اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
با توجه به این که تا به حال دارو و یا واکسنی برای درمان و پیشگیری از بیماری کرونا در سراسر دنیا ساخته نشده است بنابراین تاکیدها بر تغییر رفتار افراد بر مصون ماندن از این بیماری است.
شوشان: یکی از مهمترین تجلیات فرهنگ یک جامعه در رفتار افراد آن جامعه متبلور می‌شود. بنابراین این سوال مطرح می‌شود که فرهنگ جامعه ما چگونه می‌تواند در کاهش یا افزایش میزان ابتلا به بیماری کرونا تاثیرگذار باشد؟ بنا به گفته متخصصان علوم پزشکی، سه عامل اساسی می‌تواند در پیشگیری از کرونا موثر باشند که شامل حفظ فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و شست‌وشوی مرتب دست‌ها است.

با کمال تاسف می‌توان گفت که در هر سه مورد مردم کشور ما از زیرساخت‌های فرهنگی مناسبی برخوردار نیستند و این موضوع می‌تواند مشکلات بسیار جدی ایجاد کند. برای مثال دانشمندان چینی پی برده‌اند که یکی از عوامل مهم موفقیت آنها در فایق آمدن آنها بر کنترل این بیماری، فرهنگ استفاده از ماسک است. چینی‌ها در استفاده کردن از ماسک هیچ گونه مقاومتی نشان نداد بلکه از آن استقبال کردند چون قبل از این بیماری ماسک زدن به عنوان یک رفتار بهداشتی برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف جزو عادت‌های فرهنگی آنها تبدیل شده است. این موضوع در کشورمان هنوز به صورت جدی مورد پذیرش قرار نگرفته است و جا دارد تا علاوه بر در دسترس قرار دادن ماسک برای احاد مردم، فرهنگ استفاده از ماسک ترویج یابد تا علاوه بر اثرگذری در کاهش این بیماری در کاهش مشکلات بهداشتی دیگر نیز تاثیر گذار باشد.

موضوع دوم فاصله فیزیکی است. متاسفانه فرهنگ اکثر کشورهای شرقی به گونه است که فاصله فیزیکی مناسب رعایت نمی‌شود. در فرهنگ شرق مانند چینی‌ها عدم رعایت فاصله اجتماعی در روابط اجتماعی باعث شده که بیماری کرونا به راحتی در میان خانواده‌ها و دوستان سرایت پیدا کند. بنا به گفته محققان، چینی‌ها نشان دادند که یکی از عوامل مهم سرایت بیماری کرونا در کشورشان همان فرهنگ جمع‌گرایی آنها است که باعث می‌شود به راحتی از ظروف یکدیگر استفاده کنند و یا در حین غذا خوردن کنار هم بنشینند و یا در هنگام غذا خوردن با یکدیگر بلند صحبت کنند که همه این موارد در گسترش بیماری کرونا نقش مهمی داشتند. این موضوع در کشور ما نیز تا حدود زیادی مشاهده می‌شود. برای مثال در مراسم بعضی از اقوام با یک ظرف نوشیدنی‌هایی به همه افراد تعارف می‌شود و یا در صف‌های مختلف مانند صف نانوایی‌ها و عابر بانک‌ها فاصله فیزیکی لازم رعایت نمی‌شود.

بنابراین پیشنهاد می‌شود که برای عبور از بحران فعلی و نیز بحران‌های دیگر مقدمات لازم بر فرهنگ ‌پذیری مردم جهت تغییر سبک زندگی فراهم شود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار