اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹
شوشان  - عبدالرحمن نیک سرشت :
حضور مارکوپولو در زمان وبا در جنوب ایران هفتصد سال پیش تا کرونای امروز، عنوان کلیپی است که مخاطبان عزیز، می توانند آن را، در قسمت های بریده شده از مجموعه سریال تلویزیونی سفرهای مارکوپولو که در هرمزگان اتفاق افتاده بود را از برنامه ی آپارات تماشا فرمایند، تا عمق حقیقت تلخ و شکننده ی یک بیماری مسری را دریابند، مخصوصا، آن قسمت کلیپ، که بازرگان ونیزی، برای به زحمت افتادن خرید یک اسب می گوید، انگار در این شهر، غارتی بدتر از غارت مغول رخ داده است.

امروز هم، در عصر مدرن، که بشر پیشرفت های صنعتی، تکنولوژیک و پزشکی را تجربه کرده است ما با همین حقیقت تلخ و شکننده روبرو هستیم.

آری، در هنگامه ی یک چنین بحرانی است که واقعیت، ماهیت خود را عریان می کند به خصوص، وقتی که حکم بین چند مصلحت، به داوری بنشیند، آن گاه بدون ملاحظه هیچ امری، خواهیم دید که کفه ی ترازوی مصلحت اجتماعی،  به سرنوشت فردی می چربد و تاسف آور انجاست، که چنانچه هر فردی، نتواند سرنوشت خود را منطبق بر مصلحت اجتماعی تعریف کند، بدون تردید، بیشترین صدمه را متحمل می شود و به مصیبت مبتلاء می گردد.

به هر حال، همانطور که امروز مشاهده می شود، نقطه ی طوفانی وضعیت اپیدمیک کرونا ویروس 2019، در نوک قله ی خود قرار گرفته است، به گونه ای که رویکرد دو گانه ی دولت، از سویی تقویت قدرت مقابله با این بحران مبتنی بر حفظ آرامش و اقتدار است و از جهت دیگر، تصمیم جدی بر کنترل و مدیریت دامنه ی شیوع بحران در کشور دارد، که البته عملی شدن هر دو سیاست دولت، بستگی به همکاری و همیاری تام و بدون سرپیچی مردم دارد.

بنابراین، پس عمق فاجعه نباید بدتر از آنچیزی شود که مارکوپولو، هفتصدساله پیش در سفرنامه ی خود از ایران گزارش کرده است، به  هر صورت، ما از  پزشکان و پرستاران نمی توانیم مافوق امکانات نا کافی و توان ناچیزشان انتظار معجزه داشته باشیم.

بلکه، بیشتر با اتکاء به داشته های خود، می توانیم ابتکار عمل را در دست گرفته و در حقیقت این خود ما، مردم هستیم که قادر خواهیم بود سلامتی خود را تضمین کنیم، نه دولت و یا جامعه پزشکی ایران‌.!

 پس ای مردم عزیز، برای حفظ تندرستی خود، ضمن مراعات تمام نکات پیشگیرانه، چشم بیدار و گوش بزنگ عمل نموده،  سفرهای نوروزی خود را باجدیت هرچه تمام، بدون هیچگونه فشار و محدودیت های وضع شده، لغو نماییم، در خانه های خود تا فرجه ی تعیین شده بمانیم و تنها به ضرورت و اضطرار، بطور محدود و با احتیاط، ضمن اعمال نکات پیشگیرانه، از خانه بیرون بیاییم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار