اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش استان عنوان کرد:
سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به کمبود 16 هزار و 700 نیرو در آموزش و پرورش خوزستان، گفت: از این تعداد 7400 نفر را به صورت حق‌التدریس در بدنه آموزش و پرورش در اختیار داریم و به طور خالص 9300 نفر کمبود نیرو داریم.
مهدی رفیعی دهکردی در جلسه شورای آموزش و پرورش خوزستان که امروز (سوم تیرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهارکرد: مهم‌ترین مساله‌ای که در قانون توسط مجلس مصوب و در سند تحول بنیادین نیز برای ما تکلیف شده است، این است که آموزش و پرورش باید سند تحول بنیادین را اجرا کند. در این سند مسئولیت آموزش و پرورش خیلی واضح تعلیم و تربیت عمومی بیان شده است.

وی افزود: پرورش نیروی متخصص عموما بر عهده دانشگاه‌ها است اما تربیت عمومی بر عهده آموزش و پرورش است. تربیت عمومی همان خلاهایی است که در جامعه داریم. تربیت عمومی یعنی انسان‌های خوب، منظم، توسعه‌یافته، با برنامه و با انگیزه، که از آن‌ها به عنوان شهروند خوب تعبیر می‌شود و بر عهده ما است.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان تاکید کرد: نگاه ما به شاخص‌ها است اما در برخی مواقع می‌بینیم که برخی شاخص‌ها به اهداف کلان آموزش و پرورش غلبه پیدا کرده است. قطعا یکی از شاخص‌های ما نمره است و ما به دنبال بهبهود این شاخص‌ها در کشور هستیم. یکی از اجزای تربیت علمی دانش‌آموزان در سند تحول بنیادین، المپیادها و کنکورها هستند ولی ما تربیت علمی را فراتر می‌بینیم. این نگرانی وجود دارد که این شاخص‌ها در مواردی بسیار پررنگ شده‌اند و در جای ماموریت آموزش و پرورش نشسته‌اند. فضای حاکم بر آموزش و پرورش عموما نمره محور و هدف اصلی آموزش و پرورش که تربیت عمومی است، مغفول مانده است.

رفیعی‌دهکردی گفت: هدف اصلی ما این است که مدیر مدرسه باید نگرش و تفکر لازم را داشته باشد، این مدیر مدرسه می‌تواند معلم خود را کارآمد کند. این ثابت شده است که حوزه ستاد در برنامه‌ریزی با مدیران موفق نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: در قانون، مدرسه یک سازمان و اداره است که دارای رئیس و کارکنان و حقوق و تکالیفی است. مدارس ما مسئولیت‌پذیری را باید بیاموزند و مدارس باید تقویت شوند. انجمن‌های اولیا و مربیان باید عالمانه کار کند. ولی وظیفه تنها این نیست که در یک جلسه حضور پیدا کنند. نظارت‌ها باید از سطح پایین انجام شوند.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: ارتقا کیفیت‌های مدرسه‌ای از دیگر مواردی است که آن را دنبال می‌کنیم. افت ما بیشتر در مدارس مناطق محروم است. در جاهایی که محرومیت داریم باید کیفیت مدارس را افزایش دهیم. تمرکز ما بر همه مدارس نخواهد بود. اشکال این است که ما می‌خواهیم با این توان محدود هشت هزار مدرسه را مدیریت کنیم.

رفیعی‌دهکردی افزود: استان ما را در شاخص‌های مختلف همین مدارس محروم پایین می‌آورند. باید برای این مدارس برنامه ویژه‌ای در نظر بگیریم. عموما مشکل دانش‌آموزان در این مدارس دانشی نیست، بلکه نگرشی است اما عموم فعالیت‌های ما در حوزه دانشی انجام می‌شود. 

وی گفت: علی‌رغم محدودیت‌های مالی و محدودیت‌های نیروی انسانی، ما باید بهره‌وری را بازتعریف کنیم. همچنین تقویت تفکر اقتصادی به جای تفکر مالی در شرایط موجود کشور بسیار مهم است. تقویت فعالیت‌های فوق برنامه نیز در برنامه کاری ما قرار دارد. عدالت تربیتی در آموزش و پرورش جای تامل دارد. مدارس ما باید به استعدادهای دانش‌آموزان بیشتر توجه کنند. عموما جلسات مدارس و ادارات ما سخت‌افزار محور است و کمتر توانسته‌ایم روی روش‌های تعلیم و تربیت فکر کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه نیروی انسانی ما براساس برآوردها امسال 16 هزار و 700 کمبود نیرو داریم. از این تعداد 7400 نفر از طریق حق‌التدریس جذب شدند و به طور خالص 9300 نفر کمبود نیرو داریم.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: با اختصاص امتیاز مناطق جنگی، 42.7 درصد میزان تقاضای فرهنگیان برای انتقال از استان کاهش پیدا کرده است. در سال گذشته درخواست‌ها در استان 774 نفر بود، اما امسال به 331 نفر رسیده است.

رفیعی‌دهکردی افزود: روند کمبود نیرو در آموزش و پرورش خوزستان در حال افزایش است و در پنج سال آینده بسیار شدید می‌شود. ما برای جبران این کمبود نیرو دو پیشنهاد داریم؛ پیشنهاد می‌کنیم هر سال دو هزار نیرو به طور ویژه در خوزستان استخدام شوند یا چنانچه در استخدام رسمی دولت یا مجلس نتواند به ما کمک کند، باید بتوانیم این کمبود نیرو را به صورت حق‌التدریس جبران کنیم.

وی تاکید کرد: ما نباید استانداردهای‌مان را بشکنیم، اگر بنا باشد نیروی حق‌التدریس جذب کنیم باید راهکارها و استانداردهای لازم را طراحی کرده و بر آن اساس نیرو بگیریم.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: مشکل عمده خوزستان این است که بخش عمده نیروها در مناطق محروم از بیرون می‌آید و این افراد تمایل دارند که به اهواز بازگردند. به همین دلیل مشکلی که در استان با آن مواجه‌ هستیم، ترک محل خدمت است. می‌توانیم این مشکل را با روش‌هایی مانند جذب نیروی بومی با دستورالعمل بومی‌گزینی برطرف کنیم.

رفیعی‌دهکردی تاکید کرد: اگر کلاس خالی بماند، بهتر از این است که نیروی ناکارآمد و آسیب‌زن وارد کلاس درس شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار