اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۴
یک ماه پیش، آمریکا بندر چابهار ایران را از تحریم ها معاف کرد تا ضمن حفظ منافع هندی ها، خط انتقال کالا به افغانستان نیز متوقف نشود.
عصر ایران - دقیقاً یک ماه پیش، آمریکا بندر چابهار ایران را از تحریم ها معاف کرد. چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران و از مناطق آزاد کشور است. چابهار در سال های اخیر به بندری برای سرمایه گذاری هندی ها تبدیل شده است و منافع مالی و حتی استراتژیک دهلی به این بندر ایرانی گره خورده است. هندی ها از طریق چابهار، پاکستان - رقیب منطقه ای - را دور می زنند و به افغانستان و آسیای مرکزی راه می یابند.

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفته که پروژه خط آهن چابهار به افغانستان نیز برای انتقال کالاهای «مجاز» مانند مواد غذایی و دارو از تحریم‌ها معاف است. 

موافقتنامه تاسیس خط آهن بین ایران، هند و افغانستان در خرداد ۱۳۹۵ امضا شد. این خط آهن از چابهار آغاز شده و پس از گذشتن از زاهدان به مرز افغانستان (زرنج) می‌رسد. 

اگر از منظر معافیت چابهار از تحریم ها به حادثه تروریستی امروز در چابهار بنگریم، می توانیم به تحلیلی متفاوت درباره آن بیندیشیم:

1 - بخشی از اقتصاد "افغانستانِ بدون دریا"، به چابهار وابسته است. دولت مرکزی کابل نیز در حال مقابله با طالبان است. لذا گروه طالبان احتمالاً برای نا امن سازی چابهار انگیزه داشته باشد.

2 - سعودی ها از این که حتی یک منفذ غیرتحریمی برای ایران وجود داشته باشد، ناراحت هستند. آنها حاضرند حتی نفت خود را به قیمت پایین تر به مشتریان ایران بفروشند تا به هر نحوی که شده، به ایران آسیب بزنند. 

از دیرباز نیز گروه های تروریستی در پاکستان و دنباله های آنها در جنوب شرقی ایران، تحت نفوذ، هدایت و پشتیبانی سعودی ها بوده اند؛ حال بگذریم از همگرایی برخی نهادهای امنیتی در پاکستان با عربستان، که به نفع تروریست ها عمل کرده اند.

از این رو، در تحلیل سیاسی و امنیتی، این گزاره را باید به طور جدی مورد توجه قرار داد که حادثه تروریستی چاربهار، بخشی از پروژه عربستان برای جلوگیری از کارکرد چابهار در دوران تحریم ها است.

با توجه به این موضوع، آنچه بیش از پیش لازم است، تقویت تدابیر امنیتی در چابهار است چرا که اگر سعودی ها بخواهند تنها بندر تحریم نشده ایران را ناامن کنند، قطعاً در اندیشه شرارت های بیشتر خواهند بود و این هوشیاری و همدلی بیشتری در داخل می طلبد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار