اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
فعالیت های بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز در بحران سیل خوزستان؛
بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز از جمله سازمان های پیشگام صنعت نفت بود که هم‌زمان با آغاز بحران سیل در استان خوزستان همگام با دیگر مراکز خدماتی نفت خدمات رسانی کرد.

بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز از جمله سازمان های پیشگام صنعت نفت بود که هم‌زمان با آغاز بحران سیل در استان خوزستان در نخستین روزهای سال 1398، بر اساس وظایف و ماموریت های محوله و همچنین عمل به مسئولیت های اجتماعی وارده عرصه میدان شد و به یاری سیل زدگان شتافت. تشکیل ستاد بحران، اعزام گروه های پزشکی به مناطق سیل زده، تشدید بازرسی های بهداشتی و مراقبت های سندرمیک، ظرفیت سازی برای پذیرش بیماران در بیمارستان نفت اهواز و جمع آموری کمک های نقدی و غیر نقدی برای سیل زدگان بخشی از فعالیت های صورت گرفته از سوی بهداشت و درمان نفت اهواز در بحران سیل خوزستان محسوب می شود. در این ارتباط دکتر سید حسن موسوی معاون بهداشت و طب صنعتی و فرمانده پایگاه مقاومت بسیج بهداشت و درمان نفت اهواز به تشریح اقدامات صورت گرفته پرداخت.

وی اظهار داشت: در بحران سیل استان خوزستان فعالیت های بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز در دو بخش صورت گرفت. بخش نخست فعالیت هایی است که در حیطه وظایف ذاتی سازمانی محسوب می شود و بخش دوم اقداماتی است که از سوی بسیج این سازمان صورت گرفت و در حیطه مسئولیت های اجتماعی قلمداد می شود.

بسیج در خط مقدم امدادرسانی به سیل زدگان خوزستان

دکتر موسوی در خصوص فعالیت های پایگاه مقاومت بسیج گفت: همزمان با آغاز بحران سیل، در پایگاه مقاومت بسیج بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز اتاق بحران را تشکیل دادیم و به منظور هماهنگی و وحدت رویه، جانشین فرمانده پایگاه به عنوان فرمانده عملیات مدیریت بحران منصوب شد.


فرمانده پایگاه مقاومت بسیج بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز افزود: با تشکیل اتاق بحران و اعلام آماده باش به اعضای پایگاه، مرخصی ها لغو و اعضای اصلی و اکیپ های بهداشت و درمان سازماندهی شد و هر گروه شامل پزشک مرد، پزشک زن، پرستار مرد، پرستار زن و تکنسین اموردارویی آماده اعزام به مناطق مختلف شدند.

وی ادامه داد: روزانه سه اکیپ آماده اعزام به مناطق مختلف داشتیم که حضور در مناطق سیل زده با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و هلال احمر خوزستان صورت می گرفت. اولین گروه بهداشتی درمانی را به منطقه بامدژ در نزدیکی اهواز فرستادیم که به علت آبگرفتگی و قطع شدن راههای زمینی،  تنها وسیله دسترسی به منطقه استفاده از هلی کوپتر بود که به خاطر اینکه خط شکسته شود بنده به عنوان پزشک با گروه اول وارد منطقه شدم.

دکتر موسوی افزود: اعزام گروه های درمانی تا 29 فروردین ماه ادامه داشت و روزانه دو تا 3 گروه درمانی را به مناطق مختلف شهرستان های اهواز، کارون، حمیدیه و دشت آزادگان اعزام کردیم که در مجموع یک هزار و 139 ویزیت توسط پزشکان عمومی انجام شد. علاوه بر ویزیت بیماران، آموزش و مشاوره بهداشتی برای پیشگیری از بیماری های شایع و ارائه خدمات روانشناسی و توزیع بروشور از دیگر اقدامات گروه های اعزامی بود.

وی گفت: در این مدت در مجموع 11 گروه پزشکی به این مناطق اعزام شدند که اعزام 4 گروه بوسیله هلی کوپتر، 4 گروه بوسیله قایق، یک گروه بوسیله تراکتور و بقیه با خودروهای شاسی بلند صورت گرفت که نشان دهنده شرایط بحرانی در استان بود.

دکتر موسوی خاطرنشان کرد: بعد از گذشت سه چهار روز از بحران در کنار گروه های درمانی همکاران بهداشت را برای بررسی و ارزیابی مسائل بهداشتی و در صورت لزوم انجام اقدامات ضروری و پیشگیرانه به مناطق سیل زده و کمپ های استقرار سیل زدگان اعزام کردیم که در دو مورد نیز سمپاشی انجام شد.

اعزام پزشکان متخصص به مناطق سیل زده

معاون بهداشت و طب صنعتی بهداشت و درمان نفت اهواز با اشاره به اعزام پزشکان متخصص به مناطق سیل زده اظهار داشت: در مدت بحران سیل در خوزستان سه گروه از پزشکان متخصص شامل داخلی، زنان، ارتوپدی و اطفال روزهای پنجشنبه و جمعه به سه منطقه بزرگ حمیدیه، سوسنگرد و بستان اعزام شدند. علاوه بر این گروه های ماما برای ویزیت مامایی به روستاهای دور افتاده و صعب العبور اعزام شد که چهار مورد تشخیص به درمان فوری داده شد که در یک مورد اعزام با هلی کوپتر به اهواز نجام شد.

وی افزود: همچنین با هماهنگی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در یک مرحله یک گروه دندانپزشکی با یک اتوبوس مجهز به یونیت های دندانپزشکی به منطقه الهایی از توابع شهرستان اهواز اعزام و کارهایی عمومی دندانپزشکی در آنجا انجام شد.

دکتر موسوی به خدمات ارائه شده به کمپ های سیل زدگان اشاره کرد و ادامه داد: به منظور ارائه خدمات درمانی به سیل زدگان مستقر در اهواز مقرر شد سیل زدگان کمپ های ورزشگاه تختی، کمپ شهید هاشمی و کمپ مدرسه عفت که در مجاورت 3 درمانگاه  این سازمان در ناحیه صنعتی کارون، لشکر و کوت عبدالله بودند با معرفی نامه از مسئول کمپ به طور رایگان در درمانگاه ها پذیرش شوند.


وی افزود: پایگاه مقاومت بسیج از ابتدای بحران برای دریافت کمک های مردمی نقدی و غیرنقدی وارد عمل شد و کمک های جمع آوری شده در دو مرحله به حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان تحویل داده شد.

دکتر موسوی گفت: همچنین یک پویش کمک رسانی به نیت سلامتی امام زمان(عج) ایجاد کردیم که از چهار روز قبل از نیمه شعبان تا چهار روز بعد از نیمه شعبان ادامه داشت و کمک های غیرنقدی شامل لباس نو، پتو و سایر نیازمندی های سیل زدگان جمع آوری شد.

اقدامات پیشگیرانه در 3 مرحله حاد، تحت حاد و مزمن

وی در ارتباط با فعالیت هایی که از سوی  معاونت بهداشت و طب صنعتی بهداشت و درمان نفت اهواز  انجام شد توضیح داد: با توجه به اینکه سیل ممکن بود بیماری هایی در 3 مرحله حاد، تحت حاد و مزمن ایجاد کند به این منظور اقداماتی انجام دادیم. بیماری هایی که برای جمعیت تحت پوشش در مرحله حاد رخ می دهد شامل بیماری های منتقله از آب و بیماری های تنفسی است، در مرحله تحت حاد بیماری های منتقله از غذا و در مرحله مزمن بیماری های منتقله از حشرات و جوندگان احتمال وقوع دارند.

وی گفت: مهمترین اقداماتی که در این زمینه انجام دادیم ایجاد کارگروه مداخلات بهداشتی در بحران سیلاب بود که به تبع آن بازرسی های بهداشتی در اماکن صنعتی، اداری، مسکونی، درمانگاه ها و بیمارستان تشدید شد که این بازرسی ها نسبت به مدت مشابه سال قبل 110 درصد افزایش داشت.

دکتر موسوی افزود: همچنین نمونه برداری برداری از آب تصفیه خانه واش واتر اهواز و مناطق مسکونی، مراکز صنعتی و درمانگاه ها و بیمارستان ها افزایش یافت و آب آشامیدنی هم از لحاظ میزان کلر و هم از لحاظ میکروبی آزمایش می شد که خوشبختانه در محدوده نفت هیچ مشکل بهداشتی نداشتیم. این اقدامات را نیز در کمپ هایی که در اختیار شرکت نفت بود در کنار کارهای درمانی انجام می دادیم.

 معاون بهداشت و طب صنعتی بهداشت و درمان نفت اهواز بیان کرد: فعالیت دیگری که لازم بود در بحران سیل انجام شود مراقبت سندرمیک بود. مراقبت سندرمیک یعنی تشخیص زودرس بیماری هایی که ممکن است در بحران سیل شایع شوند و اپیدمی ایجاد کنند. با توجه به اینکه مراقبت سندرمیک در شرایط عادی نیز انجام می شود اما در بحران اخیر به طور ویژه مورد توجه واقع قرار گرفت و تشدید شد.

وی افزود: به این منظور توصیه های لازم به پزشکان بهداشت و درمان نفت اهواز داده شد و موارد مشکوک روزانه در درمانگاه ها ثبت و  به ما گزارش می شد که خوشبختانه تا کنون مورد خاصی پیش نیامد.

دکتر موسوی گفت: از ابتدای بحران سیل در خوزستان و به دلیل احتمال آبگرفتگی بیمارستان های سینا و رازی اهواز، از طرف دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیمارستان نفت اهواز به عنوان معین این 2 بیمارستان انتخاب شد که به این منظور ظرفیت سازی لازم در بیمارستان برای پذیرش بیماران آنها ایجاد شد.

 وی افزود: در مناطقی که نیروهای حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان در حال خدمت رسانی به مردم و یا در حال احداث سیل بند بودند نیز اسکورت پزشک یاری با وجود احتمال آسیب دیدگی و یا گزش مار از ابتدای بحران تا دوم اردیبهشت ماه انجام شد.

دکتر موسوی، در پایان از مدیریت ارشد و مدیران میانی بهداشت و درمان نفت اهواز، داوطلبان بسیجی و همه کسانی که در این فعالیت ها مشارکت داشتند قدردانی کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار