شوشان - مصطفی فتحی زاده :
گردشگری غذایی یکی از انواع گردشگری است که میتواند نقش مهمی در جذب توریستها داشته باشد. این نوع گردشگری به آداب و رسوم و فرهنگ هر کشوری مرتبط است و برای بازدیدکنندگانی که از سایر کشورهای جهان با فرهنگی متفاوت به این کشورها قدم میگذارند و آماده تجربهٔ فرهنگ و رسوم و غذاهای آنان هستند، جذابیت دارد. هماکنون گردشگری غذا در دنیا ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد.
امروزه سفر برای غذا به یکی از انگیزههای گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شدهاست.
گردشگری غذایی یک فعالیت عمومی و همهجانبه است و تمامی جنبههای غذا از دستگاههای فروش خودکار و فروشندههای دورهگرد گرفته تا رستورانهای لوکس و درجهیک را پوشش میدهد و هرکسی که به هر شکلی با غذا سروکار دارد، قسمتی از این صنعت محسوب میشود .
شوشتر هم با داشتن غذاهای متنوع محلی و بومی مانند نان چرب ، پلو شوشتری ، قلیه ماهی مخصوص شوشتر ، قورمه سبزی مخصوص شوشتر ، سیرباقلا ، خورشت آلو و غیره می تواند برای گردشگران و توریستهایی که به شوشتر سفر می کنند جذاب و مورد پسند قرار گیرد .
گردشگری غذایی در شوشتر علاوه بر اینکه می تواند معرفی غذاهای محلی و بومی شوشتر به توریستهای ایرانی و غیر ایرانی باشد ، گردشگری غذایی می تواند باعث ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم شوشتر باشد .
اگر صنعت گردشگری غذایی توسط مسئولان و خود مردم شوشتر مورد توجه ویژه قرار گیرد ، می توان در شوشتر علاوه بر جذب توریست آثار تاریخی و جذب توریست آثار طبیعی و مذهبی ، در شوشتر جذب توریست غذایی هم داشت .
همانگونه که در دنیا به صنعت توریسم غذایی یا گردشگری غذایی توجه ویژه ایی می شود ، در شوشتر هم مسئولان با حمایت این صنعت و خود مردم می توانند با عرضه و فروش غذاهای محلی شوشتر و البته در شرایط کاملا بهداشتی به گردشگران ، صنعت گردشگری غذایی را در شوشتر تقویت و گسترش داد .