساسیت های موجود تصورکنید تیمی از ایران در مقابل تیمی از کشورهای عربی بازنده میدان شده و هواداران دیگر تیم های ایرانی در پاسخ اقدام طرفداران تراکتورسازی و به دنبال ترویج این بدعت خطرناک آن ها نیز پرچم کشورهای عربی را به عنوان کری خوانی به ورزشگاه بیاورند.

بی شک با ادامه روند اقدام نا بخردانه برخی از طرفداران تبریزی، باید در آینده ای نه چندان دور شاهد رقص پرچم کشورهای عربی در ورزشگاه های ایران بود.

لذا ورود نهادهای امنیتی به این موضوع در ظاهر نه چندان مهم در فوتبال ایران ضروری بوده و باید با عاملان این جریان خزنده خطرناک با جدیت تمام مقابله کرد.

پ ن : این یادداشت فارغ از هواداری رنگ خاصی، صرفا یک نمایه و نقد جامعه شناختی از یک پدیده اجتماعی و پیرو قانون احتمالات می باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار