اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۲۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
وزیر نفت گفت: حجم نفت درجای میدان کشف شده ۵۳.۳ میلیارد بشکه است که نام جدید آن «نام‌آوران» است.

بیژن زنگنه امروز در مراسم اعلام خبر کشف میدان نفتی نام‌آوران با اشاره به جزییات این مخزن، اظهار کرد: این مخزن دومین مخزن نفتی بزرگ کشف شده در تاریخ ایران است و  اسم این مخزن را به پاس خدمات همه افرادی که در گوشه و کنار کشور به خدمت می‌پردازند، به‌ویژه کارکنان مدیریت اکتشاف که نام‌آوران گمنام صنعت نفت هستند و در شرایط سخت کاری کار می‌کنند، نام آوران گذاشته‌ایم.

وی با بیان این‌که این نام‌آوران، همان گمنامان نام‌آور افتخارآفرین کشورند، گفت: مخزن کشف شده ٥٣ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا دارد و احتمال گسترش آن به سمت جنوبی مخزن وجود دارد.

به گفته وی فعالیت‌های اکتشافی مربوطه از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و با توجه به این‌که حدود ٣١ میلیارد بشکه اکتشاف‌های پیشین بوده است، حدود ٢٢ میلیارد بشکه به ذخایر نفت درجای کشور و ٢.٢ میلیارد بشکه به ذخایر نفت قابل استحصال کشور افزوده می‌شود.
وی با بیان این‌که این دومین مخزن نفتی بزرگ کشف شده در ایران است، گفت: نخستین لایه بزرگ، لایه آسماری گچساران با ٥٤ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا بوده است.

وزیر نفت با بیان این‌که میدان نام‌آوران در وسعت ۲۴۰۰ کیلومتر و عمق ۳۱۰۰ متر و با ضخامت نفت ۸۰ متر یک مخزن به اندازه ۵۳ میلیارد بشکه کشف شده است، اظهار کرد: قبلا در این منطقه میادین منصوری، سوسنگرد، آب تیمور، سپهر، جفیر و دارخوین را داشتیم که زیر این میادین لایه نفتی کشف شده بود.

وی با بیان این‌که احتمال گسترش این میدان به سمت جنوب غربی و شرقی نیز وجود دارد، گفت: با توجه به این‌که این نفت فشرده است با تکنولوژی فعلی، ذخیره بازیافت ۲.۲ میلیارد بشکه به تولید اضافه می‌شود و این در شرایطی است که ضریب بازیافت ۵۳ میلیارد بشکه در هر یک درصد اضافه برداشت به معنای افزوده شدن ۳۲ میلیارد دلار به ثروت کشور است.

زنگنه با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای اظهار کرد: برنامه توسعه این میدان در قالب آب تیمور، منصوری، سپهر و جفیر است.

نمی‌توان ذخایر نفتی ایران را نادیده گرفت

وزیر نفت همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا جایگاه نفتی ایران در دنیا پس از این کشف توسعه پیدا می‌کند، گفت: در عملیات بازار اولویت با ظرفیت قابل عرضه نفت است و هیچ کس نمی‌تواند ذخایر قابل بازیافت یک کشور را نادیده بگیرد.

وی با بیان این‌که در کوتاه مدت ظرفیت تولید قابل عرضه است تاکید کرد: در میان‌مدت و درازمدت کسی نمی‌تواند میدان نفت و گاز اثبات شده یک کشور را نادیده بگیرد.

به گفته وی، بهترین الگو برای توسعه صنعت نفت اتکا به ظرفیت داخلی و استفاده از تکنولوژی و سرمایه خارجی است.

زنگنه همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که آیا وزارت نفت برنامه‌ای برای اکتشاف در خزر دارد گفت: در حال حاضر اکتشاف در خزر در اولویت کار وزارت نفت نیست.

وی با بیان این‌که ضریب بازیافت در مخازن مختلف با توجه به ذخیره مخزن، سنگ مخزن و عوامل دیگر متفاوت است اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا ضریب مخازن را در میدان نفتی کشور توسعه دهیم و این مسئله در اولویت قرار گیرد.

وزیر نفت با بیان این که ایران به دو روش ارتقای فناوری ملی و تعامل بین المللی با هدف دستیابی به تازه‌های روز دنیا به دنبال افزایش بازیافت است، اظهار کرد: ضریب بازیافت در دنیا به دلیل رشد فناوری در حال افزایش است.

کشف لایه‌های نفتی ادامه دارد

سید صالح هندی امروز در مراسم کشف میدان جدید نفتی با بیان این‌که دوره کشف تله‌های ساختمانی به پایان رسیده است اظهار کرد: باید به دنبال روش‌های جدیدی باشیم، به همین خاطر از سال ۱۳۹۵ مدیریت اکتشاف تغییر رویکرد داد؛ به گونه‌ای که با تغییر ساختار سازمانی خود از وظیفه‌ای به پروژه محوری اقدام به توسعه اکتشافات داد.

مدیر  اکتشاف  شرکت ملی نفت ایران  گفت: این نوید را می‌دهم که نگاه جدید شرکت اکتشاف در راستای گسترش لایه‌های نفتی کشف شده و هم کشف لایه‌های نفتی دیگر ادامه داشته باشد و برای این مسئله نیز برنامه ریزی‌های متعددی در نظر گرفتیم.

وی افزود: طی این سال‌ها تلاش کردیم تا با تغییر نگاه به یک هدف اکتشافی به سری اهداف اکتشافی و دستیابی به آخرین فناوری‌های اکتشاف دست یابیم. این نگاه استمرار پیدا کرد و چندین سال طول کشید که به نتیجه برسد اما اکنون شاهد نتایج مطلوب آن هستیم.

او با اشاره به ضرورت مطالعه یکپارچه به جای نگاه کوچک به یک منطقه گفت: این مسئله ما را مجبور کرد تا پروژه لرزه‌نگاری سپهر در دشت آبادان ایجاد کنیم و همین مسئله نشان داد که این پروژه می‌تواند در پروژه‌های اکتشافی نقش زیادی را ایفا کند.

به گفته مدیر  اکتشاف  شرکت ملی نفت ایران، این ایده شکل گرفت که امکان دارد بین میادین قبلی که قبلا کشف شدند، نفت وجود داشته باشد؛ در همین راستا نیز سه چاه اکتشافی ایجاد کردیم و زمانی که داده‌های این چاه‌ها را با داده‌های لرزه نگاری که به عنوان عنصر یکپارچه سازی در کنار هم قرار دادیم، با کارهای شبیه سازی و مدل‌ سازی که انجام گرفت، مشخص شد که یک لایه زمین شناسی ایلام وجود دارد که مشخصات آن را به طور کامل از سوی وزیر نفت مطرح شد.

وی افزود: ما موفق شدیم با یک تله نفتی مرکب، این کشف بزرگ را داشته باشیم و باید بگویم که این یک ریل گذاری عظیم است و در آینده از این تله‌ها خواهیم داشت.

هندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به رونمایی از اطلس اکتشافات مخازن نفت و گاز ایران گفت: همیشه بحث این مسئله مطرح بوده که چرا از کارهای اکتشافی سندی به نمایش گذاشته نمی‌شود، به همین دلیل به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اطلس کشفیات بعد از انقلاب را به تصویر گذاشته‌ایم.

وی تاکید کرد: در ۴۰ سال بعد از انقلاب ۷۳ میدان نفت و گاز کشف شد که شامل ۳۶ میدان نفتی ، ۳۷ میدان گازی و ۲۶ میدان مرزی بوده است.

او با بیان این که در ۴۰ سال بعد از انقلاب به جز شش سال که درگیر جنگ بودیم، تمام سال‌ها کشف داشتیم و از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ اکتشاف شرکت ملی نفت در دنیا رتبه اول را داشت گفت: مجموعا از نفتی که در این ۴۰ سال تولید شده، با میزان کشف نفت قابل استخراج دقیقا جایگزین شده است، همچنین در گاز نیز از مجموع گازی که تولید شده ۸ برابر را در ذخایری که اعلام کشف شده ثبت کردیم که این مسئله یک اقتدار برای کشور است.

منبع: ایسنا
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
comment
0
0
comment مژده به تهران اصفهان تبریز مشهد و دیگر استان های نورچشمی و تسلیت به خوزستانی ها که جز محرومیت بیشتر هیچ چیز نصیبشان نمی شود
comment
مهیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
comment
0
0
comment از الان براش نقشه می کشن و حسابم باز کردن...زنگه جونم الان کل فک فامیل رو اماده می کنه براش
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار