امام علی (ع): كسى كه دانشى را زنده كند هرگز نميرد.
عصرایران- نام نیسان در کلاس خودروهای سواری با مدل ماکسیما در ایران به اوج محبوبیت رسید. یک سدان بزرگ با کابینی فوق العاده راحت و موتور قدرتمند که هنوز هم می تواند هر مخاطبی را جذب خود کند! این خودرو به رغم عدم ارائه مدل روز، همچنان در رده قیمتی خود یک انتخاب برتر نسبت به خیلی از صفر کیلومترهای بازار ایران است!
به هر ترتیب نیسان نیز براساس رسمی که در صنعت خودروسازی ژاپن برقرار بوده، محصولاتی مطمئن و کم دردسر را روانه بازار جهانی می کند و از این رو همواره اعتماد مشتریان را همراه خود داشته است.
یکی از محصولات اقتصادی نیسان که گروه زیادی از مخاطبان بازار خودرو را به سمت خود جلب می کند؛ مدل ورسا 2020 است که قیمت پایه آن از حدود 15 هزار دلار آغاز می شود. با توجه به امکانات و برچسب قیمتی این خودرو که آنرا به عنوان یک سدان مقرون به صرفه در بازار جهانی مطرح می کند، در مطلب امروز به معرفی مدل مذکور خواهیم پرداخت.
ورسا 2020 در 4 تیپ مختلف ارائه می شود که البته تمامی مدل ها از منظر ظاهری تفاوتی خاصی با یکدیگر ندارند. ورسا در مدل 2020 از همان پلتفرم مدل قبلی استفاده کرده اند با این تفاوت که ارتفاع خودرو نزدیک به 6 سانتیمتر کاهش یافته، در عرض 4.5 سانتیمتر و در طول 4 سانتیمتر افزایش داشته است.
تیپ ها نیز شامل: ورسا اس با جعبه دنده 5 سرعته دستی و برچسب قیمت 14730 دلار، ورسا اس با جعبه دنده سی وی تی و قیمت 16400 دلار، ورسا اس وی با جعبه دنده سی وی تی و برچسب قیمت 17640 دلار و در نهایت ورسا اس آر با جعبه دنده سی وی تی و قیمت 18240 دلار. تمامی مدل های نامبرده از موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری استفاده می کنند.
در رابطه با نمای ظاهری این خودرو همه چیز به سلیقه مشتری مربوط می شود اما از منظر فاکتورهای طراحی صنعتی و همچنین رده قیمتی که از آن صحبت می کنیم، می توان نیسان ورسا را یک خودروی زیبا و بی نقص دانست. اینجا همه چیز به خوبی سرجای خود قرار گرفته است!
در نمای جلو گریل(جلوپنجره) و بامپر(سپر) یکپارچه پیش روی بیننده قرار می گیرد که ظاهر "V" شکل مشابه با سایر محصولات جدید نیسان را همراه با خود دارد البته اینجا گریل و بخش V شکل در مقایسه با سدان های بزرگ مانند آلتیما کوچکتر شده است. گریل ساده و کوچک در هماهنگی مناسبی با چراغ های جلو و بامپر قرار دارد و می توانیم بگوئیم یک معمولی خوب را برابر خود مشاهده می کنیم.
در نمای جانبی ورسا؛ "درپوش موتور برجسته" و شیب بیشتر شیشه جلو در مقایسه با مدل های قبلی جلب نظر می کند. خطی که از چراغ های جلو آغاز شده و روی درهای جلو محو می شود در موازات خط دیگری که زیر آن آغاز شده و با عبور از دستگیره ها به چراغ های عقب می رسد؛ وظیفه نمایش تفاوت سطح برعهده دارند تا این محصول بیش از حد درگیر سادگی طراحی نباشد. ورسا در شیشه راننده همانند درب های عقب طراحی دو تکه دارد که شاید این ویژگی خیلی مورد پسند مشتریان نباشد.
بخشی از چراغ های عقب با نمای جانبی خودرو به اشتراک گذاشته شده که با حرکت به قسمت انتهایی خودرو می توانیم ظاهر کامل آنرا کشف کنیم! در این قسمت از ورسا، مخاطب هرچه بیشتر متوجه کدهای مشترک با سدان های بزرگ تر مانند آلتیما و ماکسیما می شود تا جائیکه می توانیم ورسا را یک آلتیمای کوچک و اقتصادی بنامیم.
نیسان آلتیما 2019
نیسان در الگوی تشکیل دهنده چراغ عقب نیز رویکرد خلاقانه و جالبی داشته است.
همانطور که عنوان شد این محصول در 4 تیپ ارائه می شود که در بخش ظاهری تفاوت های جزیی دارند برای مثال ورسا اس با رینگ فولادی 15 اینچی عرضه می شود در حالیکه ورسا اس وی با رینگ 16 اینچی آلومینیومی به دست مشتریان می رسد. مدل اس آر نیز با چراغ های ال ایی دی، رینگ 17 اینچی آلومینیومی، پوشش آینه بغل مشکی و گریل تیره تر عرضه می شود.
نیسان ورسا در این بخش برای کلاس خود یک پرچمدار محسوب می شود! زیرا در ارزان ترین تیپ نیز طراحی و کیفیت بالای مواد بکار رفته در تولید تجهیزات داخل کابین، مشتری را غافلگیر می کند.
در ورسا 2020 فضای پای سرنشینان جلو حدود 7 سانتیمتر بیشتر شده اما جا برای سرنشینان عقب به میزان 15 سانتیمتر کمتر شده است. این عدد چشمگیر در مقایسه با رقبایی مانند هیوندای اکسنت، ریو از کیا و یاریس از تویوتا می تواند یک امتیاز منفی برای ورسا باشد.
فرمان با دکمه های کنترلی کامل، کنسول دو تکه (یک بخش آن از چرم باکیفیت و نرم تولید شده است) و همچنین یک نمایشگر لمسی 7 اینچی در قلب کنسول مجموعا نمای جذابی به فضای داخلی کابین داده اند. طراحی کنسول این خودرو به رغم سادگی بسیار خوب انجام شده، مخصوصا محل و شرایط قرارگیری نمایشگر لمسی که هیچگونه نقصی ندارد.
نمایشگر آمپر ترکیبی فعال از آنالوگ و دیجیتال است! بدین ترتیب که سرعت سنج آنالوگ در کنار نمایشگر کوچک دیجیتال قرار گرفته است. در مدل های اس وی و اس آر نمایشگر 7 اینچی سیستم سرگرمی این خودرو از پلتفرم اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی می کند.
البته مدل اس نیز نمایشگر 7 اینچی را دارد اما خبری از سیستم سرگرمی هوشمند در کار نیست. تمامی این مدل ها دارای پورت های یو اس بی(3 عدد)، دکمه پوش استارت و بلوتوث برای به اشتراک گذاری صدا و تماس تلفنی هستند.
ورسا در مدل جدید قابلیت های ایمنی را به خوبی ارتقا داده است. تمامی تیپ های این خودرو مجهز به ترمز اضطراری اتوماتیک، ترمز اتوماتیک عقب و اخطار رانندگی خارج از خط هستند. در مدل های اس وی و اس آر نمایش نقاط کور دید راننده توسط دوربین نصب شده روی آینه و هشدار جلوگیری از تصادف در هنگام حرکت با دنده عقب نیز جز امکانات خودرو محسوب می شود.
تمامی مدل ها دارای کروز کنترل ساده هستند که نباید با نوع تطبیقی آن اشتباه شود، دقیقا شبیه وضعیتی که نیسان برای مدل کیکس در نظر گرفته است.
یکی دیگر از امکانات جالبی که برای ورسا فعال شده، روشن/خاموش اتوماتیک چراغ های جلو و همچنین نوربالای هوشمند برای چراغ های مذکور است که مشابه اش را در خودروهای گران قیمت بازار دیده ایم.
ورسا اس آر زیباترین فضای داخلی کابین بین تمام تیپ های این خودرو را به خود اختصاص می دهد زیرا استفاده از چرم مشکی مرغوب و دوخت درشت منظره ای متفاوت را برای کابین این خودرو ایجاد کرده است.
تیپ اس آر
تمام تیپ های ورسا همانطور که ابتدای متن اشاره شد از موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری با خروجی 122 اسب بخار و گشتاور 114 پوندفوت استفاده می کنند. جعبه دنده سی وی تی غیر از مدل اس روی سایر تیپ ها نصب شده است اما خریداران می توانند برای مدل اس نیز این آپشن را با پرداخت 1670 دلار اضافه، سفارش دهند.
در تست های رانندگی با ورسا، موتور 122 اب بخاری این خودرو عملکردی کند داشته است. ورسا خودرویی است که زمان زیادی را برای رسیدن به سرعت بالا نیاز دارد. از سوی دیگر جعبه دنده نیز عملکردی کند دارد تا در نهایت ورسا یک خودروی تیز و چابک نباشد.
ورسا با جعبه دنده سی وی تی 7.3 لیتر در شهر و 5.8 لیتر در بزرگراه به ازای هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می کند. این آمار برای جعبه دنده دستی برابر با 8.7 لیتر در شهر و 6.7 لیتر در بزرگراه گزارش شده است.