اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲
شوشان - دکتر ایرج مزارعی - دکترای علوم سیاسی و دانشجوی دکتری حقوق بین الملل:
مدتی است که بحث مبارزه با فساد اداری به جهت آثار مخربی که در بهبود زندگی اجتماعی و سیاسی مردم دارد در حال تبدیل به یک گفتمان ،  فرهنگ و مطالبه عمومی در کشور شده است  . 
فساد اداری چون غده سرطانی مانع ثبات سیاسی ، اقتصادی و پیوستگی اجتماعی در جامعه میشود و وجود آن موجب کاهش اعتبار اجتماعی نظام اداری و از دست رفتن اعتماد و احترام مردم به دستگاهای اداری و  ایجاد گپ و فاصله بین مردم و حاکمیت میشود . 
هر چند تاریخ زایش فساد در سیستم اداری نوین و جدید نمیباشد و قدمت آن به درازای تاریخ اجتماعات بشری و تاریخ سازمانها و نهادها برمیگردد ، اما باید گفت که همیشه این پدیده مورد اعتراض افکار عمومی و وجدان بیدار جامعه در همه ازمنه و امکنه بوده است . 
فساد که معمولا به انحراف معنوی یا اخلاقی از یک ایده آل و تجاوز از اهداف و ارمانها تعریف میشود شامل اشکال مختلفی چون پارتی بازی ، دزدی ، خویشاوند سالاری ، رشوه ، رانت ،  اختلاس ،  کلاهبرداری ، اخاذی و سوء استفاده از موقعیتهای اداری میباشد . 
یکی از مواردی که باعث شده امروز فساد اداری با شدت  بیشتری مورد نقد و منکوب جامعه قرار بگیرد ارتکاب آن از طرف " یقه سفیدان " که شامل آقا زاده ها ،  مسولان اجرایی در سطح وزرا ، معاونین  آنها ،  نمایندگان مجلس ،  مدیران کل  و " یقه آبی ها " که همان معاونین ادارت و  کارشناسان و سطوح پایین مدیریتی  ،  که متاسفانه خود بستر ساز و  زمینه ساز رنجش شدید افکار عمومی شده اند . 
بدون شک باید تاکید نمایم که برای برون رفت از این وضعیت ناخوشایند ما راهی بجز شایسته سالاری ، شفافیت ، استفاده از ظرفیت رسانه ها و بویژه مطبوعات ، حقوق مکفی  ، تقویت نظارت درونی  ، نظارت اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر نداریم . 
بنابراین بهترین راه مبارزه با این فساد اداری همان استفاده از " تئوری محدودیت‌ها " میباشد که بر اساس آن گلوگاه های فساد اداری و اقتصادی که همان یقه سفیدها و یقه آبی ها  و تعدادی از افراد و مسولان بی تعهد و کم ایمان هستند باید مشخص و همگی بر اساس اصل تکافل اجتماعی یا همان پذیرفتن مسولیت اجتماعی به  مبارزه با آن برویم .
البته خوشبختانه صدای کوس اجرای این تئوری محدودیت مدتی است که با آمدن اقای رئیسی به وفور شنیده میشود و مردم این روزها به کرات شاهد اقدام انقلابی و ارزشی ریس قوه قضاییه در مبارزه با فساد اداری میباشند . اقدامی که با اجرای آن حس امید به زندگی و رضایت مندی مردم در ابعاد مختلف را در پی داشته است و توده های مردم فارغ از گرایش سیاسی چپ و راست به تحسین این اقدام انقلابی و جهادی برآمده اند .
در پایان هم اضافه نمایم که در کنار متغیر هایی که در بحث مبارزه با فساد عنوان نمودم باید جنبش ، نهضت و  پویش مبارزه با یقه سفیدها و یقه آبی ها تبدیل به یک فرهنگ و گفتمان مردمی شود تا بهتر بتوان با کمک نهادها و دستگاهای نظارتی  به نتیجه مطلوب که همان حذف فساد اداری - اقتصادی  ، پیوستگی اجتماعی و احیای حس اعتماد و بازگشت امید به جامعه برسیم . 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار