اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۶
شوشان - مسعود زالی زاده :
جمع گرایی یکی از مولفه های اصلی فرهنگ خوزستان است. تداوم فرهنگ سنتی و قومی باعث شده است که جمع گرایی با وجود عوامل زمینه ساز فردگرایی، هم چنان نقش مهمی در مناسبات اجتماعی داشته باشد. اما این جمع گرایی در استان دو چهره دارد. چهره منفی این جمع گرایی را می توان در خشونت ها و نزاع های دسته جمعی، حلقه های قومی موجود در ادارات و سازمانی های دولتی، انتخابات و ... مشاهده نمود که نقش اثر گذاری در توسعه نیافتگی استان ایفا کرده است.

چهره مثبت جمع گرایی به خوبی در سیل اخیر دیده شد. در کنار فقدان یک مدیریت بحران قوی و کارآمد و هم چنین سیلی با این گستردگی، فرهنگ جمع گرایی با بسیج عمومی مردم توانسته است نقش مهمی در کاهش پیامدهای سیل ایفا کند. تاثیر اقدامات جمعی مردم به ویژه ساخت سیل بندها به گونه ای است که نمی توان تصور کرد که اگر چنین اقداماتی انجام نمی شد، چه میزان از خسارت های جانی و مالی به مردم تحمیل می شد؟ 

 اما نکته مهم این جاست که جمع گرایی یک پیوستار است و میزان آن بستگی به زمینه ها و عوامل متعددی دارد. با توجه به تداوم سیل در خوزستان و نیاز به همکاری جهت ساخت سیل بند و اقدامات مشابه، قاعدتا انرژی و انگیزه افراد برای تداوم چنین کارهایی کاهش خواهد یافت. این شرایط وقتی با کمک های جدی از سوی نهادهای دولتی همراه نمی شود، نتیجه ای جز سرخوردگی و کاهش حس جمع گرایی نخواهد داشت و حتی ممکن است که این جمع گرایی سمت و سوی منفی و تخریبی پیدا کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار