اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱

استان خراسان علاوه بر این که یکی از مهم ترین مقاصد مذهبی ایران و دنیا، یعنی شهر مشهد را در خودش دارد، به داشتن غذاهای خوشمزه هم معروف است. غذاهای سنتی استان خراسان، هم ظاهر هوس انگیزی دارند هم عطر و طعمی بی نظیر. اگر قصد دارید به این استان دیدنی سفرکنید، بهتر است امتحان کردن نوع اصیل غذاهای خوشمزه ی این لیست را از دست ندهید

رشته پلو

رشته پلو از خوشمزه ترین غذاهای این استان در تور مشهد است که بیشتر در شهر مشهد درست می شود. این غذای خوشمزه از برنج، رشته پلویی، گوشت چرخ کرده یا ران مرغ، کشمش و زغفران تهیه می شود. جالب است بدانید این غذا در کشورهای دیگر مثل آذربایجان هم تهیه می شود. در کشور آذربایجان علاوه بر مواد اصلی، به این غذا برگه زردآلو هم اضافه می کنند.

یتیمچه

یتیمچه از غذاهای محلی نیشابور است و نوع تهیه آن با یتیمچه سایر شهرهای ایران متفاوت است. در تهیه یتیمچه نیشابوری، از عدس، لوبیا، نخود، بامجان، گوجه و نعنا داغ استفاده می شود که در بعضی موارد به آن کشک هم اضافه می کنند. در سایر شهرها مثل کاشان، از سیب زمینی هم در تهیه یتیمچه استفاده می شود و در نوع شیرازی آن به جای بادمجان از کدو سبز استفاده می کنند. این غذا با نان سنگک خورده می شود.

آش شله

آش شله مشهدی از آن غذاهایی است که طرفداران زیادی در مشهد و شهر های دیگر دارد. این غذای خوشمزه از معروف ترین غذاهای مشهد و استان خراسان است. در تهیه این غذا از حبوباتی مثل نخود، لوبیا، بلغور، عدس و ماش استفاده می کنند که به همراه گوشت و ادویه های مختلف و آب برنج پخته می شود. این آش به همراه نمک یا شکر سرو می شود. این مطلب را از دست ندهید:

گردش در موزه های گرجستان در تور گرجستان

دیگچه مشهدی

دیگچه مشهدی از دیگر غذاهای معروف و پر طرفدار شهر مشهد است. معمولا این غذا در ماه های محرم و صفر تهیه می شود. مواد اولیه و طرز تهیه دیگچه مشهدی تا حد زیادی به شیربرنج شباهت دارد. در تهیه این دسر از برنج، شیر، شکر، هل، گلاب، کره و زعفران استفاده می کنند.

ساطری پلو

ساطری پلو یک غذای خوشمزه و سنتی خراسانی است که طرفداران زیادی دارد. این غذا از برنج، هویج، گوشت چرخ کرده قلقلی، کشمش و زعفران تهیه می شود و از نظر مزه به رشته پلو شباهت دارد. معمولا موارد را به صورت لایه لایه روی پلو می ریزند و آن را سرو می کنند. در سفرتان به خراسان، امتحان کردن این غذای پر طرفدار را از دست ندهید.

کباب شیشلیک

به گزارش سفر باتو ، به هرجای ایران سر بزنید و سراغ غذای محلی را بگیرید، کباب سری در میان سرها دارد! از کباب ترکی و بناب گرفته تا شیشلیک مشهد! در مشهد و در بیشتر رستوران ها، کباب شیشلیک یک پای ثابت از منوی غذاهای مشهدی ست. این کباب خوشمزه مخصوصا در شاندیز و در رستوران های زیبایی که در دل باغات آن قرار هست، طعم و مزه بهتری به خود میگیرد.

یادتان نرود که کباب شیشلیک مشهدی را با دوغ محلی و ریحون تازه ای که در کنار این غذا مرسوم است میل کنید تا حظ دو چندانی از این غذای مشهدی برده باشید. اگر اهل کباب کردن گوشت چنجه باشید، میدانید که قلق ها و روش های زیادی برای آبدار کردن و خوش طعم کردن آن وجود دارد. مشهدی ها با تجربه و سبک و سیاق خاص خود در کباب کردن، یکی از خوشمزه ترین کباب های ایرانی را به شما پیشکش خواهند کرد.

آش ماستی

آش هم مثل کباب پای ثابت غذای ایرانی ست! از آش های معروف اردبیل و تبریز که بگذریم، مشهدی ها هم برای طبخ این غذای مفید و خوشمزه ایرانی، راه و روش خود را دارند. یکی از غذاهای مشهدی دیگری که در میان خراسانی ها طرفداری بسیاری دارد آش ماستی ست. اما قبل از این گفتیم که وقتی میگوییم غذاهای مشهدی، احتمالا به شهرهای اطراف هم اشاره داریم. برای مثال رَک و ریشه همین آش ماستی در اصل به شهرستان سبزوار و مردم دیار سربداران میرسد!

مردم سبزوار در تور لحظه آخری مشهد ، در کنار غذاهای محلی خاص خود مثل کمه جوش و ماست جوش، آش ماست لذیذی هم دارند که گاها به عنوان پیش غذا استفاده میشود. ترکیبات این آش خوشمزه از حبوبات، سیر، پیاز، مرغ، نعنا، لپه و ماست تشکیل شده است. پس اینبار قبل از اینکه به مشهد برسید، بد نیست سری به شهرستان سبزوار و شهر آن بزنید و طعم خوب این غذای محلی را از دست ندهید.

کمه جوش سبزواری

اگر از سبزواری ها بپرسید غذای محلی معروف شهر شما چیست، بدون شک یکی از اصلی ترین آنها کمه جوش است. کمه در واقع چیزی مثل ماست چکیده و ترش است، اما نکته اینجاست که واقعا ماست چکیده نیست و با آن فرق دارد! کمه را میتوانید اگر گذرتان به سبزوار خورد از هر سوپر مارکت و لبنیاتی تهیه کنید! اما روش پخت آن به این راحتی ها نیست و احتمال دارد به راحتی مزه و طعم بدی پیدا کند.

اگر سر از سبزوار در آوردید نان خشک کاک را تجربه کنید! این نان معمولا در کنار کمه جوش یک ترکیب دوست داشتنی و لذیذ میسازد. کمه جوش را بهتر است با پیاز و کمی سبزی تازه میل کنید تا از طعم آن حسابی لذت ببرید!

رشته پلو

شیوه متفاوت پختن غذاهای مشهدی به کباب و یتیمچه ختم نمیشود و رشته پلو هم یکی از غذاهای مشهدی ست که طرز تهیه خود را دارد. مشهدی ها بجای گوشت و دیگر ترکیبات رایج در کنار رشته پلو، آن را با گوشت سفید و ران مرغ طبخ میکنند. در اصل میتوان گفت رشته پلو مشهدی ها مانند دیگر غذاهای آنها به دلیل فراوانی زعفران در خراسان، رنگ و لعاب زعفرانی خاصی دارد.

نکته دیگر در مورد این رشته پلو مانند دیگر غذاهای مشهدی با ذائقه شیرین، ترکیب کشمش و خرما در آن است. پس اگر تابحال رشته پلو شیرین را تست نکرده اید، احتمالا مشهد مقصد خوبی برای چشیدن طعم این غذای محلی و خوش طعم است.

نان های خراسان رضوی

بد نیست حالا که از غذاهای مشهدی و خراسانی بیشتر میدانید، کمی در خصوص نان های متنوع خراسان اطلاع داشته باشید. یکی از این نان ها فطیر های خوشمزه خراسانی ست. فطیر خراسانی شامل خمیر و کشمش و شیره انگور است که به عنوان وعده صبحانه بسیار پر قوت و لذیذ است. از دیگر نان های خراسان رضوی و مشهد، همان نان کاک است که در بخش مربوط به کمه جوش به آن اشاره شد. نان کاک نانی ست که سبزواری ها در کنار تنور خشک میکنند. این نان به دلیل خشک و ترد بودن ماندگاری بالایی دارد و در ترکیب با آب دوغ و یا کمه جوش مزه بسیار خوشمزه ای پیدا میکند. همچنین آفر تور ارزان مشهد با قطار را از دست ندهید.

این را هم بدانید که بیشتر نان های معروف خراسانی مربوط به خراسان جنوبی ست. اهل بیرجند و قائنات سلیقه خاصی در طبخ نان های خوش عطر و طعمی دارند که متاسفانه کمتر در ایران شناخته شده است.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار