اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
شوشان - محمد حسین موذنی:


صنعت گردشگری امروز یکی از راه های جذاب و به روز برای درآمدزایی محسوب می شود. صنعتی که در شهرهایی مانند شوشتر جنبه های مختلفی برای کسب روزی حلال از آن وجود دارد.

علاوه بر آثار متعدد تاریخی، طبیعت و باغات اطراف و آثار ثبت جهانی، جنبه مذهبی و معنوی گردشگری در شوشتر بیش از دیگر حوزه ها مغفول مانده و نیازمند برنامه ریزی بهتر و دقیق تر است. 

در گردشگری مذهبی ۲ نوع گردشگر وجود دارد:

یکی زائران یا کسانی که هدفشان از سفر فقط انجام امور مذهبی است و زمان دقیق و مدت اقامت آن‌ها در مقصد، به اوقات فراغتشان بستگی ندارد و دیگری گردشگر مذهبی است که صرفاً به ‌خاطر زیارت سفر نمی‌کند و ممکن است در این سفر علاوه‌ بر انجام امور مذهبی و زیارت، از مکان‌های غیر زیارتی و تفریحی نیز بازدید کند اما اولویت اول سفر آن‌ها زیارت است.

با توجه به داشته های مذهبی در شهرستان شوشتر آن هم در وسعت وسیع، که شامل اماکن زیارتی و هم مراسمات مذهبی مختلفی می شود، می توان بهره مندی مناسبی از این جنبه گردشگری داشت.

صنعت گردشگری به ‌سرعت رو به رشد است و به کسب و کاری پرسود تبدیل شده و گردشگری مذهبی نیز سهم به‌سزایی در این پیشرفت‌ها دارد.

برخی آثار گردشگری مذهبی می توانند شامل: ایجاد فرصت‌های شغلی مخصوصاً برای افراد بومی، گسترش تبادلات و تعاملات فرهنگی، بهبود کیفیت خدمات اجتماعی، احساس مباهات و افتخار مردم محلی به داشته ‌های فرهنگی (که به خودی خود آثار مثبت بسیاری خواهد داشت) باشند.

اما رعایت چند نکته برای رونق این شاخه از صنعت گردشگری در شوشتر نیاز است:

تبلیغات و اطلاع‌رسانی به‌ موقع – شوشتر از لحاظ دارا بودن اماکن گردشگری و مذهبی و همچنین دارا بودن آئین های مذهبی بسیار غنی است اما به علت عدم وجود تبلیغات کافی بسیاری از مردم از وجود چنین گنجینه‌هایی مطلع نیستند.

وجود امکانات رفاهی مناسب: حتی اگر اطلاع‌ رسانی کافی وجود داشته باشد و آمار ورود گردشگر به شهرستان افزایش یابد، امکانات رفاهی مناسب و کافی از جمله هتل ‌هایی با استاندارد‌ های روز و البته با تعداد لازم، نیاز است تا پذیرایی در خور شانی صورت گیرد.

حضور راهنمایان تور برای راهنمایی گردشگران مذهبی: لازم است تا دانایان و مطلعین رسم و رسومات و آئین های مذهبی و اماکن مذهبی و تاریخی در نقاطی حضور داشته باشند تا فلسفه این ها را برای گردشگران توضیح داده و معرفی نمایند.

برخی مراسمات مذهبی مانند همین ایام محرم خصوصاً شب اول و نصب پرچم، حرکت دسته های عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورا، مقتل خوانی دهه اول در مسجد آیت الله آل طیب و... از جمله جذاب ترین ظرفیت های گردشگری مذهبی در شوشتر است که باید نسبت به این ها توجه بیشتر صورت گیرد و ابعاد مختلف آن برای رونق این نوع گردشگری بررسی گردد.

انتظار می رود فعالان حوزه گردشگری با هم افزایی و البته حمایت مسئولان برای این موارد نیازها را بسنجند و برای آن ها تدارکات لازم را مهیا کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار