اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۶۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۶
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
معاون بهداشت علوم پزشکی اهواز گفت: تعداد مرگ مادر به دلیل عوارض بارداری به ازای هر ۱۰۰ هزار تولد زنده محاسبه می‌شود. این آمار در سال ۵۷، ۳۶۰ مورد مرگ مادر باردار بود که در سال ۹۶ به ۲۳.۲۵ مورد کاهش پیدا کرد.

نشست خبری هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با شعار "افتخار به گذشته- امید به آینده" در سالن اجتماعات ریاست دانشگاه برگزار شد.

دکتر سیدمهدی حسینی‌زاده معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت خوزستان در این نشست، اظهار داشت: بیماری‌های غیرواگیر به عنوان مهمترین عامل مرگ شناخته می‌شوند که با افزایش آگاهی مردم و رفتاری که در نتیجه آگاهی در آن‌ها ایجاد می‌شود، می‌توانیم سطح سلامت مردم را ارتقا دهیم.

وی افزود: تاکنون چندین میلیون مرگ در بخش بیماری‌های غیرواگیر در کشور اتفاق افتاده است که عمده ترین دلایل این مرگ ها بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیابت بوده است.

حسینی‌زاده با اشاره به آمار مرگ و میر کودکان در 40 سال گذشته در سطح خوزستان اظهار داشت: مرگ و میر کودکان زیر یک سال در سال ۵۷ در خوزستان ۱۰۰ مورد مرگ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده بوده است که این آمار تا پایان سال ۹۶ به ۱۳ نفر رسیده است و در ۹ ماهه سال ۹۷ نیز تاکنون مسیر کاهشی خود را ادامه داده است. در مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال نیز در سال ۵۷، در هر ۱۰۰۰ تولد زنده ۱۴۰ مورد مرگ داشتیم که این آمار در سال ۹۶ به ۱۵.۸ مورد کاهش پیدا کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: تعداد مرگ مادر به دلیل عوارض بارداری به ازای هر ۱۰۰ هزار تولد زنده محاسبه می‌شود. این آمار در سال ۵۷ در خوزستان ۳۶۰ مورد مرگ مادر باردار بود که در سال ۹۶ به ۲۳.۲۵ مورد کاهش پیدا کرد و برنامه این است که این آمار تا سال ۲۰۲۵ به ۷ مورد کاهش پیدا کند.

وی افزود: در نمودار مقایسه مرگ و میر نوزادان در 1000 تولد زنده نیز می‌بینیم که در سال ۹۶ این آمار ۱۰ مورد بوده است. همچنین درصد زایمان‌های انجام شده توسط افراد دوره‌ندیده در سطح استان خوزستان در سال ۷۷ حدود ۲۷ مورد بوده است که این آمار در سال ۹۷ به 0.13 مورد کاهش پیدا کرده است.

حسینی‌زاده با اشاره به وضعیت بهداشت آب شرب در خوزستان نیز تصریح کرد: نمونه‌گیری‌هایی که در بحث پایش سلامت آب صورت گرفته است در مقایسه درصد آب آشامیدنی که از نظر بررسی های باکتریولوژیک مطلوب شناخته شده‌اند از ۶۷ درصد در سال ۶۵ به ۹۶.۴۵ درصد در سال ۹۶ رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۵۷ اصلا خانه بهداشتی در استان خوزستان نداشتیم. اولین خانه بهداشت در سال ۶۴ راه اندازی شد و این تعداد در سال ۹۶ به ۹۳۳ خانه بهداشت رسید که تمام مراقبت‌های بهداشتی برای مادر و کودک و غیره در طرح تحول سلامت در این خانه‌های بهداشت ارائه می‌شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: مراکز خدمات جامع سلامت شهری تحت پوشش استان خوزستان در سال ۵۷ نیز ۵۱ مورد بود که این آمار نیز در سال ۹۶ به ۱۷۸ مرکز رسیده است. همچنین در سال ۵۷، ۲۴ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی داشتیم که این تعداد در سال ۹۶ به ۱۱۹ مورد رسیده است.

وی تصریح کرد: میزان پوشش ایمن‌سازی نیز در خوزستان در سال ۹۶ به صددرصد رسیده است همچنین در سال ۵۷ هیچ بهورزی در خوزستان نداشتیم اما در سال ۹۶ تعداد بهورزان به  1724 نفر رسیده و تعداد پزشکان تحت پوشش استان خوزستان نیز از ۷۳ پزشک در سال ۵۷ به ۴۸۱ پزشک در سال ۹۶ رسیده است.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار