اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
در نشست هم‌اندیشی تعادل بخشی میان منافع ملی و منطقه‌ای مطرح شد:
نباید بسترهای تفلب خرد گفتمانها را بر گفتمان ملی فراهم ساخت و فقط در سایه یک گفتمان برتر که تمامی خرده گفتمانها در آن دارای یک رابطه متعادل و منطقی با آن هستند می توان به آرامش سیاسی رسید.

نشست هم اندیشی تعادل میان منافع ملی و منطقه ای در تحریریه روزنامه راوی ملت و پایگاه خبری شوشان با حضور جمعی از مسئولین ، نخبگان و پژوهشگران و با مشارکت خانه احزاب خوزستان برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه امید حلالی مدیرمسئول روزنامه راوی ملت و پایگاه خبری شوشان ضمن خوش آمد به حاضرین بر اهمیت تعادل بخشی میان منافع ملی و منطقه ای تاکید داشت.

جناح‌ها برنامه‌ای برای تعادل‌بخشی میان منافع ملی و منطقه‌ای در خوزستان ندارند

در ابتدای این نشست سید رسول موسوی نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: تعادل بخشی از نظر من یعنی عدالت و این در پیام معصومین ما دیده می شود، اگر دولت به دنبال آبادی است باید به دنبال عدالت برود چرا که اگر عدل در جامعه کم رنگ شود کارایی دولت کاهش می یابد و جریانات نفوذی تاثیر گذار خواهند شد و دشمنان نقش خود را بازی خواهند کرد.

وی افزود: ما باید مردم را در مسیر روشنگری در خصوص حقوق قانونی خود قرار بدیم تا زمینه رشد عدالت بیشتر شود، واقعیت آن است که اصلاح طلبان و اصولگرایان برنامه ای برای تعادل بخشی میان منافع ملی و منطقه ای در استان خوزستان نداشته اند.



منافع ملی و منطقه‌ای در خوزستان گره خورده اند

حمزه سخیراوی کارشناس مسائل اجتماعی در ادامه گفت: موضوع این جلسه (تعادل بخشی میان منافع ملی و منطقه ای) بسیار گسترده است و در غالب یک جلسه نمی گنجد اما در این باره ابتدا باید منافع ملی و منطقه ای را تعریف کنیم و اینکه وجه اشتراک و تفاوت های آنها را بشناسیم.

وی افزود: در رژیم سابق خوزستان را استان اول می دانستند و همیشه قویترین و کارآزموده ترین افراد را به این استان می آوردند که این به خودی خود نشان دهنده اهمیت خوزستان بود، در واقع خوزستان قطب اقتصاد کشور بوده و نقش پررنگ اعتصابات کارکنان نفت در پیروزی انقلاب اسلامی برکسی پوشیده نیست.

این کارشناس اجتماعی اظهار کرد: هم اکنون نیز خوزستان چه از لحاظ نفتی، صنایع فولاد سازی، تامین گندم و شکر، برق ، آب و ... در کشور سرآمد است و به عنوان مثال در سال ۸۵ بودجه خوزستان ۵۰۰ میلیارد تومان و درآمد ۵ گمرک خوزستان به تنهایی ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است صرفنظر از سایر کارکردهای اقتصادی خوزستان که اینها باعث شده منافع ملی و منطقه ای دراین استان گره بخورند و ما باید کاری انجام بدهیم تا مطالبات منطقه ای پیگیری بهتر شوند.

وی بیان کرد: مشکل اصلی در خصوص پیگیری منافع منطقه ای آن است که مسئولین جایگاهی برای نخبگان قرارنداده اند و نخبگان نیز در کنار یکدیگر قرار نگرفته اند و ما باید برای ایجاد جایگاه برای نخبگان استان وقت بگزاریم و با برگزاری نشست های این چنینی و برنامه ریزهای دقیق و هوشمندانه مشکلات را مطرح نماییم.



نخبگان و جایگاه آنان مصادره گردیده است

سید ناصر موسوی نژاد عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز که از حاضرین در این نشست بود، گفت: در موضوع اصحاب رسانه و جراید باید وحدت و همدلی بیشتری داشته باشند، اکنون بی کفایت ها می آیند و بدنبال مسئولیت هستند و این یکی از زیان های استان خوزستان است.

وی افزود: رسانه‌ها باید با مسئولین نشسته و با آنان اتمام حجت نمایند و مردم را به حقوق خود آگاه کنند، البته انتقاد و نقد باید همراه با راهکار باشد که در غیر این صورت این خطاست و ایجاد مشکل می کند اما متاسفانه مردم از ما و احزاب مایوس شده اند و نخبگان و جایگاه آنان مصادره گردیده است.

عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: امروزه همه خود را نخبه می نامند ولی آیا آنان صاحب تفکر، ایده و سبک خود هستند، در این مورد رسانه ها نقش مهمی دارند و باید ضمن روشنگری برای مردم مسئولین را به چالش بکشند، منافع ملی در خوزستان بسیار پررنگ می باشند چرا که اگر مشکلی در استان ایجاد شود تهران دچار مشکل می گردد، ولی متاسفانه عدالتی در این خصوص دیده نمی شود و احزاب استان به حرف پایتخت نشینان هستند.



مسئولین باید مسائل خوزستان را دنبال کنند و به سرانجام برسانند

کریم طالقانى از مقاله نویسان خوزستانی نیز در این نشست گفت: رسانه بعنوان رکن چهارم دموکراسی علاوه بر وظایف ذاتی خود بر اساس احساس وظیفه اقدام به بسترسازی می کند در حالی که تصمیم گیران و تصمیم سازانی چون متولیان آب، کشاورزی، شوراها، مجلس و... که باید پیش قدم باشند اهمال کاری می کنند.

وی عدم حضور خوزستانی ها در هیآت دولت و حاکمیت و نیز هیات رییسه مجلس را از عوامل مهم عدم توجه دولت به خوزستان دانست و نیز تحقیر و تضعیف خوزستانی ها توسط همدیگر را عامل دیگر عقب افتادگی خوزستان برشمرد و بی تفاوتی اندک مسئولان خوزستانی مقیم مرکز به خوزستان را هم یادآوری کرد.

کریم طالقانى بیان کرد: ما بحث هایی را مطرح می کنیم ولی تصمیم ساز نیستند که مسئولین باید دنبال کنند و به سرانجام برسانند.
وی در پاسخ به منتقدین رسانه ها گفت : خبرنگار در معرض تهدید و تطمیع است و انتظار داشتن اظهارنظر آزادانه منوط به حمایت همه جانبه از رسانه هاست.

نشست بررسی مسائل خوزستان باید در سطح ملی باشد

در ادامه نشست محمد دانش گفت: تعادل بخشی یعنی این قدر منافع مشترک در خوزستان وجود داشته باشد تا منافع ملی را تحت تاثیر قرار داد و در این خصوص ما از ریشه مشکل داریم، مسئولین که از خوزستان به تهران می فرستیم فردی عمل می کنند و این سبب نمی توانند مشکلات استان را پیگیری کنند.

وی افزود: منافع منطقه‌ای ما با برخی استان ها در تضاد است مخصوصا در مورد موضوع انتقال آب، ولی حل چنین مسائلی دارای راهکارهای قانونی است که از طریق مجلس، رسانه ها و غیره قابل اجرا می باشد.



مسئولین و نماینده های ما آنچنان که باید فعال نیستند

در ادامه نشست یوسف الهایی مندنی استاد دانشگاه گفت: ما چند مدیر در سطح کشور مطرح کرده ایم و تنها همین خوزستان را گرفته ایم و به دنبال پست های استانی هستیم و مسئولین و نماینده های ما آنچنان که باید فعال نیستند تا سرمایه ها را به استان بیاورند و متاسفانه برخی از مسئولین ما بیشتر بدنبال خرید مدرک عالیه برای حفظ جایگاه خود بودند تا رفع مشکلات استان.




منافع منطقه ای در خوزستان فدای منافع منطقه‌ای شده است

در ادامه این نشست خیریه نیسی روانشناس و مدرس دانشگاه گفت: منافع منطقه ای در استان خوزستان فدای منافع منطقه ای شده است و ما باید راهکارهای عملی انجام بدهیم، بیست سال است که ما داریم فریاد می زنیم ولی نمایندگان و مسئولین مشکلات را پیگیری نمی کنند.

وی افزود: من بدلیل وضعیت موجود مجبور به کوچ اجباری از استان شدم، چرا نباید شرایط را در استان ایجاد کنیم که مردم مجبور به کوچ شوند.

مرکزنشینان نمی توانند مصالح و منافع خوزستان را نادیده بگیرند

در ادامه صباح مزبان پور با تاکید بر عدم جداسازی منافع منطقه ای و محلی از مناطق ملی اظهار داشت: مرکزنشینان نمی توانند مصالح و منافع استان خوزستان را نادیده بگیرند و بدون شک مشکلات خوزستان بر کل کشور تاثیر منفی خواهد داشت.

این مدرس دانشگاه با اشاره به موضوع توسعه پایدار و ابعاد چهارگانه آن فرهنگی اجتماعی، سیاسی،اقتصادی، کالبدی و زیست محیطی؛ خاطرنشان کرد: توسعه پایدار زمانی محقق می شود که همه ابعاد با هم رشد و توسعه یابند و همچنین مناطق مختلف کشور از این قابلیت رشد و توسعه برخوردار باشند و عدم توسعه یک منطقه منجر به عدم پایداری توسعه می گردد.



وی با تاکید بر اهمیت عوامل قدرت و ثروت در برقراری توازن و رسیدن به تعادل، ضمن انتقاد از نمایندگان ادوار گذشته و مدیران طی چهل سال گذشته؛ ضعف این افراد و ناکامی آنان در دستیابی به مرکز قدرت و تصمیم گیری و لابی های سیاسی را ضعف این افراد و حتی نزدیکی معدود افراد خوزستانی در مراکز تصمیم گیری را جهت مصالح قومی و یا فردی نه مصالح استانی قلمداد کرد.

مزبان پور گفت: باید از طریق اعمال فشار از سوی نخبگان بر مدیران و نمایندگان ادوار گذشته که با رای این مردم به جایگاهی در مرکز رسیده اند  تا نسبت به این استان و مشکلات آن احساس مسئولیت نموده در رفع این مشکلات کمک کنند.

هویت مشترک خوزستانی بسیار ضعیف است

ابوالفضل بابادی شوراب فعال اجتماعی نیز در نشست تعادل بخشی میان منافع ملی و منافع منطقه ای گفت : اینکه در خوزستان میان منافع ملی و منافع منطقه ایی تعادل بخشی وجود ندارد یک امر بدیهی است، اما پرسش اصلی و گفتگوی امروز بایستی حول چرایی این مسئله باشد!

این فعال اجتماعی ادامه داد : اگر تبعیض، فقر، بیکاری و...در خوزستان در مقایسه با مناطق دیگر به میزان بیشتری است، باید ریشه آنها را کشف کرد، نه اینکه نتایج بیرونی را بعنوان علت اصلی وضعیت امروز خوزستان معرفی کرد. آیا مدارا، بردباری و گوش شنوایی جهت گفتگو حول ریشه ها و راه حل های چالش های پیش روی موجود جامعه خوزستان وجود دارد؟

بابادی شوراب افزود : چرا احیای دریاچه ارومیه آذربایجان و رودخانه زاینده رود اصفهان بعنوان معضل هایی ملی و جهانی مطرح می شوند اما ریزگردهای غرب کشور، خاصه در استان خوزستان و نابودی کارون جز مسائل و چالش های ملی به حساب نیامدند؟ مشکل از کجاست؟ و کنشگران و نخبگان در جایگاه ملی نشسته ما، آن بالا در هرم قدرت چه می کنند؟



این فعال اجتماعی گفت : باور دارم مشکل جریانات حزبی در خوزستان، انفعال آنها نیست، بلکه ذاتا هیچکدام شان تامین کننده منافع زیست انسان خوزستانی نخواهند بود.

وی بیان داشت : هویت مشترک خوزستانی بسیار ضعیف است، نخبگان ما نتوانسته اند یا نخواسته اند با حفظ منافع قومی و شهری، حول نفع مشترک استانی همیاری و همکاری داشته باشند و با تکروی و عدم همگرایی در شکل گیری شرایط امروز موثر بوده اند. ضمنا خوزستان آنگاه پیشرفت می کند که رسانه های استان، جامعه ما و منافع قانونی این مردم را سانسور نکنند.

بابادی شوراب ادامه داد : آفت نشست ها و همایش های آسیب شناسی در خوزستان این است که همیشه صرفا از کسانی نظر و پیشنهاد خواسته می شود، که اگر می خواستند و یا می توانستند، در مسئولیت های پیشین خود در قامت استاندار، شهردار، شورای شهر، نماینده مجلس، وزیر و دبیر، کاری برای این مردم صورت می دادند. شوربختانه تابوشکنی پیرامون منافع خوزستانی در مسائلی چون حقوق زنان و جوانان به کندی انجام می گیرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: معتقدم برخی افراد قدرتمند استان های رقیب، با ترویج و تحریک آنارشیسم قومی-جغرافیایی در میان تمام اقوام جامعه خوزستانی بدنبال گسست اجتماعی و عدم اجماع خوزستانی_خوزستانی هستند.
 
همگرایی واتخاذ مواضع محکم و مشترک بین بیوت استان لازم است

حسین نوری خواه مشاور عالی خانه احزاب در امور جوانان نیز که از حاضرین در این جلسه بود گفت : همگرایی واتخاذ مواضع محکم و مشترک بین بیوت استان، مجمع نمایندگان ،کارگزاران استان و خانه احزاب و اطلاع رسانی  آن از طریق اصحاب رسانه استان در این برهه که شایعاتی درخصوص انتقال آب از سرشاخه های کارون شنیده می شود لازم است.

مشاور عالی خانه احزاب در امور جوانان بیان داشت : در خصوص واگذاری شرکت های مادر تولیدی استان طبق اصل ۴۴ خصوصی سازی بجهت اینکه  منابع انسانی عظیمی از استان در این شرکت ها شاغل هستن حتما باید دقت کافی و بررسی کامل جهت واگذاری به شخص یا گروهی که اهلیت مالی وتخصصی دارد صورت گیرد.

نوری در خصوص موضوع انتقال بین حوزه ای آب گفت : در بحث انتقال بین حوزه ای در اصفهان دولت می تواند از منابع سرشار آب غرب اصفهان که در صنایع و کشاورزی آنجا استفاده کرده به شرق اصفهان(ورزنه) استفاده کند.

خوزستان دولتی‌ترین استان کشور است



دکتر علی بختیار پور مدرس جغرافیای سیاسی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد نیز در این نشست گفت : خوزستان دولتی‌ترین استان کشور است و سهم قابل‌توجهی از درآمدهای ایران در حوزه‌های مختلف ازجمله برق هیدرولیک، آب‌های سطحی، شکر، نفت، پتروشیمی، گاز، بنادر، صنایع فلزی، گندم و... درخوزستان تأمین می‌شود و این‌ها نهادهایی هستند که کارکرد ملی دارند.به‌طور مثال کشت نیشکری که در خوزستان انجام می‌شود در استان‌های دیگر وجود ندارد بنابراین دولت هم تمایل دارد و هم وظیفه‌اش این است که نگذارد این روند تولید نیشکر، گندم، آب، نفت، گاز و... از بین برود.

این مدرس دانشگاه بیان کرد : فعالیت دولت در خوزستان با رویکرد ملی است؛ در بررسی بودجه استان‌ها این شبهه به وجود می‌آید که ممکن است 100 برابر استان سمنان بودجه وارد خوزستان شود؛ اشتباه نکنیم واقعیت این است که این بودجه الزاماً ارتباطی به مردم خوزستان ندارد و این مسئله برمی‌گردد به اقتصاد ملی و نهادهای ملی به این معنا که این بودجه وارد استان می‌شود تا تولید درآمد کرد و تمام مردم ایران از نتایج آن استفاده کنند.

این صاحب نظر سیاسی افزود : قطعاً ورود این حجم از این نقدینگی به استان خوزستان مضرات خاص خود را دارد که عمده آن مضرات محلی است، اول اینکه سطح نقدینگی بالا می‌رود و به‌اصطلاح حجم عظیمی از پول در داخل استان و پروژه‌های ملی اجرا می‌شود بنابراین طبیعی است که جذب نیروی کار بیش از سایر استان‌ها خواهد بود اما حوزه جذب این نیروها ملی است.

به‌طور مثال جاذبه پتروشیمی در سطح کشور عمل می‌کند و شما نیروی انسانی از بیرجند گرفته تا درگز قوچان هم در آن مشاهده می‌کنید، چرا؟ چون وسعت آن بسیار بزرگ است.

اما احداث کارخانه کود کمپوست در استان سمنان حوزه عملکردی آن حداکثر در استان سمنان است و کسی از مشهد نمی‌آید در آن کار کند؛ چرا؟ چون هرکدام از آن‌ها حوزه عملکردی دارند.

وی در پاسخ بع این پرسش  که " اختصاص بودجه بالا به استان، فرصت است یا تهدید؟ " گفت : به‌هیچ‌وجه برای ما فرصت نیست چراکه به دلیل بالا بردن تقاضا سبب بالا رفتن گرانی و تورم محلی در استان می‌شود؛ این بودجه‌ها صرفاً برای تولید درآمدهای ملی اختصاص داده می‌شود که بعد به تهران منتقل‌شده و تهران قصد دارد با خوش‌بینی با این بودجه به همه استان‌ها رسیدگی کند.بنابراین شهروند خوزستانی در گام اول فشار نقدینگی را حس می‌کند و در گام دوم تبعات زیست‌محیطی مانند سرطان و... را تجربه می‌کند.

این مدرس دانشگاه  افزود : در زمان مقتدایی (استاندار سابق) پیشنهاد دادم در حوزه آب، خاک و هوا یک بررسی انجام شود و میزان آلاینده‌ها و آلودگی‌هایی که در استان ایجاد می‌شود سنجیده شود و مشخص شود آلودگی‌های موجود چه نسبتی با بیماری‌های شایع در استان دارند؟ منشاء آن‌ها کجاست؟ چه میزان از مردم گرفتار این قضیه هستند؟ و چه میزان پول خرج درمان این بیماری‌ها شده است؟ این می‌شود اقتصاد آلایندگی و مشخص می‌شود ما از این قضیه چقدر ضرر می‌کنیم.

بختیار پور  بیان داشت : مردم فقیر از لالی گرفته تا قلعه چنعان چه بهره‌ای از این بودجه دارند؟ بنابراین طرح بالا بودن بودجه در استان یک شعبده‌بازی برای فریب مردم است و آن‌هایی که این را می‌دانند اما اصرار به طرح بالا بودن بودجه می‌کنند به نظرم کار آن‌ها درست نیست و آدم‌های سالمی نیستند.

 وی گفت: اگر میزان بودجه استان بالا است باید ببینیم چه میزان از بودجه برای مسائلی مانند: فقر، اعتیاد، نداشتن مهارت، نرخ بی‌سوادی مطلق در استان و... تدارک دیده‌شده است و این میزان نسبت به استان‌های دیگر چقدر است.

بختیار پور در پایان گفت : نگاه ملی وقتی بود که خرمشهر تهدید شد و کل خانواده‌های ایران، اقوام و گروه‌ها پای‌کار آمدند چراکه معتقد بودند اگر خرمشهر از بین رفت سایر مناطق نیز در این جنگ نابود خواهد شد.

دوستان و سروران مرکز نشینان تنها نگاه منفعت جویانه به ثروت استان دارند 

احسان فرامزی رئیس اداره تاسیسات شهرداری اهواز نیز در این نشست گفت : در این ۴۰ ساله چه زمان نفت را به میل خودمان یک لیتر کمتر به مرکز فرستادیم وچه زمان مثلا تصمیم گرفتیم که فولادمان را فلان کنیم. دوستان و سروران مرکز نشینان تنها نگاه منفعت جویانه به ثروت استان دارند و برایشان هیچ فرق نمیکند که خاک بیاید یا ریزگرد و نمونه اش قطع بودجه ریزگرد توسط دولت در بودجه ۹۸. پس نفت بفرستیم خواه مرده باشیم و بفرستیم خواه سرطان زده خواه ماتم زده فقط بفرستیم کافی است.

وی گفت : در چنین شرایطی اگر والی عزیزی بیاید و کمی خط ونشان بکشد ، چون همچنین روالی تا کنون نبود و در اصل نباید هم باشد دولت مردان را تاب تحمل نبوده و سریعا گماشته ای حلقه بگوش را بجایش میفرستند.

فرامرزی ادامه داد : خاطرم هست هنوز مقتدایی توسط دولت بازنشسته نشده بود که سیل پرواز به ظاهر اصلاح طلبان استان به تهران ودفتر آقای بانک و نوبخت شروع شد و با خود زنی به بدنه اصلاح طلبان بدنبال سر کرسی نشاندن مهره خود بودند. این زنگ خطر ایست برای منافع استان و این چند دستگی آلارمی ایست به صاحبان قدرت .

وی گفت : در قسمت بعدی عرایضم از نبود حس تعلق بخاطر ویا از دست رفتن آن در وجود ما خوزستانی ها گفتم که عامل آن را هم باز بی مسئولیتی مدیران استان می دانم ولاغیر. وقتی ۱۸ نماینده استان با میلیارد ها هزینه ای که بابت دفتر و دستک و یال وکوپال از بودجه استان در این ۴ سال صرف کردند نتوانستند منافع موکلین خود را تامین کنند  ، بحث حذف ریزگرد، بحث انتقال آب ، مبحث حقوق کارگران زحمت کش استان ، بحث ۲در هزار وغیره وحق آلایندگی نفت ، را نتوانستند بگیرند  چه عملکردی برای مردم خود داشته اند ، تا جایی که به گفته ایزدی نماینده شورای شهر اهواز حق آلایندگی اهواز را شهرداری تهران می گیرد و به خوزستان حتی یک قران هم نمی دهد.



 سوء مدیریت در کشور وجود ندارد بلکه اولویت گزینی در اولویت ها ی مدیران متفاوت است !

حبیب فضل الله پور مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خوزستان که در این نشست حضور داشت و به صحبت های نخبگان و تحلیلگران گوش می داد در جمع بندی این جلسه گفت : سوء مدیریت در کشور وجود ندارد بلکه اولویت گزینی در اولویت های مدیران متفاوت است !

فضل الله پور ادامه  داد : مثال یکی اولویت در منافع فردی است یکی در تعقیب منافع صنفی دیگری در تعقیب منافع گروهی و ما شاهد یک وحدت رویه در تشخیص یک راهبرد واحد در مدیریت خرد و کلان کشور نیستیم.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خوزستانافزود : رابطه منافع ملی نسبت به منافع منطقه ای  یک رابطه طولی است که در راس ان ابتدا بقاع ملی و سپس منافع منطقه ای است  زبان ، نژاد ، رنگ ، قوم همه دارای یک رابطه عرضی و منافع ملی ساحتی تقدمی در طول سایر وجوه مذکور است نباید بسترهای تفلب خرد گفتمانها را بر گفتمان ملی فراهم ساخت و فقط در سایه یک گفتمان برتر که تمامی خرده گفتمانها در آن دارای یک رابطه متعادل و منطقی با آن هستند می توان به آرامش سیاسی رسید .

 وی گفت : قالب تنگ خرده گفتمان قومی صنفی و نژادی نباید بر پهنه گفتمان غالب ملی غلبه یابد و در بازیهای گفتمانی همه ی عرصه ها ی گفتمانی  تاویل پذیرند 

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خوزستان ادامه داد : ما باید به دلایل متعد و متقن از در نشیب قرار گرفتن  تفسیر پذیری گفتمان ملی مان ممانعت نماییم.

فضل الله پور افزود : تاویل گرایی در ساحت های ملی معادل با تفوق یک روند تقلبی متشکل از خرده گفتمانهایی که قابلیت تبدیل شدن به یک گفتمان مسلط را ندارند و این یعنی فرود همگرایی ملی.































نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار