اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۶۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از اخذ مجوز ایجاد پارک علم و فناوری سلامت خوزستان خبر داد.

ایرج نظری در نشست خبری هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز که امروز ۳۰ دی‌ماه در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: تا چند سال گذشته تنها یک دانشگاه علوم پزشکی در خوزستان وجود داشت که آن هم دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بود. در حال حاضر پنج دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در خوزستان وجود دارد. افزایش تعداد دانشکده‌های علوم پزشکی خود نشان از افزایش فعالیت‌های آموزشی و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز برای ارائه خدمت مورد نیاز اجتماعی در استان دارد.

وی افزود: می‌توان گفت در حال حاضر در بحث آموزش تقریبا تمامی رشته‌ها و گروه‌های آموزشی مورد نیاز در دانشگاه علوم پزشکی اهواز وجود دارند. در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز حدود ۷۵۰۰ دانشجو در گروه‌های مختلف پزشکی در حال تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در ابتدا رشته‌های آموزشی ما بسیار محدود بودند ‌اما در حال حاضر در همه زمینه‌های آموزش پزشکی رشد داشته‌ایم. البته سیاست این است که تلاش ‌کنیم نیروهایی تربیت کنیم که بعد از فارغ‌التحصیلی برای آن‌ها کار وجود داشته باشد و شرایط برای آن‌ها فراهم باشد تا از آموزه‌های خود استفاده کنند. 

نظری خاطرنشان کرد: توسعه نامتوازن در بسیاری نقاط کشور موجب شده است نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی افزایش پیدا کند. ما نمی‌خواهیم نیرویی تربیت کنیم که برایش کار وجود نداشته باشد و به این ترتیب موجب افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار شویم. 

وی تصریح کرد: در حیطه بهداشت، طراحی و ارائه خدمات در شبکه بهداشت در کل کشور یکی از بهترین کارهایی است که انجام شده و این کار مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نیز هست و حتی به عنوان یک الگو نیز مد نظر قرار گرفته است. آمار مرگ و میرها تا پیش از این بسیار بالا بود، البته هنوز نیز میزان مرگ و میرها بالا است اما این آمار به شدت کاهش پیدا کرده است زیرا ثبت اطلاعات و آگاهی مردم در این زمینه افزایش داشته است. فعالیت‌های مختلف انجام‌شده در حوزه بهداشتی موجب شده است دیگر بسیاری از مشکلات سابق را نداشته باشیم. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: شاید خوزستان یکی از پرخطرترین استان‌ها در بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت چاقی قلب و عروق غیره باشد. ابتلا به این بیماری‌ها در سال‌های اخیر به شکلی شده که مشکلاتی برای جامعه بهداشتی و سلامت ما ایجاد کرده است. 

وی ادامه داد: بسیاری از این بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند و می‌توان آمار آن‌ها را کاهش داد. همان‌گونه که توانستیم بیماری‌های واگیر را در سطح کشور محدود کرده و از بین ببریم تلاش می‌کنیم بیماری‌های غیرواگیر را نیز کاهش دهیم و این موضوع اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه تک‌تک افراد بتوانند به صورت هماهنگ و همراه با هم فعالیت کرده و علل بروز بیماری‌ها را تشخیص دهند و آن را از بین ببرند. 

نظری با اشاره به فعالیت‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: در بخش پژوهشی اقدامات مهمی انجام شده است. سالانه حدود ۱۰۰۰ مقاله از این دانشگاه در نمایه‌های مختلف منتشر می‌شود. البته تلاش بر این است که هدف تنها تولید مقالات نباشد بلکه هدف از تولید مقاله، توسعه علم و استفاده بهتر از پژوهش‌هایی است که در طول کار پژوهشی برای رفع مشکلات پیرامون به آن می‌رسیم. 

وی تصریح کرد: شاید شرکت‌های دانش‌بنیان نیروی اصلی و محرکه تولید علم و ثروت باشند. فعالیت این شرکت‌ها در گروه‌های مختلف در حال به ثبات رسیدن است. قوی‌ترین شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در آینده نزدیک بسیاری از مشکلات ما را حل کند. بسیاری از افرادی که در این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند در بروکراسی اداری ما اذیت می‌شوند و باید شاخصه‌هایی داشته باشیم که از هدررفت منابع جلوگیری کنیم. 

وی ادامه داد: یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه اخذ مجوز پارک علم و فناوری سلامت است که با همکاری دانشگاه، بنیاد نخبگان و پارک علم و فناوری خوزستان امیدواریم بتوانیم این محل را هرچه سریع‌تر آماده کنیم. چنین کارهایی می‌تواند موجب شود که خرید تجهیزات پزشکی با تولید آن‌ها در داخل کشور بسیار کاهش پیدا کند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به فعالیت‌ها در حوزه غذا و دارو خاطرنشان کرد: شاید در گذشته هیچ گونه دارویی در کشور تولید نمی‌شد. البته در شروع هر کاری ممکن است کیفیت و کارایی پایین باشد اما به تدریج این مشکلات رفع می‌شود. در گذشته گفته می‌شد داروی تولید داخل مواد دارویی لازم را ندارد اما حالا می‌بینیم که دیگر شرایط به این شکل نیست. 

نظری ادامه داد: در حوزه غذا نیز مشکلات زیادی داریم. روز به‌ روز شاهد این هستیم که مردم به سمت مصرف غذاهایی می‌روند که چندان مفید نیستند. می‌بینیم سفره‌هایی در سطح جامعه تولید می‌شود که چندان مناسب نیستند و قطعا موجب آسیب‌هایی خواهد شد که عوارض آن‌ها را در آینده بیشتر خواهیم دید. در گذشته ما از غذاهای سالم و سنتی استفاده می‌کردیم اما حالا از غذاهایی استفاده می‌کنیم که کمتر مفید هستند.
منبع: ایسنا
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار