اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۲۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
شوشان - جواد الهايي سحر :
 خدمتي جديد از دولت تدبير واميد تمركز كارخانجات آب بَر در دل كوير ! كرمان استان كويري و بدون آب !

با حضور مقام‌های عالی کشور، کارخانه احیاء مستقیم شماره یک طرح فولاد بافت با مشارکت گروه مالی گردشگری در آینده نزدیک افتتاح و به‌طور رسمی به بهره‌برداری می‌رسد.

ظرفیت فاز یک طرح فولاد بافت ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی است
برای راه‌اندازی کارخانه احیاء مستقیم شماره یک طرح فولاد بافت در مجموع ۶۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

هم‌زمان با افتتاح کارخانه احیاء مستقیم شماره یک،مراسم کلنگ زنی فاز۲ نیزبا سرمایه‌گذاری حدود ۲۵۰ میلیون یورو از محل تامین مالی (فاینانس) چین آغاز خواهد شد.

دو پیمانکار ایرانی با مشارکت شرکت MCC چین فاز ۲ را اجرا خواهند کرد.بر اساس این گزارش، قرار است فاز ۲ در مدت سه سال، کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن و یک کارخانه احیاء مستقیم شماره ۲ به‌صورت هات‌بریکت با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی ایجاد شود

نصب صنايع آب بَر در دل كوير يك استراتژي غلط و محاسبات اشتباهي است كه فقط سرمايه ملي را هدر مي دهد بعلت اينكه ؛

نحوه توزیع آب در زنجیره تولید فولاد بدین شرح است که در تولید هر کیلوگرم فولاد خام در زنجیره فرآوری از سنگ آهن تا فولاد در میدکو به روش کوره قوس الکتریکی 5.6 متر مکعب آب و در کوره بلند 5.2 مترمکعب آب مصرف مصرف می‌شود. در روش الکتریکی توزیع مصرف آب 21 درصد در کنسانتره، 2 درصد در گندله، 27 درصد در آهن اسفنجی و 49 درصد در فولاد خام است. با پیش‌بینی کمبود آب در سال‌های 2040 تا 2050 بر اساس مدل بارندگی سالانه حدود 40 میلیارد متر مکعب کسری آب خواهیم داشت


استان کرمان با وسعتی بالغ بر 180000 کیلومتر مربع بعنوان پهناورترین استان در جنوب کشورقرار دارد . این استان با متوسط بارندگی سالیانه129 میلیمتر ، در سطح کشور در زمره مناطق خشک محسوب می شود .

کاهش نزولات جوی ، تداوم خشکسالی ، رشد جمعیت و افزایش سطح زیر کشت باغات باعث گردیده حجم ذخیره سفره های آب زیرزمینی کاهش یافته و تداوم این روند موجب افت کمی و کیفی منابع آب و بحرانی شدن بسیاری از دشت ها شده است .

با وجود مشكلات فوق و كويري بودن استان كرمان و معضلات آب براي اين استان چرا صنايع آب بر فولاد را در دل كوير آن هم به بهانه اشتغال ٣٠٠ نفر كه حتي يك كارآفرين شخصي مي تواند اين مقدار را در يك كارخانه شخصي بكار گيرد مستقر مي كنيم؟

چرا صنايع آب بَر در خوزستان و در كنار خليج فارس مستقر نمي كنند؟

كدام كارشناس منصف اجازه ساخت اين كارخانجات در دل كوير خشك و بي آب داده است ؟
چرا شهر آبادان كه با تمام آب هاي جهان از طريق خليج فارس ارتباط دارد وبراي مصارف آب هيچ محدوديتي ندارد يك كارخانه فولاد ندارد ولي كويري كه براي آب شرب ساكنانش ناتوان و عاجز است صنايع آب بر مستقر مي كنيم مگر از شهر محروم آبادان تا شهر بافت كرمان چقدر فاصله و تفاوت نگرش براي مسئولان وجود دارد؟
 قطب توليد فولادكشور بايد شهر آبادان و خرمشهر باشد نه شهرهاي كويري بحران زده بدون آب .
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
navid
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
comment
0
0
comment نگارنده این مطلب، هر شخصی که باشد، در خصوص این پرسش "مگر از شهر محروم آبادان تا شهر بافت كرمان چقدر فاصله و تفاوت نگرش براي مسئولان وجود دارد؟" کاملا محق است و عمق درد و رنج در گلایه این هموطن را می فهمم. اما دلیل تمرکز صنایع فولادی در استان کم آب کرمان، صرفا غنی بودن معادن است. قطعا انتقال سنگ آهن خام از کرمان به خوزستان، صرفه اقتصادی پروژه را از بین می برد و شاید انتقال آب از خوزستان به کرمان منطقی تر باشد. اما این پرسش کلی که چرا حجم سرمایه گزاری و توجه به استان ثروتمند خوزستان کم و ناچیز است، محل سوال اساسی و گلایه به حق هم وطنان خوزستانی است
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار