اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۵۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
با داغ شدن بازار گمانه‌زنی برای تغییر و تحول در مدیران وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها در دولت تدبیر و امید، باید دید که چه تصمیمی درباره سکانداری این دانشگاه مادر خوزستان اتخاذ خواهد شد
شوشان: با داغ شدن بازار گمانه‌زنی برای تغییر و تحول در مدیران وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها در دولت تدبیر و امید، باید دید که چه تصمیمی درباره سکانداری این دانشگاه مادر خوزستان اتخاذ خواهد شد، هر چند که با توجه به تایید حکم ریاست دکتر حسن مروتی در تیرماه 1390 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حدود 2 سال دیگر از زمان مسئولیت وی باقی مانده است.

دانشگاه مادر خوزستان با بیش از 16 هزار دانشجو و 530 عضو هیات‌علمی، نزدیک به هسته مرکزی شهرستان اهواز در مجاورت رودخانه کارون واقع شده است.

دانشگاه "جندی شاپور" با نام ابتدایی " گندی شاپور" مهرماه 1334 با یک دانشکده کار خود را آغاز کرد و پس از چند سال با گسترش رشته‌ها از دانشگاه علوم پزشکی اهواز تفکیک شد. این دانشگاه بعدها با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس رشادت‌های دکتر مصطفی چمران که بخش‌هایی از آن را پایگاه فرماندهی خود در دوران هشت سال دفاع مقدس قرار داده بود، به "دانشگاه شهید چمران اهواز" تغییر نام یافت.

گندی شاپور برگرفته از نام دانشگاهی تاریخی بود که در زمان شاپور اول در دوره ساسانی در خوزستان بنا نهاده شد. درستپاد جبریل (وزیر بهداری دوره پادشاهی شاپور اول فرزند اردشیر بابکان)، جورجیس بن بختیشوع و جبرئیل بن بختیشوع ( پسر جورجیس بن بختیشوع) از روسای این دانشگاه تاریخی بودند.

به گزارش ایسنا، در این گزارش گذری به تغییرات مدیریتی دانشگاه شهیدچمران در دوره قبل و بعد از انقلاب شده است.

- دکتر محمد کار ( یکم فروردین ماه 1335 تا 29 خردادماه 1340)

متولد 1285؛ دانش آموخته مدرسه طب تهران بود که تحصیلاتش را در برلین و پاریس تکمیل کرد. وی مدتی به تدریس بافت شناسی و آسیب شناسی در دانشگاه تهران پرداخت و پس از سفری چندساله به اروپا و بازگشت به ایران، مامور تاسیس دانشکده پزشکی جندی شاپور در اهواز شد.

- دکتر علی اصغر عمید (30 خردادماه 1340 تا 27 اردیبهشت ماه 1345)

- دکتر تراب مهرا (28 مردادماه 1345 تا 31 مرداد 1347)

وی با حکم ماموریت ار وزارت فرهنگ به خوزستان آمد و همراه با دکتر محمد کار در مطالعات تاسیس دانشکده در اهواز به جای آبادان(که محل ابتدایی دانشگاه در نظر گرفته شده بود) نقش داشت.

- دکتر داوود کاظمی (یکم شهریورماه 1347 تا 31 شهریورماه 1349)

- دکتر عباس جامعی(یکم مهرماه 1349 تا پیروزی انقلاب اسلامی)

وی دارای دکتری اقتصاد و نخستین رییس مرکز آمار ایران بود؛ بسیاری از اقدامات عمرانی انجام شده پیش از انقلاب در دانشگاه به زمان تصدی گری وی منصوب می شود. دکتر جامعی سال‌های آخر عمرش را در خارج از کشور سپری کرد و در همان جا دار فانی را وداع گفت.

- دکتر منوچهر دوایی(از سال 1357 تا 1358)

دکتر دوایی متولد ۱۳۱۵ در تهران، فوق تخصص جراحی با گرایش جراحی اطفال، جراحی سرطان و جراحی دستگاه گوارش و نخستین رئیس دانشگاه اهواز پس از انقلاب اسلامی است. وی عضو تیم پزشکی امام خمینی(ره) و همچنین جراح شهید مصطفی چمران بود.

دکتر دوایی عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران و از اساتید پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران است.

پس از دکتر دوایی، مهندس قطب دارای فوق لیسانس کشاورزی و سپس محمد معروف مشاط دارای دکتری فیزیک هسته ای برای مدتی سرپرستی دانشگاه را عهده دار شدند.

- مهدی قائم مقامی ( از یکم فروردین ماه 1359 تا 21 آبان ماه 1360)

دانش آموخته فیزیک و جزو روسای دانشگاه شهید چمران در سال‌های جنگ تحمیلی محسوب می‌شود که پس از سرپرستی مشاط، به این سمت منصوب شد.

- مهندس محمدصادق نجفی ( 15 مهرماه 1360 تا 22 آبان ماه 1363)

وی دارای فوق لیسانس مهندسی کشاورزی و عضو هیئت علمی دانشگاه رامین خوزستان بود. در زمان تصدی او دانشگاه در تعطیلی به سر می‌برد.

- دکتر عبدالرسول کاظم پور( 22 آبان ماه 1363 تا 6 تیرماه 1369)

متولد 1329 در شهرضا و دارای مدرک دکتری شیمی فیزیک از انگلستان است. وی پس از دانشگاه اهواز تا سال 1375 رییس دانشگاه فردوسی مشهد و تا 1377 رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره ) و مشاور وزیر علوم بود. دکتر کاظم پور هم اکنون به عنوان عضو شورای اسلامی شهرضا، نائب رئیس شورای اسلامی استان اصفهان و عضو شورای عالی استان ها مشغول به فعالیت است.

آغاز ریاست وی مدتی پس از بازگشایی دانشگاه‌ها و در دوران دفاع مقدس بود که تا یک سال پس از جنگ هم ادامه داشت. در زمان تصدی وی، توسعه برخی پروژه‌ها در دانشگاه انجام شد.

- دکتر خسرو نادران طحان ( 6 تیرماه 1369 تا 29 آبان ماه 1372)

وی متولد 1329 در دزفول و دارای مدرک دکتری مهندسی مکانیک از انگلستان است. وی پیش از ریاست، سرپرستی شاخه شمالی دانشگاه در دزفول( 1359 تا 1360) و همچنین معاونت آموزشی دانشگاه شهید چمران(1360 تا 1362) را بر عهده داشت.

احیای شاخه جنوبی دانشگاه شهید چمران در خرمشهر و بهره برداری از دانشکده مهندسی از جمله اقدامات زمان ریاست وی محسوب می شود.

- دکتر علی عنایت( از 29 آبان ماه 1372 تا 13 آذرماه 1372)

وی متولد 1330 در خرم آباد و دارای مدرک دکتری برق گرایش الکترونیک است. وی نماینده مردم خرم آباد در مجلس سوم (1367 تا 1371) بود و علاوه بر دانشگاه شهید چمران اهواز، ریاست دانشگاه های نفت تهران، شهید بهشتی، لرستان و دانشگاه بین المللی چابهار را در کارنامه خود دارد.

- دکتر نصرت الله ضرغام ( از 13 آذرماه 1372 تا 16 شهریورماه 1374)

او دارای دکتری جنگلداری از اتریش و عضو هیات علمی دانشگاه تهران است. ریاست دانشگاه پیام نور، دانشگاه شاهد، پردیس بین‌الملل دانشگاه تهران در منطقه آزاد کیش، ریاست هیات نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت صندوق حمایت از پژوهشگران کشور در کارنامه کاری این رئیس سابق دانشگاه اهواز دیده می شود.

- دکتر منصور سیاری ( از 16 شهریورماه 1374 تا 24 مردادماه 1379)

وی دارای دکتری تخصصی پاتولوژی دامپزشکی و نخستین رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران بوده است. دکتر سیاری هم اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است.

- دکتر عبدالمهدی بخشنده ( از 24 مردادماه 1379 تا 2 اردیبهشت ماه 1380)

این استاد خوزستانی، دارای دکتری فیزیولوژی گیاهان زراعی و عضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین است. فعالیت به عنوان معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت کشاورزی و معاون بنیاد مستضعفان در سوابق دکتر بخشنده به چشم می خورد.

- دکتر مسعود صفایی مقدم (2 اردیبهشت ماه 1380 تا 2 آذرماه 1384)

متولد بهبهان، دارای دکتری فلسفه تعلیم و تربیت گرایش فلسفه تعلیم و تربیت اخلاقی از استرالیا و از جمله روسای بومی این دانشگاه مادر خوزستان بوده است. او هم اکنون عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران است. آیین پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه شهید چمران اهواز زمان تصدی گری وی برگزار شد.

- دکتر سید محمدحسین نوری موگهی (2 آذرماه 1384 تا 28 شهریورماه 1386)

متولد 1328 در اهواز، دارای دکتری تخصصی در رشته بافت شناسی و جنین شناسی پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است.

دبیری هیأت ممتحنه و ارزشیابی رشته بافت‌شناسی در دبیرخانه‌ی شورای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی وزارت بهداشت، عضویت در هیأت ممتحنه و ارزشیابی رشته بافت‌شناسی و مدیر‌یت امور پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کارنامه او دیده می‌شود.

- دکتر مرتضی زرگر شوشتری (از 28 شهریورماه 1386 تا 13 مردادماه 1389)

این استاد دانشگاه شهید چمران متولد بهمن ماه 1329، دارای دکتری فیزیک گرایش ماده چگال از امریکا است. او از جمله رئیسانی است که چهره و سوابق علمی بسیار بیش تر از سمت های اجرایی، در رزومه اش خودنمایی می کند.

- دکتر حسن مروتی ( از 13 مردادماه 1389 تا کنون)

متولد 1345، دارای دکتری تخصصی بافت شناسی و عضو هیئت علمی دانشکده دام پزشکی دانشگاه شهید چمران است. وی که تمام مراحل تحصیل خود را در دانشگاه شهید چمران سپری کرده، از روسای جوان دانشگاه در سال های اخیر به شمار می رود.

سرپرستی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه اهواز، ریاست شورای نظام دامپزشکی استان خوزستان و تصدی گری معاونت های پژوهشی و اداری مالی دانشگاه شهید چمران از جمله سوابق او بوده است.

تحقق 70 درصدی طرح جامع توسعه دانشگاه، گسترش رشته‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی و راه‌اندازی پردیس دانشگاه شهید چمران را می‌توان از جمله برخی اقدامات انجام شده زمان ریاست او نام برد. همچنین تدفین پیکر 2 شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس در دانشگاه و احداث یادمان شهدا در زمان تصدی وی محقق شد.

از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون، هم زمان با توسعه آموزش عالی و تغییر دولت‌ها، تحولات در سطح مدیریت کلان دانشگاه‌ها امری بدیهی بوده است. در این میان تصمیم گیری در زمینه سکانداری دانشگاهی چون "شهید چمران" به عنوان دانشگاه مادر خوزستان که در کنار تمام وظایف، وظیفه نظارت و ارزیابی مجموعه آموزش عالی استان را دارد، از اهمیتی ویژه برخوردار است. رئیسی که بتواند با وجود شرایط جوی خاص استان، با مواردی چون مهاجرت و کمبود عضو هیئت علمی، فضای فیزیکی، بودجه و ... دست و پنجه نرم کند و پرچم افتخار این دانشگاه را برافراشته نگاه دارد.

بر اساس آئین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، رییس هر دانشگاه یا موسسه آموزش عالی، بر حسب مورد از جانب وزیر علوم یا وزیر بهداشت به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد خواهد شد و پس از تایید شورا با حکم وزیر به مدت چهار سال به اجرای وظایف خود خواهد پرداخت. همچنین تمدید این مدت بلامانع است.

حال با داغ شدن بازار گمانه‌زنی برای تغییر و تحول در مدیران وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها در دولت تدبیر و امید، باید دید که چه تصمیمی درباره سکانداری این دانشگاه مادر خوزستان اتخاذ خواهد شد، هر چند که با توجه به تایید حکم ریاست دکتر حسن مروتی در تیرماه 1390 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حدود 2 سال دیگر از زمان مسئولیت وی باقی مانده است.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۳
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
comment
3
3
comment (حال با داغ شدن بازار گمانه‌زنی برای تغییر و تحول در مدیران وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها در دولت تدبیر و امید، باید دید که چه تصمیمی درباره سکانداری این دانشگاه مادر خوزستان اتخاذ خواهد شد، هر چند که با توجه به تایید حکم ریاست دکتر حسن مروتی در تیرماه 1390 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حدود 2 سال دیگر از زمان مسئولیت وی باقی مانده است.)مثل اینکه الان توآبان ماه هستیم ضمنا اگر اطلاع ندارین بدونین که آقا از رانت ریاست استفاده نموده وخود را به دانشگاه تهران منتقل نموده است و در حال حاضر به دانشگاه مادر وبزرگ جنوب غرب یعنی شهید چمران مامور است که واقعا باعث شرمندگی است که دانشگاهی که به دانشگاه های دیگر رئیس می فرستاد حالا یکی از اساتید دانشگاه تهران ریاستش باشد
comment
دانشگاه شهید چمران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
comment
4
5
comment ایشان خودش که عددی نیست دانشگاهیان نجیب هستند وگر نه مطمئن باشید از سایه خودش هم می ترسد .نگاه بکن چقدر عاشق دوربین مدار بسته است .تمام بودجه دانشگاه را صرف دوربین کرده پس این همه نگهبان به چه کار می آیند....
comment
دکتر ع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
comment
1
0
comment این دو نفرکاری کردند که بعداز عزلشون کسی ...........انشالله انسان کاری مند عاقبت بخیری دنبالش باشه نه.............
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار