اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
شوشان - محمد کیانوش راد / نماینده پیشین مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی :
تقویت فوری مدیریت بحران در استان در دو سطح عالی و عملیاتی ضروری ترین‌نیاز استان خوزستان است.

۱- علیرغم تلاش دلسوزانه و شبانه روزی دستگاه های اجرایی در خوزستان، ضرورت تقویت فوری مدیریت بحران وجود دارد. سطح بحران و کنترل آن، فراتر از توان مدیریت استانی است. ایجاد هماهنگی و وحدت فرماندهی در بحران اخیر، ضروری ترین اقدامی است که تاخیر در آن بر گستره مصائب خواهد افزود. قدرت ساماندهی و هماهنگ سازی دستگاه‌ها و زیرمجموعه‌های نظامی، امنیتی، سمن‌ها و گروه‌های مشارکت‌جوی مردمی و امدادی باید تقویت گردد. اکنون نوعی آشفتگی در هماهنگی نیروهای استان مشهود است که به سرعت باید مرتفع گردد. 

۲- سیل گسترده‌تر خواهد شد. بنا به گفته کارشناسان و شم و تجربه مردم، دامنه و پهنه سیل باز هم، گسترده‌تر خواهد شد و شهرهای بیشتری را زیر آب خواهد برد. توصیه به مردم، برای ماندن در روستاها و شهرهای در معرض سیل برای احداث سیل بند، اتلاف وقت و غفلت از کارهای اساسی‌تر از جمله اسکان به موقع مردم خواهد بود.

۳- نکته قابل تامل اینکه، سیل اخیر در خوزستان، به دلایل جغرافیایی و اشباع خاک منطقه، بزودی دفع، تخلیه و فروکش نخواهد کرد، و در خوشبینانه‌ترین حالت‌ تا چند هفته سیل در خوزستان ماندگار تخلیه آب‌ها به کندی خواهد بود.اکنون ساخت اردوگاه‌ها برای اسکان مردم در مناطق امن، همچون نواحی شمال غربی استان، از جمله رامهرمز، اصلی‌ترین کاری است که باید انجام شود. برنامه‌ریزی برای اسکان جمعیتی بالغ بر چهارصد هزار نفر (بنا به گفته وزیر کشور) از حد و اندازه ظرفیت‌های مدیریتی بحران و امکاناتِ  استان فراتر و نیازمند اقدام مناسب و فوری دارد. 

۴- با گرم شدن هوا باید در انتظار شیوع بیماری‌ها گوناگون بود. اسکان مردم تنها با دادن چادر حل نخواهد شد، اگرچه آنهم اکنون با مشکل مواجهه است. جایابی سریع و مناسب، ایجاد استانداردهای حداقلی بهداشت و ضروریات رفاهی در اردوگاه‌ها ضروری است. چون ‌مناطق سیل گیر مشخص هستند باید بجای تشویق به احداث سیل‌بند، به فکر تخلیه فوری و اسکان مردم در اردوگاه‌ها با برنامه ریزی مناسب بود. تصمیم و اعلام به تخلیه، در وضعیتی که پهنه سیل پیش‌بینی شده، آنهم در دقیقه ۹۰ خسارت بار، جبران ناپذیر و از دست دادن زمان مناسب است. 

۵-‌ غیبت وزیر نیرو در خوزستان، به رغم، آنچه رئیس جمهور تاکید داشتند و دستور به ماندن وزیر برای مدیریت بخش آب دادند، غیر قابل توجیه است.اختلاف نظرات کارشناسی در زمینه رها سازی آب سدهای کرخه و دز، نیازمند حضور مستقیم وزیر نیرو  است. همانگونه که رئیس جمهور تاکید داشتند، همه دستگاه‌ها باید ملزم به تبعیت از دستورالعمل‌ها و صلاحدیدهای وزیر به عنوان مسئول مستقیم بخش آب باشند. تصمیمات سیاسی و غیرکاشناسی در این زمینه می‌تواند مشکل‌ زا باشد.

۶ -‌ برخورد بهنگام و پیشگیرانه در مواجهه با سیل، و تخلیه روستاها و شهرهای در معرض خطر، ضروری‌ترین کاری  است که تاخیر در آن، خسارت‌ها و مصیبت‌های بیشتری را رقم خواهد زد. مسیر سیل قابل شناسایی و پیش بینی است، با توجیه نترساندن مردم، نباید مردم در معرض سیل  را در شرایط غافلگیری قرار داد.

۷- مردم هشدارها را جدی بگیرند. همه برای حل بحران در تلاش‌اند. اکنون وقت پرخاش و عصبانیت و تندی به این و آن نیست. ارتش و سپاه و نظامیان و بسیجیان و در کنار آنها مردم و سمن‌ها و گروه‌های خودجوش مردمی و مسولان دولتی در تلاش و تکاپو هستند که باید تحت فرماندهی واحد با تقسیم مسئولیت‌ها بیشترین اثر بخشی را برای آنها ایجاد کرد. به رغم دردهای جانکاه مردم خوزستان، مقامات مسئول و نهادهای مردمی، در سطوح مختلف مشغول تلاش و فعالیت‌اند. اکنون در مناطق سیل‌زده، بیش از هر زمان دیگری به هماهنگی و فرماندهی واحد نیازمندیم. صبوری و همراهی و هماهنگی همه نهادهای دولتی و حاکمیتی و مردمی، راه خروج از بحران را تحمل پذیرتر خواهد ساخت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار