اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۴
نماینده اهواز در مجلس:
یک نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی گفت: اعلام برنده شدن سهام فولاد اکسین به فولاد مبارکه در مزایده از سوی شرکت خصوصی سازی غیرقانونی است و این اقدام برای ما مبهم است.
همایون یوسفی بیان کرد: سازمان خصوصی سازی در یک اقدام غیر متعارف سهام فولاد اکسین را بابت بدهی گروه ملی صنعتی فولاد ایران و بانک ملی، به مزایده گذاشت و فولاد مبارکه را برنده این مزایده اعلام کرد.

وی افزود: توجیه سازمان خصوصی سازی از این اقدام مطالبات آنها از بانک ملی و گروه ملی ایران است که هنوز پرداخت نکرده اند.

وی گفت: سازمان خصوصی سازی در آبان ماه یک بار این مزایده را انجام داد اما بانک ملی ایران و گروه ملی صنعتی فولاد ایران تعهد کردند تا بدهی خود را به این سازمان پرداخت، و مزایده منتفی شود.

یوسفی ادامه داد: با وجود این مکاتبات، سازمان خصوصی سازی در اقدامی مبهم، برنده مزایده سهام فولاد اکسین را فولاد مبارکه اصفهان اعلام کرد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به این کار سازمان خصوصی سازی 2 اشکال وارد است یکی اینکه بانک ملی ایران تعهد داده که بدهی را پرداخت کند چرا سازمان خصوصی سازی به نظر بانک ملی توجه نکرده است و از طرفی قیمت پایه کارشناسی سهمی که به مزایده گذاشته شده مربوط به قیمت سال 92 بوده و این مورد هم محل اشکال است.

وی ادامه داد: سازمان خصوصی سازی حتی پاسخ مناسبی به این مکاتبات تعهد بانک ملی نداده است.

یوسفی افزود: از آبان گذشته که بدون اطلاع مسئولان خوزستان این مزایده انجام گرفت پیگیر بودیم و معتقد بودیم که این مزایده نباید انجام بگیرد و این سهام باید در خوزستان باقی بماند چرا که این سهام متعلق به مردم خوزستان است.

وی گفت: شرکت فولاد خوزستان حاضر به خرید این سهام است ولی اینکه چرا سازمان خصوصی سازی اصرار دارد این کار انجام شود جای سوال دارد و باید پاسخگوی این کار خود باشد.

یوسفی با بیان اینکه این موضوع از سوی معاون اول رییس جمهوری، وزیر اقتصاد، وزیر رفاه و مسئولان مربوطه گروه ملی و مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری در حال پیگیری بوده افزود:
مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی پیگیر مطالبات به حق مردم استان است و باید ابهامات این موضوع روشن شود؛ امروز صبح نیز با مسئولان مربوطه از جمله وزیر اقتصاد صحبت کردم و وزیر اقتصاد هم قول پیگیری دادند.

این نماینده مجلس گفت: از تمام ظرفیت های قانونی در جهت دفاع از حق مردم خوزستان استفاده خواهیم کردیم.

** بانک ملی ایران پیگیر مطالبات کارگران گروه ملی است

یوسفی افزود: مطالبات کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران از سوی بانک ملی در حال پیگیری است.

وی گفت: قسمت زیادی از مطالبات پرداخت شده و بر اساس سخنان مسئولان مربوطه برخی از رده های کارگری و کارمندی این شرکت، یک ماه و برخی 2 ماه طلب کار هستند.

گفتنی است در آبان گذشته مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران از بازگشت کامل سهام فروخته شده فولاد اکسین خوزستان به این شرکت خبر داده بود.

کسری غفوری در مصاحبه ای با ایرنا با اشاره به مزایده بخشی از سهام فولاد اکسین خوزستان در تاریخ هفتم آبان به قیمت چهار هزار و600 میلیارد ریال از سوی سازمان خصوصی سازی گفت: در سال 89 سهام فولاد اکسین به گروه ملی فولاد واگذار شد که قرار بود در قالب هشت فقره چک مبلغ خرید توسط این شرکت به سازمان خصوصی سازی پرداخت شود.

وی افزوده بود:سازمان خصوصی سازی مختار است که اگر گروه ملی بتواند بدهی خود را پرداخت کند مجدد سهام بازگشت داده خواهد شد.

این واحد صنعتی در سال 1342 به عنوان نخستین کارخانه نورد فولاد کشور در اهواز تاسیس شد و در سال 1388 با هدف خصوصی سازی به یکی از شرکت های زیرمجموعه امیر منصور آریا واگذار شد ولی با کشف اختلاس 30 هزار میلیارد ریالی و ارتباط آن با 2 بانک بزرگ کشور در سال 1390 مدیریت آن به طور موقت در اختیار دادگستری قرار گرفت و درنهایت در اسفند 1395 به بانک ملی واگذار شد.

مشخص نبودن وضعیت این شرکت سبب به بار آمدن زیان انباشته در این مجتمع فولادی شد و این شرکت که زمانی در صنعت فولاد کشور پیشرو بود، اکنون فقط با بخشی از ظرفیت خود کار می کند.

گروه ملی صنعتی فولاد ایران در سه سال اخیر به بدترین روزهای خود از زمان واگذاری این شرکت به بخش خصوصی رسید که باعث کاهش خطوط تولید، تعدیل نیرو و نیز پرداخت نامنظم حقوق و بیمه کارکنان شرکت شد به همین منظور کارگران این شرکت بارها در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود وراه اندازی خطوط تولید این شرکت در اهواز تجمع کردند.

سهام شرکت فولاد اکسین خوزستان با 31.6 درصد از سال 89 در مالکیت گروه صنعتی فولاد ایران بوده که در آبان امسال این سهام به مزایده گذاشته شد.

این شرکت با هدف تکمیل حلقه گمشده زنجیره تامین صنایع نیازمند به ورق های عریض فولادی و عملیات حرارتی همچون نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع دریایی و ماشین سازی و رفع نیاز محصولات استراتژیک صنعت کشور در سال 1384 به ثبت رسید.

شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال 1388 با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا، تولید انبوه خود را آغاز کرد و امروزه با تولید محصولات خاص در زمینه ابعاد (ورق عریض) و خواص مورد نظر کار می کند.

ایرنا/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار